Coca Cola finansuje badania zmniejszące odpowiedzialność złej diety za otyłość

New York Times donosi o niepokojącej sytuacji w USA – słynny koncern spożywczy Coca Cola, znany przede wszystkim ze swoich słodzonych napojów, powszechnie uznawanych przez środowisko dietetyków za niezdrowe, coraz chętniej wspiera finansowo badania naukowe… nad przyczynami otyłości.

Mecenat czy naukowa manipulacja?

To, co wzbudza obecnie ogromne kontrowersje to fakt, że organizacja non-profit (Global Energy Balance Network), hojnie wspierana przez Coca Colę publikuje badania, głosi na konferencjach i w sieciach społecznościowych, że najlepszym sposobem walki z otyłością jest zrónoważenie bilansu energetynczego – większa ilość ćwiczeń – zaś podaż kalorii może mieć mniejsze znaczenie. Informacja o tym, że Amerykanie są zbyt mocno zafiksowani na kaloryczności, potraw oczywiście może padać na podatny grunt. Posłuchajcie zresztą sami:

Co mówią inni naukowcy?

Dlaczego jest to jednak niebezpieczne? Dotychczasowe badania wskazują, że powyższe twierdzenie może być niebezpieczne dla zdrowia i fałszywe – nie tak dawno zresztą pisaliśmy na ten temat w artykule “Mit aktywności fizycznej – złej diety nie da się naprawić sportem“. Pod znakiem zapytania stawia się coraz częściej znaczenie ćwiczeń fizycznych w przypadku w którym równolegle zmianie nie ulega styl życia i dieta.

Zresztą – jak donosi NYT sama organizacja związana jest z koncernem nie tylko potężnymi dofinansowaniami – sama strona internetowa organizacji jest bowiem hostowana… w centrali Coca Coli i ona jest jej administratorem (choć sama organizacja twierdzi, że wynika to jedynie z tego, że sami jej członkowie nie potrafili tego zrobić i był to wynik pomocy ze strony koncernu).

Jak twierdzą przedstawiciele organizacji, pomimo tych powiązań ich przekaz jest w zupełności niekontrolowany przez koncern i wynika z ich własnych poglądów. Natomiast organizacja stara się być maksymalnie transparentna jeśli chodzi o sposoby pozyskiwania środków i nie stara się nic w tej materii ukryć.

Na marginesie tej głośnej obecnie sprawy trzeba podkreślić, że nie jest to pierwsza (i zapewne ostatnia) tego typu kontrowersja. Same obecne działania są przedłużeniem wcześniejszych starań Coca Coli w kampanii przeciw otyłości, choć też inne korporacje nie szczędzą pieniędzy na pozyskiwanie przychylności decydentów, naukowców (przeczytaj m.in. o cateringu konferencji dietetycznych zapewnianych przez… McDonald’s).

Jaka jest Wasza opinia na ten temat? Zachęcamy do komentarzy !

coca cola

Photo – Prawo autorskie: ha4ipuri / 123RF Zdjęcie Seryjne

Źródło: nytimes.com



Dodaj komentarz