Jak odżywiać się racjonalnie?

rozsądne żywienieCoraz więcej osób zwraca uwagę na to co dostarczają swojemu organizmowi. Analizują swój jadłospis, czytają etykiety produktów, szukają informacji o właściwościach wykorzystywanych składników. Jednak pomiędzy rozsądnym podejściem do komponowania jadłospisów a przesadą jest bardzo cienka linia.

Racjonalne żywienie

Osoby racjonalnie podchodzące do własnego żywienia najczęściej podążają za kilkoma zasadami. Przede wszystkim uważnie wybierają produkty żywnościowe, kierując się głównie swoimi zmysłami. Polegają także na intuicji, która przydaje się do wybierania np. świeżych i dojrzałych warzyw i owoców oraz mięs oraz uważnie czytają etykiety.

Osoby o zdrowym podejściu do żywności nie odmawiają sobie żadnych produktów jednak zawsze potrafią zachować miary w ilości spożywanych porcji. Nie rezygnują z potraw ogólnie uważanych za kaloryczne i niezdrowe jednak włączają je do diety rzadziej bądź jedzą je zaraz po głównym posiłku tak aby wykorzystać uczucie sytości i spożyć mniejszą ilość niezdrowego produktu.

Uczucie głodu – przyjaciel czy wróg?

Racjonalne odżywianie polega także na słuchaniu potrzeb swojego organizmu – osoby takie jedzą posiłki wtedy kiedy odczuwają głód fizyczny a nie wtedy kiedy chcą odreagować napięcie lub zabić czas przed telewizorem. Dzięki temu nie muszą martwić się o poczucie winy związane z impulsywnym podjadaniem są przekonane, że posiłek był wywołany realną potrzebą organizmu. Samo uczucie głodu przed którym przestrzega wiele specjalistów dla osób racjonalnie odżywiających się nie jest niczym obcym ani nie wywołuje lęku.

Odczuwanie głodu traktują oni jako bodziec czysto fizjologiczny skłaniający do sięgnięcia po kolejny posiłek danego dnia. Przed niekontrolowanym łakomstwem pozwala się uchronić pozbycie się z najbliższego otoczenia tzw. jedzenia problematycznego takiego jak słodkie czy słone przekąski, których racjonalnie odżywiający się nie przechowują w domu. Osoby te potrafią dokładnie odczytywać komunikaty głodu i sytości co pozwala im zakończyć posiłek po najedzeniu się.

Uczucie głodu odbierane najsilniej po nocnym kilkugodzinnym poście skłania tych konsumentów do regularnego spożywania śniadań co pozwala równomiernie rozdysponować dostarczaną energię w ciągu dnia. Jako świadomi racjonalni konsumenci preferują zakup detalicznych porcji produktów – pozwala to na dokładne ich wykorzystanie bez obawy o marnowanie żywności, kupowanie małych opakowań np. ciastek czy przekąsek pozwala w znacznym stopniu zapanować nad wielkością spożycia produktów a tym samym dostarczaną ilością kalorii. Osoby takie nie pozwolą sobie na zakup dużej paczki rodzinnej z której mimowolnie podjadają podczas oglądania telewizji.

Racjonalne żywienie. Racjonalny styl życia

Umiejętność rozgraniczenia pojęć przekąska i łakocie. Pierwsze odnosi się do małego posiłku takiego jak drugie śniadanie czy podwieczorek drugie zaś do okazjonalnej zwykle słodkiej potrawy czy produkty spożywanego w małej ilości zazwyczaj po głównym posiłku.

Osoby odżywiające się racjonalnie nie jedzą w biegu – potrafią one znaleźć czas na spokojne spożycie posiłku zarówno w pracy i w domu. Dzięki temu łatwiej są w stanie usłyszeć komunikaty płynące z organizmu i uchronić się przed mimowolnym niekontrolowanym podjadaniem.

Jedzenie to przyjemność

Najważniejszą zasadą którą kierują się racjonalnie odżywiający się ludzie jest pełna kontrola nad typem wybieranej żywności, jej jakości a także ilości. Osoby te nie dopuszczają do sytuacji w której podporządkowują żywności swoje plany i rytm dnia. Ne rezygnują one z żadnych grup produktów prowadzą aktywne życie zarówno zawodowe jaki i towarzyskie, które często wiąże się ze spożywaniem określonej żywności, która przez specjalistów określana jest jako niezdrowa. Żywność powinna być jednym z elementów przyczyniających się do czerpania radości z życia – nie zaś polem do wyrzeczeń i stresów.



Dodaj komentarz