Co jeść na diecie keto?

Odchudzająca dieta ketogeniczna, zwana w skrócie dietą keto, wciąż budzi wiele kontrowersji wśród dietetyków. Odpowiednio przeprowadzona, oparta na deficycie kalorycznym, może prowadzić do skutecznej redukcji masy ciała. Poza tym lekarze polecają ją pacjentom chorym na epilepsję. Co jeść na diecie keto i jakimi zasadami się kierować?

Dieta ketogeniczna – podstawowe założenia

Dieta keto to jadłospis wysokotłuszczowy i niskowęglowodanowy. Chodzi o to, aby do codziennej diety wprowadzić większą niż zwykle ilość tłuszczu, a węglowodany zmniejszyć do poziomu 20-50 gramów dziennie. W diecie keto procentowy udział poszczególnych składników odżywczych wygląda następująco:

  • węglowodany – do 5%,
  • białka – 10-20%,
  • tłuszcze – 70-90%.

Tak skomponowany jadłospis doprowadzi do ketozy. Stan ketozy oznacza, że podstawowym paliwem dla organizmu stają się ciała ketonowe (produkty metabolizmu tłuszczu), a nie glukoza (produkt przemiany węglowodanów). Z uwagi na liczne przeciwwskazania co do stosowania diety ketogenicznej, jej rozpoczęcie zawsze powinno być poprzedzone konsultacją z lekarzem lub dietetykiem.

Dieta keto – produkty polecane

Jak zwiększyć podaż tłuszczu w codziennym jadłospisie? Przez wprowadzenie do niego produktów wysokotłuszczowych. Menu warto uzupełnić warzywami niskoskrobiowymi i owocami jagodowymi (w niewielkich ilościach). 

Produkty wysokotłuszczowe

Największe ilości tłuszczu znajdziesz w mięsie i rybach. Dieta keto oparta jest na mięsie czerwonym i podrobach. W jadłospisie nie może zabraknąć drobiu oraz tłustych ryb morskich (makrela, łosoś, tuńczyk, sardynka). Sporo tłuszczu mają również owoce morza, jaja, sery, śmietana, majonez i masło. Źródłem zdrowego tłuszczu z grupy omega są oleje roślinne, a także awokado, orzechy i nasiona. 

Warzywa niskoskrobiowe

Do grupy warzyw niskoskrobiowych należą między innymi warzywa kapustne (brokuły, kalafior), liściaste (natka pietruszki, różne rodzaje sałat, zioła), dyniowate (ogórki, dynia, cukinia) oraz korzeniowe (marchew, burak, seler, rzodkiew). 

Zobacz również
czerymoja

Owoce jagodowe 

Na diecie ketogenicznej w niewielkich ilościach można jeść również owoce, takie jak truskawki, maliny, jeżyny, porzeczki i jagody. Więcej informacji o produktach dozwolonych na diecie keto znajdziesz tutaj: https://www.maczfit.pl/blog/dieta-ketogeniczna-zasady-i-przeciwwskazania-na-czym-polega-dieta-keto.

Czy dieta keto to dobry sposób na odchudzanie?

Odpowiednio zbilansowana i przeprowadzona pod kontrolą specjalisty dieta keto jest bezpieczna. Nie należy jednak stosować jej przez długi czas. O wiele lepszym sposobem na odchudzanie jest na przykład dieta redukcyjna, oparta na deficycie kalorycznym. Dieta redukcyjna zapewnia umiarkowane tempo odchudzania. Dzięki właściwemu udziałowi procentowemu poszczególnych składników odżywczych nie narazisz się na niedobory pokarmowe. Sprawdź stronę Maczfit, gdzie znajdziesz między innymi zdrowsze alternatywy diety ketogenicznej.