Cynamon a zdrowie

cynamonSmaku i aromatu cynamonu nie da się pomylić z czymkolwiek innym. Zawdzięcza go olejkowi, który znajduje się w jego wnętrzu. To wnętrze, dla którego tak bardzo jest ceniony w sztuce kulinarnej, kryje w sobie jeszcze znacznie więcej pozytywnych właściwości. O kilku z nich zaraz opowiemy.

Zanim spożyjesz…

Warto na wstępie wspomnieć, że wszystko jest dobre w ograniczonej ilości. Ale mimo to nie każdy może korzystać ze smaku, aromatu i zdrowotnych właściwości cynamonu w tym samym zakresie. Osoby bardziej wrażliwe na działanie cynamonu i mające problemy z wątrobą ze względu na obecność w cynamonie kumaryny powinny raczej uważać na tę przyprawę. Dotychczasowe badania sugerowały, że kumaryna może się przyczyniać do uszkodzeń wątroby.

Cynamonowa recepta na zdrowie?

Cynamon był chętnie i szeroko stosowany już od czasów starożytnych. Popularność ta była na tyle duża, że bez problemu znajdziemy nawiązania do jego dużej wartości u starożytnych. Pozytywny wpływ cynamonu na różne aspekty naszego zdrowia sugeruje jego szerokie zastosowanie w tradycyjnej medycynie, która chętnie stosuje go przy przeziębieniach, biegunce i wymiotach.

Naukowcy również dostrzegają w cynamonie pozytywne właściwości – często zaskakujące. I tak badania na myszach sugerowały już możliwość wykorzystania cynamonu jako broni na Alzheimera. Zaobserwowano także oddziaływanie ekstraktu cynamonu na HIV. Oczywiście wszystkie te badania są we wczesnej fazie rozwoju i ciężko mówić o pewności, jednak coś jest na rzeczy.

Cynamon a cukrzyca

Kwestia, o której często się wspomina przy okazji mowy o zdrowotnych właściwościach cynamonu, to jego pozytywny wpływ w diecie osób chorych na cukrzycę typu drugiego. Ten wpływ był już kwestią zainteresowania badaczy i zaobserwowano związek spożycia umiarkowanej ilości cynamonu z poziomem glukozy we krwi. Efekt ten jednak nie jest do końca pewny, ponieważ inne badania wskazywały na jego bardzo niską skuteczność pod tym kątem, podobną raczej do efektu placebo.

Cynamon – odchudzanie

Nie można nie wspomnieć na marginesie o temacie tzw. “diety cynamonowej”, na którą czasami można się natknąć w czasopismach i Internecie. Zakłada ona  spożywanie odpowiedniej ilości cynamonu w ciągu dnia. Czy to działa? Pojawiają się badania, które to potwierdzają wraz z kwestią tego, że szczególnie na działanie cynamonu miałby być wrażliwy tłuszcz zgromadzony na brzuchu.

Jednak meritum sprawy, czyli umiejętność stabilizacji poziomu cukru we krwi cynamonu, nie jest ostatecznie potwierdzona. Tak jak pisaliśmy kilku wersów wcześniej przy omawianiu kwestii związanych z cukrzycą – wskazania badaczy są zróżnicowane. To zaś niestety stawia sprawę cynamonu jako środka na odchudzanie raczej w obrębie domysłów niż rzetelnych, sprawdzonych rozwiązań – wśród których dalej, niezawodnie i nie do przecenienia pozostaje zbilansowana dieta i umiarkowany wysiłek fizyczny każdego dnia.

Dodaj komentarz