Siemię lniane – właściwości

Obecna moda na superfoods promuje wiele wartościowych a często egzotycznych produktów spożywczych jak np. nasiona chia. Warto jednak rozejrzeć się czy nie ma na rynku równie dobrego lokalnego zamiennika o podobnych właściwościach.

siemię lniane

pixabay.com

Siemię lniane, kojarzone z babcinym panaceum na bóle brzucha, posiada znacznie więcej prozdrowotnych właściwości niż mogłoby się wydawać. Nasiona lnu są najbogatszym źródłem lignanów spośród dostępnych produktów spożywczych. Wśród chorych na nowotwory (piersi czy prostaty), których dieta bogata jest w lignany stwierdzono znacząco większą przeżywalność w porównaniu do chorych, których dieta była uboga w te substancje.

Wykazano, że nasiona lnu mogą działać supresorowo na komórki nowotworowe (głównie na raka prostaty), ograniczając rozrost i nasilając ich obumieranie. Ponadto regularne przyjmowanie siemienia lnianego może być pomocne w prewencji cukrzycy jak i korzystne w regulowaniu poziomu cukru u diabetyków.

Nasiona lnu są polecane również osobom chcącym zadbać o kondycję skóry, dzięki zawartym w nich kwasom tłuszczowym omega-3, białkom czy pierwiastkom takim jak żelazo, wapń, cynk, magnez potas a nawet bor. Łyżka siemienia lnianego dodanego do posiłku dostarczy również cennego błonnika, w tym frakcji rozpuszczalnych w wodzie dzięki czemu wspomożemy rozwój przyjaznej flory jelitowej, co przełoży się na poprawę funkcjonowania przewodu pokarmowego.

dr Justyna Bylinowska

dr Justyna Bylinowska

Redaktor Dietetycy.org.pl
dr Justyna Bylinowska

Latest posts by dr Justyna Bylinowska (see all)

Dodaj komentarz