Dieta Ph | Dieta Alkaliczna | Dieta Zasadowa

dieta phDieta ta funcjonuje pod nazwą dieta alkaliczna, dieta zasadowa bądź dieta Ph. Jej założeniem jest, że utrzymanie prawidłowego Ph organizmu (czyli bardziej zasadowego) jest dla organizmu zdrowsze i wpływa pozytywnie na to jak on działa. Na polskim rynku promowana jest ta dieta przez książkę Roberta i Shelley Redford Young – “Próbowałam już tylu diet…“. Zapraszamy do artykułu w którym krótko opiszemy na jakiej zasadzie działa dieta Ph i czy w ogóle może wpływać pozytywnie na nasz organizm.

Krótkie przypomnienie podstaw chemii

Ph określa jak kwaśnym lub zasadowym jest dany roztwór.

Ph = 7 to neutralny współczynnik

Ph mniejsze niż 7 to środowisko kwaśne

Ph większe od 7 (w praktyce skala sięga do 14) to środowisko zasadowe

Nasze ciała i płyny, które w sobie mamy – jak sok żołądkowy, krew, mocz – wszystkie charakteryzuje różny odczyn Ph. Założeniem diety Ph jest wpływanie na niektóre z nich, aby osiągnąć optymalny stan służący naszemu zdrowiu.

Dieta Ph – co jeść?

Co do zasady dieta ta zdecydowanie promuje jedzenie uznawane za zdrowe: warzywa, owoce, orzechy, ziarna i picie dużej ilości wody. Negatywny wpływ na organizm w myśl diety mają mieć produkty zwiększające kwasowość: a więc mięsa, ryby, cukier, produkty mleczne, szczególnie napoje zawierające kofeinę (kawa, cola).

Czy to działa?

Trzeba mieć w pamięci, że tak naprawdę to co jemy wpływa w bardzo ograniczonym stopniu na współczynnik Ph naszego organizmu, który utrzymuje się na stałym poziomie i to co zjemy nie zmienia tego faktu. Jeśli tak nie jest – wynika to z poważnych zaburzeń zdrowotnych. Dieta wpływa głównie na Ph moczu, co jest nie bez znaczenia dla organizmu szczególnie osób zagrożonych problemami dróg moczowych. Spożywanie produktów o “złym” w myśl diety alkalicznej, niskim (kwasowym) Ph może powodować kłopoty z kamieniami nerkowymi. Chociaż zwolennicy diety mówią również o pozytywnym wpływie prowadzenia takiej diety na inne sfery zdrowia, to trudno tutaj o silniejsze poparcie podstawami naukowymi.

Podsumowanie – za i przeciw

Dieta Ph promuje zdrowe wzory odżywiania – natomiast pod znakiem zapytania jest czy cały wachlarz pozytywnych właściwości takiego stylu odżywiania wypływa faktycznie z Ph, czy raczej po prostu z zastosowania zdrowego jedzenia a ograniczenia produktów uznawanych powszechnie za niezdrowe. Należy pamiętać, że osoby, które mają problemy zdrowotne w pierwszym rzędzie powinny się skontaktować z lekarzem przed wprowadzeniem jakiejkolwiek diety. Sprawdzonym modelem jest wciąż zbilansowana dieta, ponieważ ostre ograniczenie podaży mięsa i produktów mlecznych pozbawia organizm ważnych mikroelementów.

1 komentarz

  1. warzywa i owoce ;) podstawa!!! ale jak zachce się słodyczy robi się problem… ja poradziłam sobie inną formą owoców ;) wcinam sorbety z Grycana… w końcu kulka to 40 kcal.

Dodaj komentarz