Źdźbło jęczmienia zieloną krwią człowieka?

jęczmieńW ostatnim pięćdziesięcioleciu zaobserwowano intensywny wzrost częstotliwości zachorowań na choroby cywilizacyjne, wśród których najpowszechniejszymi są dolegliwości ze strony układu krążenia oraz nowotwory. Sytuacja ta bardzo często ma swoje korzenie w niewłaściwym odżywianiu. Dynamicznie rozwijające się kraje wymusiły na społeczeństwie zmiany w sposobie życia i odżywiania się, co pociągnęło za sobą wprowadzanie do diety produktów wysokoprzetworzonych, których spożywanie w nadmiernych ilościach doprowadziło do wzrostu zachorowalności m.in. na miażdżycę, cukrzycę czy otyłość. Wyniki badań epidemiologicznych wykazały, że występowanie tych chorób związane jest z dostarczaniem organizmowi artykułów ubogich w składniki nieprzyswajalne, wśród których najważniejszym jest błonnik pokarmowy. W związku z tym obserwuje się rozwój badań, których celem jest poszukiwanie surowców o wysokiej zawartości włókna pokarmowego o cennych funkcjach prozdrowotnych.

Ze względu na to, wyjątkową uwagę przywiązuje się do zbóż i ich przetworów. Spośród uprawianych przez człowieka zbóż, coraz częściej przetwarza się jęczmień. Najbardziej znanym pod względem wartości odżywczej jest jego ziarno, niektórzy sięgają po niego w początkowej fazie rozwoju, czyli po jego źdźbła. Przeprowadzone nad nimi badania sugerują, że są one bogatym źródłem witamin, składników mineralnych, białka, enzymów oraz izoflawonoidów i antyoksydantów. Z powodu swoich wyjątkowych właściwości jego preparaty nazywane bywają potocznie zieloną krwią, zielonym światłem czy też zielonym mlekiem.

Dojrzały jęczmień składa się z korzeni, łodygi zwanej również źdźbłem a zakończonej kwiatostanem (kłosem) i liści. Za najcenniejszą część tej rośliny uważane jest jej ziarno, znajdujące się w kłosach. Wykorzystuje się je na cele paszowe oraz w przemyśle spożywczym, w tym głównie do produkcji słodu. Jęczmień jest także cenionym zbożem kierowanym na cele konsumpcyjne w postaci płatków, otrębów, kiełków, kasz, mąki lub jako dodatki do produkcji makaronów, odżywek dla dzieci czy też w piekarstwie. Zwiększenie udziału przetworów jęczmiennych w diecie zwyczajowej jest zalecane dla osób borykających się z zaburzeniami gospodarki lipidowej, gdyż obfitują one we włókno pokarmowe (uwzględniając frakcję rozpuszczalną), przez co pomagają w obniżaniu poziomu cholesterolu i zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego. Obserwuje się jednak wzrost zainteresowania możliwością szerszego wykorzystania jęczmienia i sięga się po niego wcześniej – gdy jest jeszcze źdźbłem (trawą). Wynika to z faktu, iż istnieją potwierdzone zależności między zawartością w diecie zielonych części roślin (nazywanych „zieloną żywnością”) a wpływem w naturalny sposób na stan zdrowia i odżywienia człowieka.

Badaniami nad źdźbłem jęczmienia zajmuje się wielu naukowców, w tym przede wszystkim z USA oraz Azji, ale także mieszkańcy starego kontynentu. Najwcześniejsze wyniki pracy nad jego składem pojawiały się w pierwszej połowie lat 90. Amerykańscy uczeni, na podstawie przeprowadzanych badań, stwierdzili, iż trawa jęczmienna zawiera znaczne ilości białka i błonnika, a obecność składników mineralnych osiąga w niej najwyższy poziom w czasie jej najbardziej intensywnego wzrostu i zmniejsza się, gdy roślina jest już dojrzała.

W liściach jęczmienia ilość białka kształtuje się na poziomie 20%, czyli prawie tyle ile w niektórych gatunkach mięs (np. indyk), jednak ich profil zawartości aminokwasów i białek jest zupełnie różny. Z tego też względu trawa jęczmienna uznana została za zdecydowanie lepsze źródło tego składnika odżywczego niż jego ziarno, gdyż w nim zawartość białka wynosi średnio 13% w zależności od odmiany. Ponadto w węglowodanowej strukturze traw zbóż znajdują się duże ilości mukopolisacharydów (związki wielocukrów z białkiem), które wzmacniają tkanki, w tym mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych. Mają one także zdolność obniżania poziomu tłuszczu we krwi oraz wykazują właściwości o charakterze przeciwzapalnym. Nie należy zapominać również o bardzo dużej zawartości witamin i składników mineralnych, korzystnie wpływających na nasze zdrowie, cerę, stan włosów i paznokci.

Przygotowywany w odpowiedni sposób preparat młodego jęczmienia pozwala zachować młody wygląd i dobre samopoczucie, a także pomaga w walce z wysokim poziomem cholesterolu, chorobami serca, alergiami, otyłością, nowotworami, chorobami wątroby i przewodu pokarmowego.

—–

Od redakcji:

Młody jęczmień – gdzie kupić?

Preparaty z młodego jęczmienia są dostępne w sklepach internetowych oraz sklepach ze zdrową żywnością – m.in.:

Paulina Zaleśna

Paulina Zaleśna

mgr inż. absolwentka Technologii Żywności UR at Krakowie
Specjalizacja – Żywienie Człowieka z Dietetyką
be.slim@o2.pl
Paulina Zaleśna

Latest posts by Paulina Zaleśna (see all)



Dodaj komentarz