Moczenie orzechów i nasion

Orzechy i nasiona zyskały już miano super żywności – zawierają dobre tłuszcze, białko i wiele cennych składników mineralnych. Przede wszystkim są zdrową alternatywą słonych przekąsek, ale mogą także stanowić dodatek do sałatek lub zup. Jednakże, czy kiedykolwiek myślałeś o moczeniu ich przed spożyciem? Dzisiaj o tym, dlaczego warto to robić.

jak długo moczyć

CC BY-SA 2.0, autorzy zdjęć na dole artykułu

Natura wyposażyła orzechy i nasiona (a także rośliny strączkowe) w naturalne inhibitory enzymatyczne, które zapobiegają kiełkowaniu w nieodpowiednich warunkach. Ponadto, zawierają one kwas fitynowy, utrudniający wchłanianie m.in. wapnia, magnezu, żelaza, cynku oraz goitrogeny, negatywnie wpływające na funkcjonowanie tarczycy.

Z tych też powodów, orzechy i nasiona są uważane za produkty ciężkostrawne (wiele osób skarży się na uczucie ciężkości w żołądku po ich spożyciu).

Co możemy zrobić, aby pozbyć się tych substancji z naszej super żywności? Tu z pomocą przyjdzie moczenie, dzięki któremu:

  • Usuniemy/zredukujemy ilość kwasu fitynowego, goitrogenów;
  • Zneutralizujemy inhibitory enzymatyczne;
  • Zwiększymy zawartość witamin (szczególnie z grupy B).

Istnieje wiele metod moczenia, oto kilka z nich:

1. Moczenie w wodzie (bez dodatków);

2. Moczenie w wodzie z dodatkiem soku z cytryny;

3. Moczenie w wodzie z dodatkiem soli.

Ile powinno trwać moczenie? W zależności od rodzaju produktu moczenie powinno trwać od 4 do 12 godzin. W tym czasie enzymy i wszelkie substancje antyodżywcze zostaną zneutralizowane. Następnie orzechy powinny być wysuszone np. w piekarniku w najniższej temperaturze.

Przeczytaj również:

Zdjęcie w infografice:

  • orzech włoski – Moyan Brenn, https://www.flickr.com/photos/aigle_dore/5238594666
  • orzech brazylijski – Jean Marconi, https://www.flickr.com/photos/jmarconi/699820044
  • orzech laskowy, Axel Naud, https://www.flickr.com/photos/axelnaud/14970242207
  • orzech nerkowcan, Teresa Trimm, https://www.flickr.com/photos/ttrimm/13228823805
  • makadamia, Keenan Pepper, https://www.flickr.com/photos/keenanpepper/750640260
  • pistacje, Mark Tighe, https://www.flickr.com/photos/mjtmail/3923947132
  • pekan, Corey Leopold, https://www.flickr.com/photos/cleopold73/1499342196
  • orzeszek piniowy, Eran Finkle, https://www.flickr.com/photos/finklez/3059159187
  • migdały, Harsha K R, https://www.flickr.com/photos/mynameisharsha/3060935008
  • pestki dyni, Brian Jackson, https://www.flickr.com/photos/jaxzin/5129464808
  • słonecznik, Anissa Wood, https://www.flickr.com/photos/tinyfroglet/2348074348
  • sezam, Nate Steiner, https://www.flickr.com/photos/nate/27476160

 

Sylwia Stanclik

Sylwia Stanclik

Absolwentka dietetyki na Śląskim Uniwersytecie Medycznym
Sylwia Stanclik

2 Komentarzy

Dodaj komentarz