Motywacja w odchudzaniu

Wg słownikowych definicji motywacja to: ”mechanizm psychologiczny uruchamiający i organizujący zachowanie człowieka skierowane na osiągnięcie określonego celu, co stanowi jego wewnętrzną siłę”. Inna definicja podaje: „motywacja – wewnętrzny mechanizm, który uruchamia i kieruje nasze zachowania i działania na osiągnięcie wytyczonego celu.”

W obu definicjach jest mowa o celu. I tak samo jest z odchudzaniem – należy sobie wyznaczyć cel, do którego dążymy odpowiednio zmotywowani.  

motywacja w odchudzaniuCel ten musi być mierzalny i określony w czasie np. „schudnę 5 kg do 31 grudnia”,  a nie „stanę się szczuplejsza do końca roku”. Im bardziej skonkretyzowany cel, tym łatwiej nam śledzić postępy, które robimy. Tak więc, pierwszy i absolutnie niezbędny krok to sprecyzowanie do czego dążymy w naszym odchudzaniu.

Po wyznaczeniu celu czas na działanie. Aby działanie odniosło zamierzony skutek powinniśmy podejść do tego zdroworozsądkowo, dokładnie wszystko  przemyśleć i zaplanować. Najczęstsza przyczyna porażek osób odchudzających się to tzw. słomiany zapał – chęć schudnięcia szybko przy pomocy restrykcyjnej diety. Niestety po kilku dniach drakońskiej diety graniczącej z głodówką zaczyna nam doskwierać głód i łatwo rzucić się na jedzenie, zwłaszcza niedozwolone na diecie, jak słodycze czy fast food.  A zatem, aby osiągnąć sukces w odchudzaniu, potrzeba dobrej motywacji – zarówno tej chwilowej jak i długofalowej.

Poniżej przedstawiam sposoby na zbudowanie silnej motywacji, która pozwoli osiągnąć wymarzoną sylwetkę:

Jak zbudować silną motywację?

  • Odpowiednie nastawienie – potraktuj dietę poważnie. Nie mów sobie „może mi się uda schudnąć, a jak nie to trudno” tylko po prostu podejmij decyzje, że to zrobisz i porządnie zaplanuj proces odchudzania. Określ liczbę kg do zgubienia, czas diety oraz metodę odchudzania, którą zastosujesz. Pamiętaj, by dieta była racjonalna.
  • Odpowiedz sobie na pytanie po co chcesz to zrobić – wypisz na kartce, co zyskasz dzięki schudnięciu i koniecznie zachowaj te zapiski. Będziesz do nich wracał w trudniejszych momentach.
  • Poszukaj wsparcia innych. Samodzielne odchudzanie jest trudniejsze niż przy pomocy innych ludzi. Mogą to być osoby odchudzające się tak jak Ty, ewentualnie trener, dietetyk, coach etc. Warto odwiedzać strony internetowe i fora, na których różne osoby dzielą się swoimi doświadczeniami w procesie odchudzania, dopingują i motywują się nawzajem.
  • Powiadom otoczenie – rodzinę , znajomych – o swoich planach. Jeśli przed nimi złożysz coś w rodzaju deklaracji słownej, że zamierzasz schudnąć – będzie to dla Ciebie dodatkowy motywator do wytrwania na diecie. Ponadto unikniesz w ten sposób częstowania smakołykami przez nieświadome Twojej diety osoby.
  • Wizualizuj swój cel i to jak się będziesz czuć i wyglądać, gdy już go osiągniesz. Pamiętaj jednak, że oprócz samego finału odchudzania należy również wizualizować takie momenty, jak chwile radzenia sobie z pokusami, nowe zachowania, zdrowe nawyki itd. Badania wykazały, że lepsze efekty odchudzania mają osoby, które na początku drogi do szczupłej sylwetki uświadamiają sobie ewentualne ciężkie momenty i w wyobraźni starają się sobie z nimi poradzić. Wówczas, kiedy w realnym życiu na drodze pojawi się pokusa – są z nią oswojeni i wiedzą jak zareagować.
  • Stwórz sobie system nagród za kolejny owocny etap. Możesz np. po każdym udanym dietetycznie tygodniu zafundować  sobie jakiś drobiazg lub zrobić małą przyjemność np. wizytę u kosmetyczki, fryzjera, nowy ciuch albo nawet nie inwestując w to dużo pieniędzy – zrobić sobie bardzo przyjemną kąpiel w wannie pełnej bąbelków i aromatycznej soli do kąpieli. Oczywiście nagrody nie powinny być w postaci jedzenia, najlepiej też żeby nie były drogie. Cały zamysł jest taki, by były to rzeczy, które Cię „nie zrujnują”, ale zmotywują do dalszego wysiłku.
  • Jeśli masz ubrania, w które się nie mieścisz – powiedz sobie np. „ Za 5 tygodni zmieszczę się w te jeansy i będę świetnie wyglądać”. Wyobrażaj sobie robienie zakupów ubraniowych i fakt, że zawsze jest na Ciebie odpowiedni rozmiar i dobrze wyglądasz w przymierzanych strojach.

