Co ci leży na sercu – Ewa Trusewicz [Recenzja]

Avatar photo
co ci leży na sercu okładka

Choroby układu krążenia co roku zbierają pokaźne żniwo wśród społeczeństw krajów rozwiniętych. W Polsce to one są najważniejszą przyczyną śmierci. Nadciśnienie tętnicze, udary, zawały serca miażdżyca to przewlekłe choroby dietozależne, którym w pewnym stopniu można zapobiegać. By działania profilaktyczne były odpowiednio skuteczne, trzeba najpierw je poznać, a następnie zastosować w praktyce. Wiąże się to z systematyczną modyfikacją stylu życia i sposobu odżywiania.

Książka „Co ci leży na sercu. Dieta w chorobach układu krążenia” to zbiór porad dotyczących profilaktyki chorób układu krążenia oraz przemyślany plan dietetyczny do wykorzystania na co dzień.

Tytuł: Co ci leży na sercu. Dieta w chorobach układu krążenia
Autor: Ewa Trusewicz
Wydawnictwo: M
Ilość stron: 256
Rok wydania: 2021

Co ci leży na sercu?

Autorka podzieliła treść książki na część teoretyczną i przepisową. W pierwszej z nich wytłumaczyła, czym są choroby układu krążenia i kto jest nimi szczególnie zagrożony. Podała liczne porady dotyczące zmiany nawyków żywieniowych. Omówiła między innymi niekorzystne działanie soli, tłuszczów nasyconych, cukrów prostych oraz produktów przetworzonych.

Ewa Trusewicz rozwiała liczne mity, dotyczące kontrowersyjnych produktów spożywczych, takich jak masło, jaja czy kawa w diecie osób zagrożonych chorobami układu krążenia.

Autorka wspomniała o istotnym znaczeniu dietoprofilaktycznym produktów bogatych w przeciwutleniacze, błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe czy pierwiastki jak magnez i potas wspomagające normalizację ciśnienia tętniczego krwi. Osoby, które zastanawiają się, która dieta będzie miała najkorzystniejszy wpływ na układ krwionośny, znajdą jednoznaczną odpowiedź w „Co ci leży na sercu. Dieta w chorobach układu krążenia.”

Przepisy

W części przepisowej Ewa Trusewicz zebrała kilkadziesiąt praktycznych, nieskomplikowanych propozycji prozdrowotnych dań. Przepisy podzieliła na śniadaniowe, przekąskowe, zupy, obiady i kolacje.

Wśród dań śniadaniowych znalazły się różnorodne kanapki, owsianki, jajecznice i twarogi. Moim śniadaniowym faworytem jest zdecydowanie owsianka z purée truskawkowym, pestkami dyni i świeżymi borówkami.

Osoby lubiące przekąski, będą mogły wypierać spośród placuszków sernikowych z sosem malinowym, budyniem z quinoa z musem truskawkowym, owsianką na jogurcie z pomarańczą i makiem czy hummusem z suszonymi pomidorami. Propozycje zup z „Co ci leży na sercu. Dieta w chorobach układu krążenia” to między innymi: krem z dyni, grzybowy krupnik z kurczakiem chłodnik gazpacho z grzankami czy botwinka z jajami i ciecierzycą.

Zobacz również
detoks cukrowy

Wśród dań obiadowych wartymi spróbowania wydają się makaron pełnoziarnisty ze szpinakiem migdałami i serem feta, tarta ze szpinakiem mozzarellą i łososiem czy meksykańska sałatka z ryżem, fasolą i awokado.

„Co ci leży na sercu. Dieta w chorobach układu krążenia” dopełniają atrakcyjne dania przewidziane na kolacje. Wśród nich uwagę zwracają błyskawiczne tofu po chińsku z sosem sojowym i makaronem, sałatka z awokado i burakami z rybą czy placuszki z kaszy gryczanej i kapusty kiszonej.

Wśród przepisów dominują potrawy wegetariańskie Sporo uwzględnia też tłuste ryby morskie i chudy drób. Dania są proste w przygotowaniu. Zakupienie odpowiednich składników nie nastręcza trudności. Zdecydowana większość dostępna jest w popularnych sklepach dyskontowych.

Podsumowanie

Książka warta polecenia osobom w każdym wieku niezależnie od stopnia znajomości zasad żywienia. Informacje w niej zebrane wprowadzą zainteresowanych w zagadnienia profilaktyki chorób układu krążenia. Załączone w publikacji przepisy pozwolą na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.