Woda – jej znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu

Organizm dorosłego człowieka w ok. 70% składa się z wody,  jej ilość zmniejsza się jednak wraz z wiekiem.

Woda w organizmie człowieka odpowiedzialna jest  za:

  • prawidłowy przebieg procesów metabolicznych (m.in. białek, tłuszczów, węglowodanów )
  • termoregulację
  • usuwanie ubocznych produktów przemiany materii (m.in. toksyn, które zaburzają prawidłowe funkcjonowanie organizmu)
  • transport, rozpuszczanie i wchłanianie substancji odżywczych

Ile wody należy wypijać?

Zazwyczaj słyszymy, że powinniśmy wypijać 1,5-2l wody dziennie. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż każdy organizm jest inny.

Płeć, wiek, masa ciała, temperatura otoczenia, aktywność fizyczna – to tylko niektóre czynniki, jakie należy wziąć pod uwagę ustalając dzienne zapotrzebowanie na wodę.

Przyjmuje się, iż osoby dorosłe oraz dzieci powyżej 40kg, średnio na 1kg masy ciała powinny wypijać 30-35ml wody.

Zatem osoba o masie ciała wynoszącej 70kg powinna spożywać ok. 2250ml wody.

Prawidłowo nawodniony organizm

Dobowa utrata wody sięga ok. 2,5l, jest to woda jaką tracimy obligatoryjnie: 1,5l z moczem, 400ml przez płuca, 400ml przez skórę.

Wielu z nas po szklankę wody sięga dopiero wówczas, gdy zaczyna odczuwać pragnienie – to pierwsze oznaki odwodnienia, nasz organizm utracił już wówczas ok. 1-2% wody.

Kolejną ważną informacją jest fakt, że niedobór 1 szklanki wody / dobę w stosunku do naszego zapotrzebowania, spowalnia  przemianę materii o ok. 3% – zatem już sam fakt niedoboru płynów będzie powodował, że ewentualny proces odchudzania może być mniej efektywny.

Jak rozpoznać, że nasz organizm jest odwodniony ?

Człowiek bez wody (również i tej zawartej w pokarmach) może przeżyć średnio 3-5 dni, dla porównania bez jedzenia (ale pijąc wodę) ponad 3 tygodnie.

Odwodnienie organizmu jest bardzo groźne, może pojawić się m.in. poprzez niedostateczną podaż wody, często pojawia się w przypadku występowania cukrzycy, w zaburzeniach pracy nerek, wymiotach, biegunkach, jak również podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Odwonienie organizmu prowadzi do pojawienia się zaburzeń wodno – elektrolitowych.

Do objawów odwodnienia możemy zaliczyć:

  • ciemne zabarwienie moczu, mała jego objętość – najszybszy  wskaźnik odwodnienia
  • sucha błona śluzowa jamy ustnej
  • sucha skóra
  • zaparcia
  • uczucie gorąca, duszności
  • osłabienie, bóle głowy

Czy wybierać tylko wodę?

W przeciwieństwie do wody np. herbata nie jest w stanie oczyścić  organizmu z toksyn w tak wysokim stopniu. Dodatkowo zawiera one substancje tzw. taniny, które powodują zmniejszenie przyswajania wielu składników mineralnych,  zwłaszcza wapnia, magnezu i żelaza.

Napoje słodzone i gazowane  nie są wskazane. Te pierwsze zawierają tzw. puste kalorie, gdyż nie niosą ze sobą żadnej wartości odżywczej. Napoje gazowane mogą przyczyniać się do gromadzenia gazów w jelitach, wzdęć oraz innych  problemów jelitowych.

Jaką wodę wybierać?

Pamiętajmy, aby czytać etykiety umieszczone na butelkach z wodą.

W przypadku wody – lepiej wybierać tą niegazowaną.

Na każdej z nich  można znaleźć informację o ogólnej mineralizacji wody np. “zawartość składników mineralnych w 1 litrze wody wynosi 850mg/l”. Dodatkowo, możemy dowiedzieć się ile poszczególnych anionów i kationów zawiera.

Jeśli chcemy mieć swoją masę ciała pod kontrolą, korzystne będzie wybieranie wód, które zawierają dużo wapnia i magnezu – składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz stanu naszych kości. Powinny one dodatkowo zawierać mniejsze ilości sodu (z pokarmów i tak dostarczamy go w dużych ilościach), jest on odpowiedzialny m.in. za zatrzymywanie wody w organizmie, co prowadzi do obrzęków – gdy spożywamy jego nadmiar.

Dobrym sposobem na poburzenie metabolizmu będzie dodanie soku z cytryny do letniej wody i wypicie na czczo, na ok. 30min przed pierwszym śniadaniem – pomaga oczyścić organizm z toksyn, działa zasadotwórczo, poprawia proces trawienia (już w jamie ustnej powoduje większą produkcję śliny).

Nie zapominajmy zatem, że aby nasz organizm mógł w pełni prawidłowo funkcjonować, należy zacząć od racjonalnej, zbilansowanej i różnorodnej diety,  aktywności fizycznej i regularnego picia odpowiedniej ilości wody.

Przeczytaj również:

Paulina Gołębiewska

Dietetyk w Prestige Med & Beauty.
Absolwentka Collegium Medicum w Bydgoszczy na kierunku Dietetyka.

Latest posts by Paulina Gołębiewska (see all)