Żywienie w hiperlipidemii

warzywa owoceNadmiar tłuszczy zwierzęcych, bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol, w naszej codziennej diecie może doprowadzić do hiperlipidemii. To niestety coraz większy problem czasów współczesnych. Jedzenie tłustych, słonych bądź słodkich przekąsek, zawierających kwasy tłuszczowe typu trans, powoduje zwiększone stężenie lipidów w surowicy krwi.

Na co uważać przy hiperlipidemii?

O nieprawidłowych wartościach cholesterolu mówimy, gdy przekracza na czczo 200 mg/dl. Cholesterol dzieli się na LDL, który zwiększa stężenie miażdżycorodnego cholesterolu i zwiększa krzepliwość krwi. Należy dążyć do tego, aby w naszej diecie było jak najmniej produktów z tą frakcją cholesterolu. HDL to tzw. ”dobry cholesterol”. Pożądane stężenie tego typu lipidów kształtuje się na poziomie minimum 58 mg/dl u mężczyzn i 66 mg/dl u kobiet. Gdy stężenie lipidów  znacznie przewyższa podane powyżej wartości, stanowi poważne ryzyko miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca i zawałów.

Co jeść przy hiperlipidemii?

Zalecania żywieniowe są niezwykle proste ale wymagają od pacjenta zaangażowania i zwrócenia szczególnej uwagi na spożywane produkty. Korzystne działanie wykazują jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. W diecie osoby z hiperlipidemią tłuszcze zwierzęce należy zastąpić roślinnymi m.in. oliwą z oliwek czy olejem rzepakowym. Duży wpływ na zmniejszenie cholesterolu ma błonnik pokarmowy. Jego zalecana dawka powinna wynosić ok. 35 g dobę, a doskonałym źródłem błonnika są gruboziarniste produkty zbożowe, suche nasiona roślin strączkowych, warzywa, owoce. Nie należy także zapominać o produktach bogatych w witaminy o działaniu antyoksydacyjnym (beta-karoten, witamina E, C).

Czego powinny unikać osoby z hiperlipidemią?

Przeciwwskazane jest jedzenie wszystkich tłustych mięs, potraw smażonych, fast foodów, spożywanie alkoholu. Ograniczyć trzeba również spożycie cukru, dżemów wysokosłodzonych, słodyczy, miodu.

Odpowiednio zbilansowana dieta wcale nie musi być niesmaczna i nudna. Każdego dnia należy spożywać minimum pięć porcji produktów zbożowych, cztery porcje warzyw i trzy owoców. Dostarczyć należy również właściwą ilość białka oraz oleju roślinnego. A przy komponowaniu jadłospisu warto posłużyć się piramidą zdrowego żywienia bądź poprosić o pomoc dietetyka lub specjalistę ds. żywienia.

Aleksandra Kasprowicz

Studiuje dietetykę. Swoją uwagę koncentruje głównie na zagadnieniach związanych z dietoprofilaktyką, dietoterapią chorób cywilizacyjnych.

Latest posts by Aleksandra Kasprowicz (see all)

Dodaj komentarz