Żurawina Właściwości

żurawinaŻurawinę w Polsce stosujemy najczęściej jako dodatek do napojów, czasem do dań – jednak stosunkowo rzadko i to zwykle w formie już przetworzonej. A jest to wielka szkoda – żurawina, szczególnie ta świeża – posiada liczne właściwości prozdrowotne, które przydadzą nam się nie tylko w sezonie owocowym.

Witamina C, błonnik i masa antyoksydantów

Żurawina to witaminowa bomba jeśli chodzi o witaminę C. Znajdziemy w niej także witaminy B1 oraz B2. Zawiera także cenne dla zdrowia antyoksydanty, które pozwalają chronić organizm przed poważnymi chorobami. Wykazuje również działanie antybakteryjne oraz posiada bardzo dużą zawartość błonnika ważnego dla osób na diecie odchudzającej, bo pozwala zaspokoić głód. Przy tym jest niskokaloryczna – ledwie 45 kcal na 100 gram.

Żurawina na układ moczowy, oczy, serce i nie tylko !

Najbardziej znana żurawina jest ze swoich właściwości wspierających zdrowie układu moczowego – chroniąc przed zakażeniami. Spożywanie żurawiny – świeżych owoców, suszonych czy też przetworów obniża pH moczu, co blokuje rozwój bakterii. Stąd też wiele suplementów diety bazuje na wyciągach z żurawiny, co stanowi skondensowane źródło tego owocu, mogą skutecznie zwalczać infekcje układu moczowego. Poza tym żurawina pobudza pracę nerek, zwiększa częstotliwość oddawania moczu, co dodatkowo zapobiega przyleganiu bakterii do ścianek moczowodów i pęcherza.

Dodatkowo podczas badań zaobserwowano, że żurawina ma zbawienny wpływ na zdrowie oczu, chroniąc je przed poważnymi chorobami, w tym zaćmą. Zawartość znacznej ilości antyoksdantów ponadto wpływa pozytywnie na układ krwionośny oraz potencjalnie może obniżyć ryzyko zapadnięcia na choroby nowotworowe.

Inną zaskakującą właściwością żurawiny jest jej pozytywny wpływ na zdrowie zębów. Hamując rozwój bakterii w jamie ustnej wspomaga ją w ochronię przed chorobami dziąseł oraz próchnicą (oczywiście o ile tej właściwości nie zabijemy dosypaniem dużej ilości cukru…).

Syropy żurawinowe – uwaga

Często na rynku można spotkać syropy żurawinowe. Chociaż wydawać by się mogło, że jest to znakomity prozdrowotny wybór, to nie zawsze tak jest. Należy bardzo uważnie przestudiować etykietę produktu, ponieważ znaczna część syropów wiodących firm w syropach z żurawiną jako zamiennika używa podobnej do niej aronii, zaś udział samej żurawiny jest marginalny.

Uwaga na koniec – szczawiany

Chociaż żurawina działa pozytywnie w większości przypadków, powinny na nią uważać osoby, które muszą unikać szczawianów. Stąd też odradzić jej częste spożywanie należy osobom z kamieniami nerkowymi oraz osteoporozą. Ze względu na swoją specyfikę oraz możliwe interakcje z ewentualnie przyjmowanymi suplementami oraz lekami należy skontaktować się ze swoim lekarzem bądź dietetykiem zanim włączymy żurawinę w większej ilości do swojego codziennego menu.

Suszona żurawina dodatkowo jest konserwowana związkami siarki, które niekorzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego.

Dodaj komentarz