Teraz czytasz
3 sytuacje, w których warto wprowadzić śliwki kalifornijskie do diety

3 sytuacje, w których warto wprowadzić śliwki kalifornijskie do diety

Barbara Dąbrowska

Suszone śliwki są niezwykle wartościowym i wszechstronnym elementem zdrowej diety. Ich dużą zaletą jest łatwość wprowadzenia do jadłospisu. To owoc uniwersalny, lubiany przez wszystkie grupy wiekowe. Dzięki temu codzienne zjadanie porcji wysokiej jakości suszonych śliwek jako część zróżnicowanej i zbilansowanej diety i zdrowego stylu życia, przynosi wymierne zalety zdrowotne.

Liczy się jakość!

Suszone śliwki to smaczna i szybka przekąska oraz składnik sosów, past, dań mięsnych, śniadań itd. Istotna jest wysoka jakość produktu, by móc w pełni wykorzystać walory tego owocu. Światowym liderem w produkcji tego owocu, słynącym z najwyższych standardów produkcji. Śliwki kalifornijskie są  słodkie i mięsiste, ale nie są dosładzane ani siarkowane. Śliwki z Kalifornii świetnie sprawdzą się, jako wsparcie zdrowotne dla organizmu. Chcąc mieć pewność, że produkt jest najwyższej jakości warto sprawdzać kraj pochodzenia (USA) na opakowaniu.

Zwiększenie ilości błonnika w diecie

Suszona śliwka słynie ze swoich właściwości wspierających pracę układu pokarmowego. Najważniejszą cechą suszonych śliwek odpowiedzialnych za to działanie jest zawartość błonnika pokarmowego w ilości 7,1 g na 100 g. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Europejski Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zalecają optymalne spożycie błonnika na poziomie 25 g dziennie. Suszone śliwki zawierają w swoim składzie zarówno błonnik rozpuszczanych w wodzie jak i nierozpuszczalny w wodzie w połączeniu z niewielką ilością polioli. Te właściwości sprawiają, że poza zwiększeniem ilości błonnika pokarmowego w diecie owoce te wykazują także działanie wspierające korzystną mikrobiotę jelitową.

Fakt ten potwierdzają badania zespołu Azcarate-Peril  (2015) prowadzone na szczurach. Badacze skupili się na tym, jak dieta zawierająca suszone śliwki wpływa na zmianę stosunku różnych rodzajów bakterii jelitowych. Okazało się, że dodatek owoców zwiększa populację korzystnych bakterii z rodzaju Bacteroidetes, a zmniejsza bakterii Firmicutes, które mogą sprzyjać rozwojowi nadwagi i otyłości.

Praca nad odczuwaniem głodu

Suszone śliwki są skutecznym wsparciem dla osób, które silnie i często odczuwają głód. Owoce te pomagają w regulacji apetytu wpływając na odczuwaną sytość, stabilizując stężenie cukru we krwi oraz ograniczając wydzielanie greliny – hormonu, który w organizmie odpowiedzialny jest za intensyfikowanie głodu.

Furchner-Evanson i inni (2010) porównywali wpływ różnych przekąsek na poziom sytości, stężenie glukozy we krwi oraz wydzielanie insuliny i greliny. W badaniu zastosowano suszone śliwki i niskotłuszczowe ciastka. Osoby spożywające suszone śliwki odczuwały statystycznie większą sytość w porównaniu do osób spożywających niskotłuszczowe ciasteczka. Grupa jedząca suszone śliwki miała także niższe stężenie glukozy i insuliny w porównaniu do grupy jedzącej niskotłuszczowej ciasteczka. Odnotowano także większy spadek stężenia greliny po spożyciu owoców.

Wsparcie żywieniowe dla kobiet po menopauzie

Suszone śliwki kompleksowo wspierają zdrowie kości. Ten aspekt jest szczególnie istotny dla kobiet w wieku około i pomenopauzalnym. Śliwki są bogatym źródłem witaminy K i manganu. Zawarta w nich miedź usprawnia transport żelaza w organizmie, co jest dodatkowym czynnikiem wzmacniającym szkielet. Miedz i mangan wspomagają prawidłowe funkcjonowanie tkanki łącznej, której jednym z rodzajów jest tkanka kostna.

Badania przeprowadzone przez zespołu Metti i inni (2015) sugerują, że 50 g dawka suszonych śliwek jest dobrze akceptowalna przez konsumentów i efektywna w odwracaniu procesu utraty masy kostnej u kobiet w wieku pomenopauzalnym.

Liczne właściwości zdrowotne suszonych śliwek, wygoda stosowania i ich walory smakowe sprawiają, że to jeden z najbardziej wartościowych suszonych owoców. Wciąż trwają badania nad ich innymi pozytywnymi cechami. W przyszłości poznamy zatem kolejne powody do włączenia ich do diety.

Autorem tekstu jest: Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka merytoryczna California Prune Board w Polsce. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl

Źródła dostępne są u autorki tekstu (kontakt@barbardadabrowska.pl)

###

Zobacz również
kwasy tłuszczowe w diecie

Informacja dodatkowa prosto z Roseville w Kalifornii!

Najlepsze śliwki na ziemi dobrze znane jako śliwki kalifornijskie mają nową markę – reprezentującą wszystko, co decyduje o niepowtarzalności śliwki suszonej z Kalifornii: świetne warunki uprawy, wiedza pokoleń sadowników, perfekcyjny system suszenia oraz rolnictwo najwyższej jakości na świecie.

„Cały świat kieruje się do Kalifornii po suszone śliwki, więc traktujemy to bardzo poważnie”, mówi Donn Zea, dyrektor wykonawczy California Prune Board. „Kalifornia jest najbardziej niezawodnym i stabilnym źródłem w branży pod względem jakości, wielkości oraz smaku owoców”.

Nowa marka idealnie odzwierciedla wyjątkowy charakter suszonych śliwek kalifornijskich i ukazuje w całej rozciągłości wszystkie płynące z nich korzyści. Nowy projekt logo rozwija deklarację pochodzenia owoców w wizerunek lidera na rynku, a komunikat wyrażany podwójnym hasłem: Prunes. For life „Śliwki. Dla życia” sygnalizuje, że śliwki kalifornijskie są dobre dla zdrowia, na każdym etapie życia.

Zapraszamy na nowo stworzoną stronę California Prunes pod adresem: www.CaliforniaPrunes.org

5/5 (1)

Proszę oceń