Olej sezamowy – właściwości

olej sezamowyOlej sezamowy i kuchnia azjatycka są ze sobą nierozerwalnie związane. To właśnie w daniach tej sztuki kulinarnej najczęściej go znajdziemy. Nie służy on jedynie jako narzędzie do usmażenia potrawy. Często to on jest właśnie tym sekretnym składnikiem smaku i aromatu dzięki któremu powiemy „to jest pyszne !”. Ale jego wyższość nad zwykłymi olejami nie kończy się jedynie na smaku – olej sezamowy posiada znakomite właściwości prozdrowotne, których część odkryje przed Wami ten krótki artykuł.

Radość dla podniebienia, radość ze zdrowia

Swój smak olej sezamowy zawdzięcza składnikowi z którego pochodzi – czyli ziarnom sezamu. Sam sezam znany jest ze świetnych właściwości dla zdrowia i tym samym obdarza osoby, które zechcą sięgnąć po olej sezamowy. Jest on uznawany za jeden z bardziej przyjaznych dla zdrowia olejów dostępnych na rynku (zobacz również: ranking „najzdrowszy olej roślinny„).

Chociaż olej sezamowy jak każdy inny olej składa się przede wszystkim z tłuszczu – to jest to przede wszystkim ten bardziej zdrowy typ tłuszczów nienasyconych (choć występuje tam również pewien mały udział tłuszczów nasyconych). Pod tym względem jedynie odrobinę ustępuje on tak promowanej jako świetny, dietetyczny wybór oliwie z oliwek. Taki skład pomaga w podwyższeniu dobrego cholesterolu HDL i obniżeniu złego cholesterolu LDL – czyli z korzyścią dla zdrowia. Ponadto przeprowadzone badania sugerowały dobroczynny wpływ na problemy z nadciśnieniem.

Olej sezamowy jest także bogatym źródłem kwasu linolowego, który posiada między innymi pozytywny wpływ na młody i zdrowy wygląd skóry (stąd jest często stosowany w przemyśle kosmetycznym). Za to działanie odpowiada proces nawilżenia i odnowy skóry.

Druga strona medalu (oleju)

Warto również wspomnieć o kwestiach, które mogą niektórych zniechęcić do oleju sezamowego – do czego oczywiście nie namawiam. Olej sezamowy tak jak każdy inny olej to bardzo kaloryczny składnik diety – pod tym względem niczym nie różni się od pozostałych olejów. Stąd cieszyć się dobroczynnym działaniem oleju sezamowego należy z umiarkowaniem. Szczególnie biorąc pod uwagę, że ma on lekkie działanie przeczyszczające.

Jeśli zależy nam na większej ilości składników odżywczych – minerałów, witamin – to raczej warto skłonić się do pełnych ziaren sezamu.

W przypadku osób, którym zależy na dobrym oleju do smażenia w wysokiej temperaturze – to olej sezamowy może się nie sprawdzić, ponieważ ma niższą temperaturę dymienia niż chociażby tradycyjny olej słonecznikowy.

Uwaga dla alergików

Na marginesie warto wspomnieć o tym, że część osób może być uczulona na ziarna sezamu dlatego zawsze warto nie zaczynać od zbyt dużych porcji swojej przygody z olejem sezamowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *