Jabłko ze skórką czy bez?

jabłkoJabłko to symbol zdrowia. Każdy doskonale wie, że jabłka jeść warto ze względu na witaminy w nich zawarte – nie każdy jednak wykorzystuje te witaminy tak samo. Wiele osób omija skórkę jabłka, bojąc się osadzonych na nich pestycydów i jedząc sam miąższ. Co tracą?

Skórka jabłka – witaminy i składniki mineralne

Najważniejszymi składnikami, które tracimy nie jedząc skórki jabłka to błonnik oraz foliany. Blisko połowa błonnika w jabłku skoncentrowana jest w skórce. W przypadku folianów oraz fitosteroli – niemal całość. W skórce występuje też wzmożona koncentracja witaminy A oraz K. Nie są to duże ilości względem zapotrzebowania dziennego jednak warto o nich pamiętać. Jeśli stosujesz w diecie jabłka z powodu któregoś z tych składników – jedzenie owocu ze skórką to podstawa.

Skórka jabłka zawiera oczywiście w sobie to samo bogactwo witamin co reszta owocu – wśród nich witaminę A, witaminę C. Jej wartości odżywcze uzupełnia wapń, potas, fosfor. Wiele osób popełnia poważny błąd wycinając mocno skórkę jabłka. Pomijając samą skórkę – traci się w ten sposób rejon jabłka w którym jest największe zagęszczenie witamin (czyli miąższ tuż pod skórką).

Warto pamiętać o tym, że w zależności od gatunku, rozłożenie wartości odżywczych jest nieco inne wewnątrz owocu. Jeśli chcesz wycisnąć z jabłka więcej – lepiej jeść je całe.

Witaminy, których brak w skórce

Witaminami, których w skórce jabłka jest najmniej – są witaminy z grupy B, nie zawiera także pokaźnych ilości witaminy C oraz E. Jeśli zależy Ci tylko na tych składnikach – skórka nie jest aż taka ważna.

Dobrze umyć !

Wadą współczesnego rolnictwa jest duża ilość pestycydów, jaka osadza się na owocach. Jeśli nie możesz kupić jabłek od dostawcy, który na 100% stosuje ekologiczne metody uprawy – przed spożyciem jabłka zawsze bardzo dokładnie umyj owoc.

5 Komentarzy

  1. Jabłka są owocami, które rosną w naszym kraju. Wiele badań wskazuje, że właśnie te są najbardziej wartościowe dla Nas i przyswajamy wszystkie ich składniki. Nie szukajmy jednak jabłek pięknych i błyszczących. Zdecydowanie lepiej sięgać po te, na których widać ślad robaczków. Im brzydsze tym bardziej zdrowe. Mniej chemii nam służy.

  2. W skórce jabłek znajduje się także kwercetyna, która jest silnym przeciwutleniaczem z rodziny bioflawonoidów. Kwercetyna ma wiele cennych właściwości prozdrowotnych, ważnych w alergiach, opryszczce, cukrzycy, oraz nadpłytkowości. Zbyt duża liczba płytek krwi powoduje zwiększenie jej lepkości, a to przyczynia się do tworzenia skrzeplin w naczyniach krwionośnych. Kwercetyna wykazuje działanie przeciwzapalne. Działa ona we wcześniejszym etapie stanu zapalnego niż leki. Można powiedzieć, że kwercetyna tłumi reakcję zapalną na starcie a leki dopiero na mecie". Poza tym działa ochronnie na soczewkę oka, zapobiegając rozwojowi zaćmy. JEDZMY ZATEM JABŁKA ZE SKÓRĄ!!! Oprócz jabłek kwercetyna występuje w zielonej herbacie, czosnku, cebuli, porach, koprze, brukselce, borówkach, szparagach i pieprzu kajeńskim.

Dodaj komentarz