Jagody goji

Znane są w tradycyjnej medycynie chińskiej i tybetańskiej od ponad 2 tys. lat. Owoce goji są podłużne, czerwono-pomarańczowe, o długości ok.2cm. Goji pochodzą z krzewu zwanego kolcowój pospolity lub kolcowój szkarłatny Lycium barbarum L. Charakteryzują się łagodnym,  kwaśno- słodkim smakiem.

Nieocenione wartości odżywcze

goji

Lycium chinense, Didier Descouens, CC 3.0, wikimedia.org

Jagody goji to bogactwo aminokwasów, zwłaszcza dominuje w ich składzie tryptofan i izoleucyna. Zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy: C, E, B1, B2, B6.

Owoce goji są bogate w składniki mineralne: żelazo, cynk, wapń, selen. Są świetnym przeciwutleniaczem, zawierają flawonoidy, a także cenne fitosterole (beta-sitosterol), działające przeciwzapalnie i obniżające poziom złego cholesterolu, regulują pracę serca i normalizują ciśnienie krwi. W goji znajdziemy więcej beta-karotenu niż w marchwi. Za wzmocnienie wzroku odpowiedzialna jest zeaksantyna, która stanowi 80% karotenoidów. Działanie prozdrowotne warunkuje również fizalina, stosowana w terapii nowotworowej. Jagody goji wspomagają również układ odpornościowy, dzięki obecności kompleksu polisacharydowo- białkowemu. Spożywanie jagód goji hamuje procesy starzenia.

Są nazywane owocami długowieczności. Stosowane są w chorobach serca, płuc, nerek, wątroby, reumatyzmie,  regulują prace układu pokarmowego, wspomagają trawienie,  funkcjonowanie układu odpornościowego, poprawiają naszą kondycję zdrowotną i pamięć.

Goji – superowocem?

TAK! Superowoc, musi spełniać kilka warunków. Powinien zawierać związki, które pozytywnie wpływają na nasz organizm, poprawiając samopoczucie i polepszając zdrowie. Powinien wyróżniać się egzotycznym smakiem i pochodzeniem, a także ciekawie wyglądać. Superowoce muszą charakteryzować się prozdrowotnymi właściwościami, które są poparte badaniami naukowymi, a także powinny zostać uznane za naturalne środki lecznicze.

Śmiało można stwierdzić, że jagody goji spełniają te kryteria i są zaliczane do superowoców, obok borówki amerykańskiej, żurawiny, guarany, mango, granatu i innych wartościowych owoców.

Z czym to się je?

„Czerwone skarby” można spożywać w postaci owoców świeżych, suszonych, soku, dodawać do sałatki, do musli, jogurtu.

Cenne jagody goji powinny znaleźć się w naszej diecie, ze względu na nieoceniane składniki zawarte w tych drobnych, czerwonych owocach zdrowia.

UWAGA: Spożycie jagód goji u niektórych osób może być przyczyną wystąpienia reakcji alergicznych oraz interakcji z niektórymi lekami.

Bibliografia:

  1. Dr hab. Bożena Waszkiewicz- Robak , prof. SGGW- Jagoda Licyjska owoc długowieczności.
  2. J.J Sienkiewicz, J. Góralczyk” Superowoce i ich właściwości” Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego 27, 601-609
  3. K. Bogacz, Goji- owoc zdrowia i długowieczności, „Przemysł Fermentacyjny i Owocowo- Warzywny” 2009, nr.53(5),s.12-13
  4. M. Druri, Superowoce, „Przemysł spożywczy” 2010, nr 64(5), s. 12-16

Anna Bruź

Magister Dietetyk, specjalista ds. jakości żywności, audytor HACCP

Latest posts by Anna Bruź (see all)



1 komentarz

Dodaj komentarz