Zakwaszenie organizmu a dieta

Zaburzona równowaga kwasowo-zasadowa organizmu dotyka coraz większą część społeczeństwa. Przewlekłe zmęczenie, bóle głowy, zaparcia, osłabienie, choroba wrzodowa żołądka, podatność na infekcje, problemy ze skórą i włosami. Te i inne objawy mogą wskazywać na zakwaszenie naszego organizmu.

Nasze pH

WarzywaWskaźnikiem służącym do określenia stopnia zasadowości czy kwasowości jest skala pH. Przyjmuje wartości od 0 do 14. Substancje o pH 0-6 są kwaśne, 7- neutralne, natomiast 8-14 charakteryzują się zasadowym odczynem. W każdym miejscu naszego ciała jest inne pH, lecz w większości dominuje  lekko zasadowe (krew 7,35-7,45).

Przyczyny zakwaszenia

Mała aktywność fizyczna, stres, smutek, strach, nieodpowiednia  dieta obfitująca w składniki kwasotwórcze doprowadzają do zakwaszenia organizmu. Są jednak mechanizmy, które pomagają organizmowi utrzymać równowagę kwasowo-zasadową. Nerki odgrywają tutaj kluczową rolę i usuwają nadmiar kwasów z moczem, również płuca pomagają pozbyć się dwutlenku węgla wraz z wydychanym powietrzem a także bufory krwi, które umożliwiają utrzymanie względnie stałego pH krwi, mimo transportu różnych substancji wprowadzonych wraz z pożywieniem.

Nadmiar kwasów odkłada się w tkance łącznej, jednak gdy jest już przeciążona, kwas zaczyna odkładać się w ścięgnach, stawach, tkankach. Efektem jest  zwyrodnieniowa choroba stawów a nadmierne usuwanie kwasów przez nerki, upośledza ich działanie, co prowadzi do nieprawidłowego ich funkcjonowania.

Kwaśny znaczy niezdrowy?

Nieprawda. Kwaśny smak produktu, nie oznacza jego kwasotwórczego działania!  Znaczenie ma jego skład chemiczny, czyli to co powstaje po  rozkładzie. Przykładowo- sok z cytryny jest zasadotwórczy, a cukierki są kwasotwórcze.

Powinniśmy spożywać 80% produktów zasadotwórczych i 20% kwasotwórczych, czyli  aż cztery razy więcej produktów alkalizujących.

Jakie to produkty?

Produkty
Zakwaszające Neutralne Zasadotwórcze
Jaja, sery, mięso, wędliny,  słodycze, cukier, twarogi, podroby, kawa, czarna herbata, alkohol, napoje, produkty z mąki pszennej Woda, masło, olej, orzechy włoskie, jogurt naturalny Warzywa, owoce, ziemniaki, mleko, śmietana, zioła, grzyby, zielona herbata, rodzynki

Zasady diety odkwaszającej

  1. Owoce i warzywa to numer 1 w tej diecie. Są zasadotwórcze, zawierają niezbędne minerały i witaminy.
  2. Spożywajmy żywność fermentowaną. Produkty te ułatwiają rozwój niezbędnych mikroorganizmów jelitowych, które biorą udział w trawieniu resztek pokarmowych, hamują rozwój bakterii patogennych i stymulują układ odpornościowy.
  3. Jedzmy produkty zbożowe. Zawierają dużo cennego błonnika, który zmniejsza uczucie głodu, obniża ciśnienie tętnicze krwi, zapobiega zaparciom.
  4. Spożywajmy odpowiednie tłuszcze, bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które są źródłem kwasów omega-3.
  5. Mięso, wędliny spożywajmy z umiarem.
  6. Nawadniajmy się. Pijmy ok. 1,5-2,5 litra wody, rozcieńczone soki owocowe. Nie pijmy nektarów i napojów, są źródłem cukrów prostych.
  7. Nie sólmy potraw. Zastąpmy ją innymi ziołami, wpłynie to pozytywnie na nasz układ krążenia
  8. Wystrzegajmy się słodyczy, cukru i wysoko przetworzonych produktów. Przyczyniają się do otyłości, cukrzycy i innych przewlekłych chorób.
  9. Zwiększmy naszą aktywność fizyczną
  10. Uśmiechajmy się i unikajmy sytuacji stresowych

Prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta, zawierająca cenne witaminy i minerały pozwala utrzymać odpowiednią  równowagę kwasowo- zasadową i zapobiec wielu chorobom.

Może warto spróbować? 

Anna Bruź

Magister Dietetyk, specjalista ds. jakości żywności, audytor HACCP

Dodaj komentarz