Brak ocen

Według nowego badania łyżeczka słodzidła nie jest konieczna dla odczuwania przyjemności z kubka herbaty. Jest to wynik miesięcznej analizy przeprowadzonej przez naukowców z University College London i University of Leeds  (Wielka Brytania), którzy badali nawyki picia herbaty przez 64 mężczyzn, którzy zwykle pili ten napój słodzony cukrem. Zespół badawczy zaprezentował swoje odkrycia podczas Europejskiego Kongresu Otyłości w Glasgow.

Jak przebiegało badanie?

Uczestnicy zostali poproszeni o zaprzestanie dodawania cukru do herbaty natychmiast, stopniowe zmniejszanie ilości dodawanego cukru lub kontynuowanie picia słodzonej herbaty (grupa kontrolna). Po czterech tygodniach naukowcy zauważyli, że ci, którzy albo ograniczyli (42% z nich), albo raptownie przestali konsumować cukier (36% z nich) na stałe przestali słodzić herbatę i dalej odczuwali przyjemność z jej picia. Co ciekawe, ze słodzenia herbaty zrezygnowało 6% mężczyzn z grupy kontrolnej.

Wnioski

Autorzy badania komentują: „ Nadmierne spożycie cukru stanowi dla problem ogółu społeczeństwa, a cukier w napojach znacząco przyczynia się do jego wyższego całkowitego spożycia. (…) Zmniejszenie spożycia cukru z napojów może zatem przyczynić się do zmniejszenia ogólnej konsumpcji”.

Podczas gdy autorzy stwierdzili, że potrzebne są dalsze analizy w celu potwierdzenia wyników, dodano, że podobne testy można przeprowadzić w celu zmniejszenia spożycia cukru w ​​innych napojach, takich jak rozcieńczone soki owocowe (squash).

picie herbaty
© citalliance / 123RF

Z czym wiąże się wysokie spożycie cukru?

Średnio każdy Brytyjczyk spożywa 700 g cukru tygodniowo, co według NHS odpowiada średnio 140 łyżeczkom na osobę. To znacznie przekracza zalecaną dawkę, która wynosi około 210 g tygodniowo, czyli po 30 g na dobę. Spożywanie zbyt dużej ilości cukru może powodować m.in. próchnicę i przyrost masy ciała oraz wiele innych problemów zdrowotnych.

Podsumowanie

Tam Fry, przewodniczący National Obesity Forum, powiedział: „Ograniczenie cukru stołowego to bardzo dobry pomysł. Dostarczamy cały cukier, którego potrzebujemy z innych źródeł żywności, a odkrycia badaczy nie powinny dziwić. (…) Stopniowe zmniejszanie spożycia cukru, pozwalające na przystosowanie kubków smakowych do nowej sytuacji, może być mniejszym nagłym szokiem dla organizmu, ale jak wynika z badań, efekt końcowy niezależnie od metody jest podobny”.

Większa próba sugerowana przez autorów może nie być konieczna: jednym z sukcesów nałożenia rok temu podatków za napoje słodzone jest to, że ludzie już zrezygnowali z picia sześciopaków wysoko słodzonej coli i przeszli na kupowanie marki zero cukru”.

Źródło: https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/sugar-tea-sweet-taste-study-university-college-london-leeds-a8890666.html

Proszę oceń

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.