Bób – Właściwości i Wartości Odżywcze

bób

wikimedia.org, public domain, Richard W.M. Jones

Nasiona bobu są znane powszechnie zarówno w Afryce, Europie jak i na Bliskim Wschodzie. Jak większość strączkowych bób zawiera wiele cennych składników.

Bób wartości odżywcze

Jedna szklanka gotowanego bobu zawiera średnio  187 kcal oraz 33g węglowodanów. Dietetycy zalecają włączanie tego warzywa do diety ze względu na wysoką zawartość białka i niewielką zawartość tłuszczu. Bób zawiera 13 gramów białka w objętości nie przekraczającej filiżanki i tylko 1 gram tłuszczu.

Błonnik              

Przy zawartości  9g błonnika jedna porcja bobu jest w stanie zaspokoić prawie 1/3 dziennej zalecanej dawki (25-35g) tego składnika. Błonnik daje uczucie sytości po posiłku oraz ułatwia pracę jelit. Według badań USDA składnik ten obniża ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej oraz stabilizuje stężenie glukozy we krwi.

Sód

Świeżo ugotowany bób zawiera niewielką ilość sodu – zaledwie 8 mg w porcji. Jego puszkowany odpowiednik potrafi zawierać aż 500 mg tego pierwiastka w porcji. Prawie wszystkie przepisy mające w składzie gotowany bób wymagają dodatku soli. Aby poziom sodu w jednej porcji nie przekraczał 300 mg dodaj 1/8 łyżeczki soli na każde 2 filiżanki gotowanego warzywa. Najlepiej posolić pod koniec gotowania dzięki czemu bób nie stwardnieje.

Witaminy i składniki mineralne

Bób (w stu gramach) zawiera znaczne ilości żelaza, magnezu, miedzi a także  177 mg folianów (44% dziennego zapotrzebowania na ten składnik). Niestety bób nie jest najlepszym źródłem witamin takich jak C, E, oraz A, zawiera jednak witaminę  K, tiaminę i ryboflawinę.

Bób właściwości

Bób jest warzywem charakteryzującym się wysokimi wartościami odżywczymi przy stosunkowo niskiej zawartości kalorii. Cechuje się znaczną zawartością błonnika pokarmowego i niską zawartością tłuszczu co sprawia że bób może być stosowany przez osoby chcące schudnąć oraz te które chcą prowadzić profilaktykę w chorobie wieńcowej lub ceniące prawidłową zbilansowaną dietę.

Zobacz również powiązany artykuł dotyczący bobu:

Bób

Fawizm – kiedy bób staje się niebezpieczny ?

15 Komentarzy

  1. Piotr Gwóźdź włóż sobie bób do szklanki i zważ. Najłatwiej jest opisać na szklanki, bo nie każdy ma wagę kuchenną… a objętościowo przynajmniej widać. Pozdrawiam

  2. Piotr Gwóźdź To niestety w każdym przypadku jest inaczej. Jeśli chodzi o bób to szklanka jest mniej więcej równa 170 gramom. W tym jest 1 g tłuszczu, 33g węglowodanów i 13g białka.

  3. Dietetycy.org.pl okey, jasne, tylko wszędzie jest napisane np 100 gram czegoś tam zawiera tyle, a tyle węglowodanów, białka, tłuszczy, a tutaj, że szklanka, a skąd mam wiedzieć ile to jest szklanka?

  4. W ten sposób się podaje wielkość porcji. Prosimy nie przekręcać – jest napisane "Jedna szklanka gotowanego bobu zawiera" a nie "szklanka zawiera"…

  5. Najgorszy dla cukrzyków, nie wolno tego jesc. Pani dietetyk chyba o tym nie wie ze pisze tylko ile ma wartosci odzywczych.

Dodaj komentarz