Cytryna – Właściwości

cytryna właściwościKwaśna cytryna wzbogaca smak potraw oraz napojów. Jej zastosowanie kulinarne jest wszechstronne. Wszyscy wiedzą, że cytryna jak i inne pokrewne cytrusy to bomba witaminy C, świetnie działająca na odporność. 100 gram cytryn pokryłoby ponad połowę zapotrzebowania dziennego na ten składnik. Ale myliłby się ten, kto by podejrzewał, że pod żółtą skórką tego owoca nie drzemie więcej zdrowotnej mocy.

Cytryna dla zdrowia

Często cytrynę używa się w przypadku infekcji oraz prewencyjnie żeby nie zachorować. To działanie oczywiście usprawiedliwione – cytryna znacznie wzmaga odporność, wspiera produkcję przeciwciał, które potem pomogą organizmowi walczyć z ewentualną infekcją.

Cytrynę powinny pokochać również osoby, które mają problem z cholesterolem – jej spożycie podnosi poziom tzw. “dobrego” cholesterolu. Kwas cytrynowy pobudzi również do pracy żołądek – jego mięśnie oraz produkcję kwasu żołądkowego.

Poważną zaletą cytryny jest to, że zawiera ona antyoksydanty, które powstrzymując wolne rodniki przyczyniają się między innymi do obniżenia ryzyka wielu poważnych chorób – w tym chorób serca oraz chorób nowotworowych.

Obok witaminy C w cytrynie znajdziemy także w mniejszym stężeniu witaminy z grupy B, żelazo, wapń, potas, mangan, magnez, cynk, fosfor oraz cholinę. Przy tym są nisko kaloryczne – 100 gram tych owoców to niecałe 30 kcal.

I nie tylko dla zdrowia !

Cytryna jest powszechnie wykorzystywana w przemyśle kosmetycznym. Kwas cytrynowy to także składnik po który sięga branża fotograficzna i farmaceutyczna. Ale nawet gdy wyląduje na talerzu przyczyni się do urody – sprawia, że skóra staje się ładniejsza. Niektórzy stosują ją również jako środek, który wspomaga uchronić się przed dokuczliwym trądzikiem. Jej właściwości wzmacniające naczynia są również stosowane w przypadku kłopotów z żylakami.

Olejek cytrynowy wykorzystuje się często jako aromat nie tylko w sztuce kulinarnej – jego zapach pobudza i wzmaga koncentrację.

Ponieważ witamina C jest silnym  przeciwutleniaczem skropinie sokiem z cytryny obranego ze skórki jabłka sprawia, że nie będzie ono ciemniało.

Kto powinien uważać na cytryny?

Oczywiście spożycie cytryn należy wyważyć. Charakteryzuje je zawartość wysokiej ilości kwasu cytrynowego. Niektóre osoby mogą być na cytryny uczulone, o czym też warto pamiętać. Spożycie silnego napoju cytrynowego może źle wpływać na szkliwo zębów (na pewno nie należy szczotkować ich tuż po napiciu się). Na ten owoc lepiej powinny uważać również osoby cierpiące często na zgagę, mające problemy z pęcherzykiem żółciowym lub z nerkami. Jeśli masz wątpliwości czy możesz pić sok z cytryny – warto porozmawiać na ten temat z zaufanym lekarzem bądź dietetykiem.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

Udostępnienia