Czosnek

Zimowa aura w pełni, jednak nie jest to czas rozpieszczający nasz organizm, który potrzebuje od nas zdecydowanie większej uwagi.

Domowe wzmacniacze odporności znane są już od wieków, na ich czele stoi czosnek. Należy mu się spora uwaga i nie bez powodu nosi miano naturalnego antybiotyku. W tym niewielkim ząbku możemy znaleźć masę naturalnej mocy poprzez antyoksydanty, flawonoidy, witaminy z grupy B, witaminę C, ale też magnez, żelazo, potas, chrom. Jednak to olejki eteryczne i organiczne związki siarczkowe, za których sprawą powstaje allicyna, zapewniają najważniejsze wartości zdrowotne.

Czosnek poprzez zawartość antyoksydantów wykazuje działanie przeciwwirusowe, jak i przeciwzapalne.

Dlatego tak skuteczny jest przy przeziębieniach, stanach zapalnych, czy infekcjach. Przypisuje się mu właściwości przeciwzakrzepowe, co ma korzystny wpływ na układ krążenia, wynikające z rozkurczania naczyń krwionośnych, ale też poprawi ich elastyczność, co może zapobiegać udarowi mózgu, zawałom oraz zmniejszać zmiany miażdżycowe.

Układ trawienny też może odczuć jego właściwości wskutek przyspieszonego i nasilonego wydzielania żółci, czyniąc go doskonałym dodatkiem do dań ciężkostrawnych. Czosnek wpływa kojąco na bóle głowy, ułatwia zasypianie, dlatego włączenie go do codziennej diety może okazać się dobrym posunięciem, szczególnie w tym wymagającym od naszego organizmu okresie.

Zalecana dawka dla osoby dorosłej to około 1-2 ząbków dziennie. W związku z rozrzedzającymi właściwościami nie powinien być spożywany przynajmniej 7 dni przez operacją. Należy mieć na uwadze interakcje czosnku z lekami, przykładowo w połączeniu z warfaryną, czy NLPZ może spowodować krwawienia. Jest to jednak warzywo, które jeśli nie ma przeciwwskazań powinno znaleźć się w naszej kuchni.

Warto wiedzieć, że największe korzyści zdrowotne wykazuje w formie surowej. Istotne jest, iż do wytworzenia tej jakże ważnej allicyny potrzebne są dwie substancje: allina, która jest fragmentem białkowym oraz wrażliwa na temperaturę allinaza. Aby wydobyć te składniki konieczne jest pokrojenie lub przeciśnięcie go przez praskę. Co więcej, poddanie działaniu temperatury czosnku zaraz po pokrojeniu, niszczy ten wrażliwy enzym, pozbawiając go swoich wspaniałych wartości.

Na zniszczenie właściwości antynowotworowych, zdolności rozrzedzania krwi wystarczą dwie minuty na patelni, minuta w mikrofalówce. By zachować jego wszystkie prozdrowotne właściwości wystarczy zastosować pewną małą zmianę, po przeciśnięciu go lub pokrojeniu należy zostawić go na 10 minut, po tym czasie można go poddać obróbce, gdyż w tym czasie wytwarza się maksymalna ilość allicyny i wrażliwy na temperaturę enzym nie będzie już potrzebny, więc spokojnie możemy poddać obróbce nasz mały antybiotyk bez pozbawiania go smaku jak i właściwości leczniczych.

Dlatego warto zapamiętać tę prostą zasadę: posiekaj czosnek, pozostaw go na 10 minut, po czym dodawaj do ulubionych dań i ciesz jego mocą. Zaś jeśli możesz, potrafisz i masz chęć: zjadaj na surowo.

Przeczytaj również:

Izabela Dudzik

Izabela Dudzik

Studentka dietetyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, ciągle zgłębiająca tematykę żywienia i sportu, zainteresowana dietą wegańską i jej pozytywnymi aspektami w codziennym życiu.
Izabela Dudzik

Latest posts by Izabela Dudzik (see all)

Dodaj komentarz