Zostań swoim diet coachem

ZMIANY ZACZNIJ OD WEWNĄTRZ – KILKA SŁÓW O DIET COACHINGU

Zastanów się, ile razy przechodziłaś na dietę. Pomyśl, czy przyniosła pożądane rezultaty. I jak się czułaś podczas niej. Wpadłaś kiedyś w błędne koło „dajetingu”? Żyłaś od diety do diety, a pomiędzy epizodami odchudzania niechciane kilogramy wracały, niczym bumerang? Po każdej takiej sesji, kiedy katowałaś swój organizm, nienaturalnie ograniczając mu dopływ energii, dawałaś mu sygnały, że dzieje się coś niedobrego, zmuszałaś go do przestawiania się na tryb oszczędnego gospodarowania, czym czyniłaś sobie jeszcze większą krzywdę. Gdyż wracając z diety typu „liść sałaty na obiad” do normalnego żywienia, twój przestraszony organizm magazynował wszystko na gorsze czasy, a ty jeszcze szybciej przybierałaś na wadze.  Na całe szczęście hasło „Dieta CUD nie istnieje” padło już dawno. Chciałabym, żebyś wzięła je zupełnie serio.  Najważniejsze w odchudzaniu jest twoje myślenie, twoja motywacja i osobisty cel. Zadaj więc sobie pytanie: Dlaczego się odchudzam?

Diet Coaching

Diet coaching to ostatnio coraz bardziej popularne hasło. Dziedzina ta łączy w sobie wiedzę o prawidłowym żywieniu z psychologią, działaniami motywacyjnymi, wiedzą o człowieku. Niesie ze sobą fantastyczne przesłanie – aby schudnąć, musisz zrozumieć, dlaczego próbujesz to zrobić, ustalić swój cel, zrozumieć drogę, jaką powinieneś podążać. Diet coaching namawia do trwałych zmian nawyków żywieniowych. Jego celem nie jest utrata wagi, a poprawa stanu zdrowia i samopoczucia. Zbędne kilogramy znikają przy okazji. Diet coaching uczy, jak jeść zdrowo i swobodnie, a przy okazji czerpać  z tego przyjemność. Nic nie dzieje się jednak samo. Przygodę z diet coachingiem należy zacząć od poznania podstaw zdrowego odżywiania, gdyż twoje wybory mają być świadome. Nie chodzi przecież o to, żeby całe życie jeść to, co ktoś napisał ci na kartce. Rola dietetyka jest ogromna w odchudzaniu, gdyż to on da ci wskazówki, a poprzez przygotowywane jadłospisy nauczy cię, jak powinno wyglądać twoje odżywianie. Współpracuj z nim, aż poczujesz się gotowa na samodzielne świadome decyzje. Dietetyk również zapewni ci zastrzyk motywacji i merytoryczną wiedzę.

Praca nad sobą

Chodzenie do coacha jest modne, bo to przecież rozwijanie siebie. Warto jednak pracować nad sobą również poza gabinetem mentora i zostać własnym wewnętrznym diet coachem. Jak się za to zabrać? Zadaj sobie pytanie o rzeczywistą chęć pozbycia się zbędnych kilogramów. Ślub koleżanki lub pragnienie wciśnięcia się w jeansy sprzed 5 lat to nie są prawdziwe przyczyny. Być może czujesz się słaba fizycznie, boisz się o swoje zdrowie lub chciałabyś być bardziej atrakcyjna (dla siebie, nie dla partnera!). Gdy uświadomisz sobie rzeczywistą przyczynę pragnienia zmian, będzie ci dużo łatwiej ustalić plan działania, który doprowadzi cię do celu.

Jak zacząć?

Aby twoja praca nad przemianą była skuteczna, musisz przejść kilka podstawowych kroków. Po pierwsze, przemyśl swój dotychczasowy styl życia i sposób odżywiania. Zastanów się nad swoimi doświadczeniami związanymi z jedzeniem, pomyśl jakie odczucia im towarzyszyły. Przeanalizuj swoje nawyki żywieniowe i stan zdrowia. Ważne jest, abyś zauważyła, co ci służy, a co nie i uświadomiła sobie, jakie obszary wymagają zmiany.

Po drugie, przeanalizuj, co wiesz o sobie, o swojej motywacji, o potrzebie zmian. Określ cel, który chcesz realizować. Następnie zaplanuj swoje działania, które będą stopniowo prowadzić do zmian twojego stylu życia i pomogą osiągnąć cel. Codzienny plan żywieniowy powinien być do osiągnięcia dla ciebie, nie może zawierać wizji trudnych do zrealizowania. Zmiany wprowadzaj małymi krokami, np. wykluczając stopniowo produkty, które ci nie służą lub zwiększając co tydzień czas aktywności fizycznej.

Umieść aktywność fizyczną w swoim planie najlepiej każdego dnia. Na początek możesz zacząć od spaceru lub szybkiego marszu na przystanek autobusowy. Plan odżywiania nie dotyczy tylko prawidłowego jadłospisu. Odnosi się również do sfery psychicznej, dlatego warto, abyś wykonywała ćwiczenia wzmacniające motywację i otrzymywała wsparcie od bliskich. Jest to bardzo budujące w tak trudnym momencie, jak zmiana stylu życia. Wszyscy boimy się zmian. Nowe jest nieznane, nie wiemy, czego możemy się spodziewać.

Często obecny stan, mimo że nieco niewygodny, jest jednak bezpieczny i trudno jest odrzucić, to co znasz. Wygodniej jest korzystać z dobrze poznanych przekonań i nawyków niż zawalczyć o zdrowy styl życia i wypracowanie nowych nawyków. Zmiana stylu życia to wyzwanie, trudna droga pełna pokus. Jeśli jednak podejmiesz próbę, ustalisz cel i będziesz konsekwentnie dążyć do jego realizacji, osiągniesz życiową satysfakcję. Zyskasz poczucie kontroli nad własnym życiem, będziesz mieć świadomość, ze to ty jesteś „organem decyzyjnym”.

Zostań swoim prywatnym diet coachem. Słuchaj swojego ciała. Wybieraj to, co dla niego dobre i jedz tylko, gdy odczuwasz rzeczywisty fizyczny głód. Zastanawiaj się, jakie emocje wywołuje w tobie myśl o jedzeniu. Odrzuć lęk przed tyciem, skup się na przyjemności płynącej z jedzenia i radości świadomych i zdrowych wyborów. Znajdź wewnętrzną motywację do zmian, która pozwoli ci stopniowo przewartościować myślenie i wykształcić w sobie dobre nawyki żywieniowe. Zmiany zaczynają się w głowie. Kiedy zaczniesz świadomie się odżywiać, zbędne kilogramy znikną przy okazji, bez poczucia straty i cierpienia z braku czekolady. Za to z satysfakcją, że robisz coś dobrego dla siebie i jesteś panem swojego losu. A może właściwiej: panem swojego talerza.

Piśmiennictwo:

1. Mijakoska U. Diet coaching. Poradnik dla wiecznie odchudzających się. Samo Sedno. Warszawa. 2012
2. Lange E. Uwikłani w odchudzenie. Poradnik pozytywnego odchudzania. Zwierciadło wydanie specjalne. 56-58, 1, 2014

Czytaj również:

Aleksandra Żyłowska

Aleksandra Żyłowska

Absolwentka studiów z obszaru żywności, żywienia i dietetyki. Zwolenniczka prostej, zdrowej kuchni i świadomych wyborów w codziennym odżywianiu.
Aleksandra Żyłowska


Dodaj komentarz