Jak wytrwać w trudnych momentach?

  • Zachowuj się jak osoba, która już jest szczupła. Czy mając już upragnioną sylwetkę nadal sięgałabyś po niezdrowe przekąski ? Chyba nie. Byłoby Ci żal tego trudu, jaki włożyłaś w odchudzanie. A więc wyprzedź trochę wydarzenia i wczuj się w osobę szczupłą, mającą wyrobione zdrowe nawyki i zastanów się jakby ona się zachowała w sytuacji, w której jesteś.
  • Potraktuj odchudzanie jako przygodę, a nie jako katorgę. Niech dla Ciebie to będzie okazja to spróbowania nowych potraw, nowych smaków. Poczuj jak to jest, gdy rano budzisz się wypoczęta, bo wieczorem nie jadłaś do późna niezdrowych przekąsek. Odkryj nowe produkty, nowe przyprawy. Ćwiczenia fizyczne niech będą dla Ciebie nie tylko sposobem na spalenie kalorii, ale tez okazja do zrelaksowania się i pozbycia negatywnych emocji oraz stresu.
  • Nowe zmiany, zwłaszcza te wymagające najwięcej wysiłku i poświęcenia wprowadzaj stopniowo, „nie rzucaj się z motyką na słońce”. Jeden nawyk tygodniowo to będzie dobre tempo zmian. Wtedy łatwiej wytrwać.
  • Prowadź dziennik odchudzania. Może to być blog, jak również zwykły zeszyt. Wpisuj tam codzienne menu, wypite napoje, pory posiłków, a także aktywność fizyczną. Możesz monitorować to, czy jadłaś tego dnia słodycze, czy podjadałaś też między posiłkami itp. Warto sobie w takim dzienniku zapisywać swoje odczucia wynikające z bycia na diecie. Notuj trudne momenty jak i te, gdy jesteś z siebie dumna, bo udało Ci się wytrwać kolejny dzień. W chwili słabości wracaj do tych zapisków.
  • W sytuacji zwątpienia i chęci sięgnięcia po niezdrową przekąskę postaraj się pomyśleć przez chwilę jakie będą konsekwencje Twojego zachowania, jak się poczujesz po zjedzeniu ciastka, a jak gdy się powstrzymasz? Jak będziesz widział swoją osobę, gdy spakujesz torbę ze strojem i butami sportowymi i pójdziesz na siłownię, a jak gdy zostaniesz w domu przed TV czy komputerem z miską chipsów czy talerzem kanapek? Zapewniam, że chwila refleksji nad skutkami jakiegoś czynu lub zaniechania jakiegoś działania działa niezwykle mobilizująco.

A więc nie czekaj i ruszaj w drogę po szczupłą sylwetkę i nowe, zdrowe życie!

Więcej porad na temat motywacji w odchudzaniu znajdziesz > tutaj <

Anna Szopa

Anna Szopa

Biolog, doradca żywieniowy w Easy Way to Slim
Anna Szopa

Latest posts by Anna Szopa (see all)

Dodaj komentarz