9 powodów dla których warto jeść czekoladę

Świetna wiadomość dla miłośników czekolady – ten powszechnie lubiany i kochany przysmak ma cudowny wpływ na nasze zdrowie, ale pod warunkiem, że jest dobre jakości.

Czekolada nie tylko poprawia układ sercowo-naczyniowy, ale również wpływa na nasz pozytywny nastrój i potencję seksualną :).

Początki czekoladowego szaleństwa

Kakaowiec (theobroma cacao) pochodzi z lasów tropikalnych Ameryki Południowej i Środkowej. Obecnie największe uprawy znajdują się w Afryce. Natomiast pierwszym miejscem uprawy kakaowca poza krajami obu Ameryk stała się niewielka wyspa Bioko, położona w pobliżu równika, przy zachodnim wybrzeżu Afryki.

Nasiona kakaowca były obdarzone tak wielkim szacunkiem przez Azteków i Majów, że służyły im, jako waluta zamiast pieniędzy!

Gdy sytuacja polityczna zmusiła Hernana Cortesa do powrotu do Hiszpanii w 1528 roku, przywiózł on ze sobą cenne minerały, produkty rolne i prawdopodobnie nasiona kakaowca. Cortes był zapewne pierwszą osoba, która sprowadziła do Europy czekoladę. Po tym wydarzeniu świat już nigdy nie był taki, jak wcześniej. Sam Cortes pisał o kakao “boski napój, który wzmaga odporność i uwalnia od zmęczenia. Kubek tego cennego napoju pozwala człowiekowi pracować cały dzień bez pożywienia.”

Nawet Karol Linneusz (XVIII- wieczny szwedzki naukowiec) w 1753 roku wielbił kakaowiec. Nadał mu nazwę Theobroma cacao, czyli “kakao-pokarm bogów”. Nic dziwnego, bowiem kakao jest bogatym źródłem wielu składników odżywczych.

Za czasów Ludwika XIV czekolada była wykorzystywana jako forma zaproszenia do łóżka.

Co zawiera kakaowiec?

1. Antyoksydanty

Kakaowiec zawiera największe ilości przeciwutleniaczy (polifenole, katechiny i epikatechiny). Więcej niż czerwone wino, jagody acai, czy borówki.

Przeciwutleniacze pomogą nam bronić się przez chorobami związanymi ze starzeniem się, a także przed zwyrodnieniami oraz chorobami układu krążenia.

2. Magnez

Ziarno kakaowca to świetne źródło magnezu – pierwiastka życia, który bierze udział w setkach reakcjach chemicznych. Jest minerałem, którego najbardziej brakuje w standardowej diecie Amerykanów; ponad 80% mieszkańców USA cierpi na chroniczny niedobór tego minerału.

Magnez wspiera pracę mózgu, serca, rozluźnia mięśnie, łagodzi napady migreny, a także przeciwdziała zmęczeniu, zapaleniu stawów i osteoporozie.

3. Chrom

Chrom – niezbędny mikroelement, który wpływa na metabolizm węglowodanów, lipidów i białek przez oddziaływanie na insulinę.

4. Cynk

Kakaowiec to również doskonałe źródło cynku, które aktywuje 200 enzymów uczestniczących w różnych procesach. Jest przede wszystkim zaangażowany w stabilizację struktury białek, syntezę DNA i RNA, tworzenie chromatyny, procesy trawienne (zwłaszcza enzymy trzustkowe), ochronę antyoksydacyjną i transportu tlenu.

Niedobór cynku w niektórych krajach Bliskiego Wschodu związany jest z opóźnionym dojrzewaniem płciowym u mężczyzn. Jądra mają bardzo dużą zawartość cynku w porównaniu z innymi narządami i tkankami, a stężeniu cynku jest szczególnie wysokie w płynie nasiennym wytwarzanym przez gruczoł krokowy.

5. Miedź

Miedź to niezbędny dla organizm pierwiastek śladowy, który pomaga w procesie tworzenia krwi i wzmacnia odporność.

6. Żelazo

Żelazo stanowi część mioglobiny (białko magazynujące tlen) oraz hemoglobiny – białka transportującego tlen, oczyszczającego krew i bierze udział w tworzeniu składników krwi (erytrocytów, leukocytów) . Dzięki temu przeciwdziała anemii.

7. Tryptofan

Tryptofan (niezbędny aminokwas), który pozytywnie wpływa na nasz nastrój. Bowiem, gdy tryptofan trafia do naszego organizmu, wchodzi on w reakcję z witaminami B6 i B3 w obecności magnezu i wytwarza serotoninę – tak zwany ‘hormon szczęścia’, który osłabia napięcie i niepokój, a także przeciwdziała stresowi.

Szwajcarscy naukowcy dowiedli, że osoby cierpiące na stany lękowe spożywały przed dwa tygodnie 40g dziennie ciemnej czekolady i okazało się, że poziomy hormonu stresu znacznie spadły.

8. Teobromina

Teobrominę – substancję spokrewnioną z kofeiną, nie będącą stymulatorem układu nerwowego. Teobromina działa antybakteryjnie i jest przyjazna dla serca.

9. Fenyloetyloamina

Fenyloetyloaminę (PEA) – substancję chemiczną pochodną od adrenaliny, którą organizm produkuje, gdy jesteśmy zakochani. To prawdopodobnie jeden z powodów, dla których miłość i czekolada mają tak ścisły związek. PEA odgrywają też istotną rolę w doskonaleniu umiejętności koncentracji, czujności i pozytywnego stosunku do życia. Oznacza to, że kakaowiec jest naturalną odpowiedzą na Prozac

“Po zjedzeniu czekolady czujesz się, jak Bóg, jakbyś mógł pokonywać wrogów, prowadzić do boju armię, kusić płeć przeciwną”- Emily Luchetti

Kupując czekoladę pamiętaj o tym, aby była ona jak najlepszej jakości. Najlepiej surowa, przygotowana tylko z naturalnych składników, bez dodatków – takich jak cukier, mleko w proszku, soja itd.

Czekoladę możesz zastąpić ziarnami kakaowca, które warto wykorzystać do przygotowania różnych deserów np. koktajli.

Bibliografia:

  • David Wolfe -“super żywność”
  • Simon Langley-Evans – “Żywienie wpływ na zdrowie człowieka”
Agnieszka Nitsu

Agnieszka Nitsu

Dietetyk z zawodu i zamiłowania, absolwentka studium medycznego. Pasjonatka zdrowego stylu życia.
Autorka bloga aktywnezywienie.blogspot.com
Agnieszka Nitsu

Latest posts by Agnieszka Nitsu (see all)



Dodaj komentarz