Marketing produktów spożywczych potrafi uczynić ze zwykÅ‚ego hamburgera zdrowÄ… przekÄ…skÄ™ z warzywami i pierwszorzÄ™dnym miÄ™sem, zaÅ› z chemicznego napoju – zdrowy i w 100% naturalny. Mowa oczywiÅ›cie o tym, co czuje konsument po otrzymaniu przekazu marketingowego. Czy musi być tak, że firmy z branży spożywczej muszÄ… wybierać miÄ™dzy zyskownoÅ›ciÄ… a zdrowiem konsumenta?
Czy konsument skazany jest na złe jedzenie?
Jest możliwe, aby firmy dobrze prosperowaÅ‚y nie faszerujÄ…c swoich konsumentów bogatymi w tÅ‚uszcze, sól i ulepszacze produktami, które mogÄ… prowadzić do zwiÄ™kszania siÄ™ masy ciaÅ‚a i pogorszenia stanu zdrowia. W artykule w Nutrition Review „Does food marketing need to make us fat? A review and solutions” Pierre Chandon oraz Brian Wansink podejmujÄ… ten kontrowersyjny temat.
Tanie znaczy kaloryczne
Przytaczane badania sugerujÄ…, że jedzenie tanie ma wiÄ™kszÄ… kaloryczność. Gdy ceny zÅ‚ego jakoÅ›ciowo jedzenia rosnÄ…, odsetek otyÅ‚oÅ›ci spada. Jedynym wypadkiem gdy ta zasada siÄ™ nie sprawdza sÄ… restauracje typu „zapÅ‚ać i jedz ile chcesz” ze wzglÄ™du na swojÄ… specyfikÄ™. Tymczasem zdecydowana wiÄ™kszość reklamowanego jedzenia w telewizji można zaszufladkować jako mniej i bardziej niezdrowe. Nie jest to bez znaczenia na zachowania konsumentów, na co wskazujÄ… przeprowadzone w Montrealu badania.
Cena ważniejsza od akcji edukacyjnych
Chociaż tyle mówi siÄ™ w mediach o zdrowym jedzeniu, próbuje siÄ™ edukować szczególnie osoby mniej wyksztaÅ‚cone – to nie te narzÄ™dzia sÄ… najskuteczniejsze. O ile te standardowe metody wpÅ‚ywania na zachowania konsumentów nie dziaÅ‚ajÄ… zbyt mocno, to oferty promocyjne zdrowej żywnoÅ›ci powodujÄ… jej zdecydowanie wiÄ™ksze spożycie – chociaż nie odbywa siÄ™ to niestety kosztem „zÅ‚ego” jedzenia. Co ważne jednak – ten efekt nie dziaÅ‚a tylko w trakcie trwania promocji ale również już po jej zakoÅ„czeniu przez kolejne miesiÄ…ce, gdy cena jest już zwyczajna. W ten sposób przeÅ‚amuje siÄ™ barierÄ™ psychologicznÄ…, w myÅ›l której „nie stać nas na zdrowe jedzenie”.
Pytaniem jest jedynie czy szczycące się odpowiedzialnością społeczną firmy będą chętne przełamać trend i promować zdrowe jedzenie?
Redaktor naczelna portalu Dietetycy.org.pl. Doświadczony wykładowca akademicki i szkoleniowiec. Autor licznych artykułów w prasie branżowej oraz naukowej. Udziela wypowiedzi eksperckich w mediach. redakcja@dietetycy.org.pl