Nasiona Chia – właściwości

Lecznicza moc szałwii hiszpańskiej, czyli moda na nasiona Chia

Szałwia hiszpańska pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Posiada szerokie liście i nieduże kwiaty o barwie białej lub fioletowej. W owocach natomiast znajduje się duża ilość nasion nazywanych Chia, które posiadają niezwykłe właściwości zdrowotne wykorzystywane już przez Azteków w czasach prekolumbijskich.

Właściwości zdrowotne nasion chia

nasiona chia

Health Gauge, flickr.com, CC BY-SA 2.0

Słowo Chia pochodzi od wyrazu „Chian”, co oznacza w języku nahualt oleisty. Jest to bardzo trafne określenie, gdyż zawierają 34% tłuszczów, a do tego 20% białka i 25% błonnika. Ponadto w ich składzie znajdują się także przeciwutleniacze, które walczą z wolnymi rodnikami i tym samym przeciwdziałają starzeniu się skóry. Tłuszcze zawarte w nasionach Chia to kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 w odpowiednich proporcjach. Nasz organizm nie potrafi ich sam wyprodukować, dlatego ważne jest dostarczanie tych tłuszczy dla zdrowia naszego ciała i umysłu.

Olej z nasion Chia to również bogactwo kwasów tłuszczowych omega-3 (30%) i omega-6 (40%) oraz długołańcuchowe nienasycone trójglicerydy (LCT). Dzięki temu spożywanie nasion Chia i ich przetworów jest skuteczną bronią w walce z cholesterolem. Zapobiegają także miażdżycy i zmniejszają ryzyko różnych chorób serca, np. choroby wieńcowej. Ponadto zawartość potasu odpowiedzialnego za regulację ciśnienia tętniczego oraz  magnezu, wapnia i sodu sprawia, że poprawiają pracę serca.

Powszechnie wiadomo, że błonnik usprawnia pracę przewodu pokarmowego i pobudza perysaltykę jelit. Zawartość błonnika w nasionach szałwii hiszpańskiej znajduje się 34,4g i stawia je na drugim miejscu pod tym względem, zaraz po otrębach pszennych (42g/100g). Ponadto dieta bogata w błonniki zapobiega wielu chorobom cywilizacyjnym, w tym cukrzycy typu 2. Co więcej, po zjedzeniu nasiona Chia tworzą w żołądku żel zapobiegając przemianie węglowodanom złożonym w proste. Dzięki temu cukrzycy mają przez cały czas zapewnione stałe i równomierne dostarczanie glukozy.

Nasiona szałwii hiszpańskiej wykazują także wysokie chłonięcie wody, co sprzyja odpowiedniemu nawilżeniu organizmu. Potrafią zaabsorbować ponad 12 razy więcej niż same ważę, dzięki czemu są polecane sportowcom. Ze względu na dużą zawartość białka są idealne dla wegetarian, tym bardziej że zawierają 91 ze 100 aminokwasów i żelazo. Spokojnie mogą spożywać je także osoby chore na celiakię, gdyż nie zawierają glutenu. Nasiona Chia w 100g zawieraj 631 mg wapnia, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w szklance mleka. A duża ilość fosforu (860mg/100g) stawia je jako świetny budulec mocnych zębów i kości.

Nasiona można dodawać do jogurtów, kefirów, płatków czy mleka. Świetnie smakują także w sałatkach, ugotowanych kaszach czy jako posypka do warzyw. Zmielone można mieszać z mąką i dodawać do wypieków, naleśników czy chleba. Można je także namoczyć w sokach lub wodzie, albo używać jako zagęszczacz do sosów. Zalecana dzienna dawka nasion Chia to jedna łyżka stołowa.

Czytaj także:

Marta Ścibisz

Marta Ścibisz

Jestem absolwentką SGGW w Warszawie na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka z dodatkowymi kursami dietetyka i psychodietetyka. Pomagam stworzyć właściwe nawyki żywieniowe oraz realizuję swoją pasję poprzez tworzenie treści na temat zdrowego odżywiania.
Marta Ścibisz

Latest posts by Marta Ścibisz (see all)

Dodaj komentarz