Teraz czytasz
Czym możesz zastąpić słodycze?

Czym możesz zastąpić słodycze?

Artykuł Sponsorowany

Waga kolejny miesiąc pokazuje taki sam wynik, bo regularnie odwiedzasz w nocy lodówkę? Mimo tego, że wydawało ci się że masz mocną wolę, znów do porannej i popołudniowej kawy wybrałaś kawałek ciasta? Trudno zrezygnować ze słodyczy, ale może udaje się je czymś zastąpić? Podpowiadamy jak i dlaczego to zrobić.

Czym zastąpić cukier?

Po pierwsze: nie zastąpimy cukru jego odmianą trzcinową i kokosową. Choć mają nieco mniej kalorii, to fizjologiczny efekt jest taki sam, a ich cena jest znacznie wyższa. Jeśli chcemy używać cukru do pieczenia lub gotowania, to skorzystajmy z ksylitolu lub erytrytolu. Zawierają one ponad 2 razy mniej kalorii niż zwykły cukier. Należy jednak pamiętać, że ksylitol może być źle tolerowany u osób z chorobami jelit (zapalenia, syndrom drażliwego jelita). Po drugie: słodkie przekąski najłatwiej zastąpić suszonymi owocami. Oczywiście kawałki jabłek, gruszek czy moreli nie zastąpią nam tabliczki czekolady, ale przynajmniej pozwolą pokonać pierwszy „głód cukru”. Po pewnym czasie organizm przyzwyczai się do mniejszych ilości sacharyny.

Czy słodycze mogą być zdrowe?

Niestety, choć w niektórych przypadkach (jak gorzka czekolada), przekąski mogą mieć dobry wpływ na niektóre aspekty naszego zdrowia. To w ogólnym rozrachunku, dodatkowy cukier zawsze szkodzi:

Badania naukowe dowiodły, iż bez względu na źródło pochodzenia kwasów tłuszczowych typu trans, naturalne czy przemysłowe, ich nadmiar jest niekorzystny dla zdrowia. Przyczyniają się do zwiększenia stężenia cholesterolu typu Ldl i zmniejszenia poziomu cholesterolu Hdl, a tym samym zwiększają ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca – mówi Michał Wrzosek, dietetyk kliniczny i trener personalny, który na swojej stronie michalwrzosek.pl dzieli się przepisami i poradami dotyczącymi zdrowej diety.

Słodycze podnoszą poziom serotoniny oraz wzmagają wydzielanie endorfin. Nic dziwnego, że nasz mózg traktuje je jako nagrodę i wysyła do nas sygnały, że chciałby więcej. Uczucie senności, jakie nachodzi nas zaraz po tym jak spadnie nam poziom cukru, to sygnał że ciało dostało gratyfikację, a teraz może odpocząć.

Należy podkreślić, iż w zwyczajowej diecie spożycie kwasów tłuszczowych typu trans z naturalnych źródeł nie przekracza 2 g/dobę, co stanowi poniżej 1% wartości energetycznej diety. Jednak w przypadku częstego spożywania wyrobów cukierniczych, słodyczy, żywności typu „fast food” do których wyprodukowania użyto częściowo uwodornionych olejów roślinnych, ilość kwasów typu trans może przekraczać bezpieczną granicę i przyczynić się do rozwoju chorób układu krążenia – wyjaśnia Wrzosek.

Zobacz również

Jak walczyć z apetytem na słodycze?

Dobra wiadomość jest taka, że głód na cukier i słodycze powstaje w głowie. Zła jest taka, że głód na cukier i słodycze powstaje w głowie. Jak wspomnieliśmy wcześniej dostarczenie do organizmu większej ilości węglowodanów traktowane jest jako nagroda, a kto nie chce być wynagradzany, szczególnie za zjedzenie babki z kremem. Jeśli starasz się ograniczyć słodycze, oto kilka rad, co możesz zrobić, aby zapomnieć o głodzie:

  • unikaj ukrytych cukrów w produktach, które nie są słodyczami – jest kilkanaście słodzących substancji, które producenci dodają do swoich dań, uważaj na nie;
  • ruszaj się, jeśli najdzie cię ochota na słodycze wyjdź na spacer – tylko uważaj, abyś nie przechodził obok swojej ulubionej cukierni;
  • pij dużo wody – dzięki temu pozbędziesz się uczucia głodu, a po drugie każda szklanka wody, to spalone kalorie.
Brak ocen

Proszę oceń