Czy zdrowe oleje roślinne muszą być drogie?

oleje roślinne

Prozdrowotne, ekologiczne, organiczne… te przymiotniki kojarzą się konsumentom z korzyściami dla organizmu. Niestety kojarzą się także z produktami, za które trzeba dużo zapłacić. Przecież gdyby produkty zdrowe były tanie, to każdy by je kupował. Prawda a może jednak fałsz? W dzisiejszym artykule zdecydowaliśmy się to sprawdzić.

Tłuszcze w diecie Polaków

Zacznijmy od podstaw. Zalecenia żywieniowe w Polsce określone są przez model talerza zdrowia lub piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Tłuszcze znajdują się na szczycie piramidy. Oznacza to, że powinniśmy jeść ich stosunkowo najmniej spośród innych grup produktów.

Nie oznacza to jednak, że nad jakością tłuszczy należy przejść obojętnie. Jako społeczeństwo spożywamy zbyt dużo tłuszczy w diecie i niestety są to często niezdrowe tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Zbyt wiele pochodzi z czerwonego mięsa. W sztuce kulinarnej do smażenia bardzo często wykorzystywane jest masło, smalec. O ile wykorzystanie sporadyczne tych produktów nie zaszkodzi zdrowiu, to nie powinny stanowić podstawy diety.

Dietetycy wskazują najczęściej na to, by szukać zdrowych tłuszczy w produktach takich jak ryby, orzechy, nasiona roślin strączkowych i oleje roślinne. Na temat tych ostatnich powiemy właśnie dzisiaj.

Oleje roślinne. Na jakie postawić, by nie zbankrutować?

Jeżeli rozejrzycie się po stronach dietetycznych w Internecie – a możecie zacząć od dietetycy.org.pl właśnie – natkniecie się na całą listę prozdrowotnych olejów roślinnych: oleje z pestek dyni, oleje lniane, oleje konopne, olej z czarnuszki, oleje z orzechów włoskich… Tę litanię moglibyśmy kontynuować o wiele dłużej. W praktyce jednak są to bardzo niszowe produkty. Co za tym idzie – nie należą do najtańszych. Bierze się to po prostu z rachunku ekonomicznego.

Co ciekawe, te produkty to głównie gratka dla poszukiwaczy nowych, ciekawych doznań kulinarnych. Pod kątem wskaźnika cena / jakość / korzyść zdrowotna należy przyznać, że najbardziej atrakcyjne wydają się nasz rodzimy olej rzepakowy oraz oliwa z oliwek. To właśnie ta ostatnia uważana jest za jedno z najbogatszych źródeł fenoli wśród olejów. To także podstawowy składnik w uznawanej za najzdrowszą dietę na świecie – diety śródziemnomorskiej. Chociaż smażenie nie należy do najlepszych metod obróbki żywności według dietetyków, to oliwa z oliwek świetnie się do niego nadaje.

Należy pamiętać, że warto zwrócić uwagę oprócz ceny i rośliny z jakiej pochodzi olej, również na jego typ. I tak w przypadku wspomnianej oliwy z oliwek możemy natrafić na oliwę typu extra virgin, virgin,  ordinary virgin, lampante, oliwę rafinowaną. Extra virgin charakteryzuje się najniższym poziomem kwasowości, najlepszym smakiem, ale też jej cena jest z reguły najwyższa.

Dla fanów orientalnych smaków

Warto jednak powiedzieć, że nie do każdego rodzaju kuchni nadaje się ten sam olej. Oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy są bardzo uniwersalnymi smakami. Oliwa szczególnie pasować będzie do każdego z dań kuchni śródziemnomorskiej oraz sałatek.

W przypadku dań kuchni orientalnej w przepisach często natrafimy na przykład na olej sezamowy. Ten wybór jest już droższy od rodzimych olejów, jednak pod podanym przed chwilą linkiem znajdziecie wiele ofert, z których można wybierać i natrafić na ciekawą okazję.

Bardzo często w daniach w stylu fit natraficie także na dania oparte o olej kokosowy. Faktycznie daje on bardzo specyficzny posmak potrawie i jest bardzo smaczny. Jednak olej ten jest dość drogi. Co ważniejsze, warto ograniczyć jego spożycie, bo według amerykańskiej organizacji AHA nie jest olejem polecanym do regularnego spożycia. To zaś z powodu zawartości dużej ilości tłuszczów nasyconych.

Zobacz również
catering dietetyczny

Porównuj i wybieraj taniej

Jak wspominaliśmy we wstępie – na rynku znaleźć można wiele olejów roślinnych. Większość z nich jest bardzo zdrowa i warto z nich korzystać. Pod kątem kosztów i jakości olejów warto skupić się na oleju rzepakowym i oliwie z oliwek. Za takim wyborem przemawia ich skład, łatwa dostępność i przede wszystkim bardzo korzystny stosunek kwasów omega-3 do omega-6. To gwarantuje największą korzyść dla zdrowia i profilaktyki przed chorobami układu sercowo-naczyniowego.

To jednak wcale nie oznacza, że nie warto próbować nowych smaków!

Kupuj z głową. Przeliczaj cenę oleju na 100 ml. Na rynku znajdziesz bardzo różne wielkości opakowań, co utrudnia przeliczanie cen, jednak obecnie wiele sklepów spożywczych podaje przeliczenie na litr, które ułatwia porównanie.

Duże opakowania często wychodzą korzystniej cenowo, przy czym nie zawsze kupno 5-litrowego baniaka będzie rozsądne, jeśli akurat nie prowadzisz punktu gastronomicznego i część oleju musiałbyś wylać. Warto też śledzić najlepsze oferty – przykładowo warto skorzystać z najlepszych okazji na black friday, do którego bardzo chętnie dołączają również markety spożywcze.