Suszone owoce

Skoncentrowane źródło energii i składników bioaktywnych

Suszone owoce zawsze były istotnym elementem pożywienia człowieka. W dzisiejszych czasach stały się  ważnym elementem niektórych diet np. wegetarianizmu czy skrajnego frutarianizmu. Niestety, znaczny odsetek ludzi  o nich zapomina, zastępując je żywnością przetworzoną o dużej zawartości soli, tłuszczów nasyconych, a niewielkiej ilości witamin, składników mineralnych i błonnika. Prowadzi to do zwiększonej zapadalności na tzw. choroby cywilizacyjne, czyli choroby szerzące się globalnie wywołane rozwojem cywilizacji.

Suszone owoce – czy warto?

suszone owoce

Tim Sackton, flickr.com, CC BY-SA 2.0

Istnieją zwolennicy i przeciwnicy tej formy przetwarzania owoców. Jest ona jednak stosowana od kiedy człowiek zauważył, że suszenie jest dobrą metodą konserwacji i dzięki niej nawet w środku zimy może zjeść swój ulubiony owoc. Wówczas nie myślano zapewne o walorach zdrowotnych, które te produkty dostarczają, teraz jednak wiemy, że przez wieki w ten sposób pokrywano nieświadomie zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne w okresach w których niemożliwe było zerwanie w ogródku świeżych owoców i warzyw.

Dzisiaj,  dzięki owocom importowanym, a także żywności szklarniowej mamy dostęp do świeżych owoców przez cały rok. Niejednokrotnie jednak kupując owoc, w środku zimy, czujemy, że jest on nijaki i bez smaku. Skład takiego produktu niestety często odbiega od  składu, który ten sam produkt ma w środku sezonu. Warto więc, oprócz świeżych owoców wprowadzić do swojej diety owoce suszone, zwłaszcza, że dane naukowe wskazują, że osoby, które regularnie spożywają znaczne ilości suszonych owoców rzadziej chorują na choroby układu krążenia , otyłość, różnego rodzaju nowotwory , cukrzycę typu 2 i inne choroby przewlekłe.

Właściwości suszonych owoców

Prozdrowotne właściwości suszonych owoców wynikają z procesu technologicznego. Suszenie, to zredukowanie zawartości wody poprzez jej odparowanie do takiej ilości w której niemożliwy jest rozwój mikroorganizmów. Zawartość wody w suszonych owocach, to od 20-25%. Owoce suszone niejednokrotnie mają skład równie dobry jak owoc świeży, a często nawet lepszy, ponieważ podczas suszenia pewne związki ulegają zagęszczeniu. Na przykład, wzrasta kaloryczność owocu i zawartość węglowodanów, dzięki temu, są dobrym źródłem energii i mają słodki smak. Ze względu na wysoką zawartość błonnika w owocach suszonych, na przykład w suszonej śliwce, po spożyciu nie otrzymujemy efektu nagłego wzrostu glukozy we krwi. Włókno pokarmowe, ma dodatkowo delikatny efekt przeczyszczający, który jest istotny np. w zaparciach.

Owoce w formie suszonej zawierają dużą ilość  witaminy A (beta karotenu) i witaminy C, a także substancji polifenolowych, które są zaliczane do substancji przeciwutleniających. Substancje polifenolowe takie jak kwasy fenolowe i flawonoidy występują tylko w roślinach, dlatego warto dostarczyć je organizmowi jedząc suszone owoce.

Dieta zawierająca wyżej wymienione substancje, może polepszyć profil lipidowy, obniżyć ciśnienie krwi, zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory i polepszyć funkcję przewodu pokarmowego. Suszone owoce, cechują się także znaczną zawartością mikro- i makroelementów, które są nieodzowne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Wysoka zawartość, w omawianych produktach, zasadotwórczych pierwiastków takich jak wapń, magnez i potas, poprawia równowagę kwasowo-zasadową organizmu w diecie tradycyjnej, czyli takiej, która zawiera produkty kwasotwórcze.

Podsumowanie

Reasumując, suszone owoce obfitują w substancje bioaktywne, dlatego ich spożycie jest zalecane wszystkim zdrowym i aktywnym ludziom.  Produkty te korzystne są u osób, które mają obciążony wywiad rodzinny w kierunku nowotworów, ponieważ posiadają wysoką zawartość substancji, które cechuje zdolność walczenia z wolnymi rodnikami,  odpowiedzialnymi za rozwój nowotworu. Zalecane w diecie sportowców jako źródło łatwo dostępnej energii. Na polskim rynku spożywczym dostępna jest szeroka gama suszonych owoców, w przystępnych  cenach. Wprowadzenie tych produktów do codziennej diety, z pewnością w krótkim czasie zaprocentuje  poprawą samopoczucia,   zwiększeniem odporności, właściwą przemianą materii i będzie miało działanie profilaktyczne .

Przeczytaj także:

Barbara Maserok

Barbara Maserok

Ukończyła 3,5-letnie studia z zakresu dietetyki na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Obecnie kształci się na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu – kierunek dietetyka kliniczna.
Barbara Maserok

Latest posts by Barbara Maserok (see all)

Dodaj komentarz