fbpx

Co powinno zawierać idealne śniadanie?

3.75/5 (8)

Znacie zapewne to powiedzenie: “śniadanie jedz jak król, obiad jak książę, kolację zaś jedz jak żebrak“? Wiele badań wskazuje na to, że pomijanie śniadań ma negatywny wpływ na nasze funkcjonowanie. Powód numer jeden to wahnięcia w poziomach hormonów (link), co może powodować wilczy apetyt w ciągu dnia. Lecz nie tylko o podjadaniu i problemie z sylwetką mowa – nie spożywanie odpowiednich śniadań może stanowić udowodniony czynnik poważnych chorób, takich jak chociażby miażdżyca (link). Odpowiednio dobrane śniadanie może zaś zwiększyć nasze możliwości poznawcze i sprawi, że umysł będzie pracował na najwyższych obrotach (link).

Skoro śniadanie jest tak ważne – zobaczmy, co powinno zawierać!

Podpowiedź – na końcu artykułu znajdziecie wskazówkę jak szybko i sprawnie się z tym uporać pomagając nie tylko sobie ale i swoim pacjentom w poradni dietetycznej

Wspólnie z MIXIT – producentem mieszanek musli, kasz, liofilizowanych owoców i bakalii – przygotowaliśmy dla Was śniadaniowe must-have. Oto ono:

Poranna piramida zdrowia

Skoro mówimy o śniadaniu jako najważniejszym posiłku, nikogo nie zdziwi fakt, że powinno ono dostarczyć wszystkich kluczowych składników rekomendowanych jako podstawa żywienia. Najpopularniejszym modelem żywieniowym i wyznacznikiem jest Piramida Zdrowego Żywienia IŻŻ. Dlatego, bazując na niej powiedzmy, że istnieją 4 kluczowe elementy perfekcyjnego śniadania:

Wartościowe węglowodany

Produktami, które obecnie stanowią podstawę piramidy są warzywa oraz owoce – warto więc zacząć od dostarczenia składników mineralnych oraz witamin już podczas pierwszego posiłku. Dodatkowym, ważnym źródłem węglowodanów, które dadzą nam siłę przez cały dzień (w przeciwieństwie do np. niezalecanego pieczywa białego) są produkty pełnoziarniste – pieczywo, płatki, kasze, etc.

Białko i tłuszcze

Istotne jest, aby w porannym menu nie zabrakło głównych składników żywieniowych – a więc oprócz węglowodanów musimy pozyskać białko z wartościowych źródeł i zdrowe tłuszcze. Świetnym rozwiązaniem jest sięgnięcie po rekomendowane produkty mleczne – nie musi to być mleko – równie dobrze mogą być to jogurty, serki, twarożki. Pamiętajmy tylko o tym, aby były to najlepiej jogurty naturalne – bez sztucznych dodatków i cukru. Zdrowe tłuszcze znajdziemy nie tylko w dobrze dobranych olejach roślinnych – to także tak cenione przez dietetyków orzechy i nasiona.

Twój ulubiony napój

Jesteśmy zdania, że w tym punkcie warto pójść swoją drogą. Jak wykazało nasze badanie ankietowe przeprowadzone wśród dietetyków, zwykle sięgacie na śniadanie po wodę (czasami z dodatkiem – np. cytryną), nieco rzadziej po ulubioną kawę lub herbatę (szczególnie zieloną z cennymi antyoksydantami). Każda z tych opcji to mądry wybór. Ważne, abyśmy w biegu nie rezygnowali z tego elementu zdrowego śniadania i weszli w dzień z dobrym humorem.

Jak to zrobić w trzech krokach?

Wiadomo – wszyscy jesteśmy zabiegani – jednak nie warto z tego powodu rezygnować ze zdrowego stylu życia. Oczywiście możemy rozkoszować się śniadaniem przygotowanym w stylu slow food – po królewsku. To znakomity pomysł, może to będzie specjalnie przygotowana owsianka z dodatkiem owoców, może pyszne smoothie plus kanapki na pełnoziarnistym pieczywie?

A gdyby to ktoś zrobił za Ciebie…

Powiedzmy sobie szczerze – każdy ma własny gust ale już nie wszyscy czas na dopracowanie idealnego śniadania na każdy dzień. Szukanie gotowego dania śniadaniowego na półce w sklepie skazane jest na niepowodzenie. Pół biedy, gdy mówimy o sobie – ale co ma zrobić pacjent w gabinecie dietetycznym, który otrzymuje rewolucjonizujący jego poranne menu jadłospis?

Wspomnieliśmy o MIXIT na początku artykułu nie bez powodu – portal mixit.pl oferuje bowiem możliwość komponowania własnych mieszanek lub zakupu gotowych miksów musli, kasz, liofilizowanych owoców czy bakalii. W ofercie dostępne są produkty bez glutenu, bez laktozy oraz bez dodatku cukru – dzięki czemu osoby chore na celiakię ale również dietetycy mogą przygotowywać mieszanki dla swoich pacjentów.

Skomponuj swój posiłek!

Mixit.pl udostępnia kupującym w swoim sklepie internetowym specjalny kalkulator, który na bieżąco wylicza wartość składników odżywczych w trakcie komponowania własnej mieszanki.

Klient ma do wyboru spośród 90 dodatkowych składników (m.in. suszone owoce, nasiona, orzechy) i co najważniejsze, sam może stworzyć zbilansowaną dietę według zaleceń swojego dietetyka.

Zachęcamy Was do pobawienia się kreatorem kompozycji takiego idealnego musli lub kaszy. Automat, który już podczas wybierania składników śniadania oblicza ile jest w nim białka, węglowodanów, tłuszczów, błonnika, cukrów czy soli, to ogromnie praktyczna rzecz. Z ulubionym jogurtem/mlekiem będzie to danie marzeń!

                               Rozpocznij komponowanie musli > 

Jaki jest Wasz przepis na idealne śniadanie? Zapraszamy do komentowania :)

(artykuł sponsorowany)

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redakcja Dietetycy.org.pl -

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl