Często powtarzany mit na temat diety wegetariańskiej głosi, że powoduje ona niedobór białka. Chociaż faktycznie źródłem najlepiej przyswajalnego białka są produkty pochodzenia zwierzęcego, proteiny pozyskiwane z roślin są w stanie zaspokoić potrzeby organizmu. Jeżeli więc jesteś na diecie wegetariańskiej, sprawdź, gdzie szukać wartościowego białka.

Jeżeli rezygnujesz ze spożywania mięsa zwierzęcego, będącego doskonałym źródłem protein, wcale nie musisz martwić się o swoje zdrowie. Niedoborom białka możesz zapobiec poprzez włączenie do diety odpowiednich produktów pochodzenia roślinnego. Co więcej, w niektórych lokalach gastronomicznych, np. w Fiero Pizza, możesz zamówić dania z dodatkiem tego rodzaju produktów.

  • Fasola

Fasola należy do grupy roślin strączkowych. Biorąc pod uwagę, że występuje w ponad 400 gatunkach na całym świecie, trudno mówić o dietetycznej monotonii.

Fasola w ok. 22% składa się z protein – to niemal dwukrotnie więcej niż w przypadku mięsa wołowego czy drobiowego. Trzeba jednak mieć świadomość, że gorsza jest przyswajalność protein roślinnych, dlatego w rzeczywistości organizm otrzymuje nieco mniej białka.

Tego rodzaju rośliny strączkowe stanowią nie tylko dobre źródło protein, ale i błonnika – składnika, który wpływa korzystnie na mikroflorę bakteryjną oraz działa oczyszczająco.

  • Tofu

Tofu jest twarogiem, który powstaje z mleka sojowego. Stanowi bardzo dobre źródło protein pochodzenia roślinnego: 100 g produktu aż w 15% pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na białko. To także bogactwo kwasu foliowego, fosforu, wapnia czy selenu.

Przeczytaj także na dietetycy.org.pl:  Wegetariańsko i wegańsko w jadłospisie - inspiracje

W związku ze swoją rosnącą popularnością tofu dostępne jest w wielu wariantach, m.in.:

  • wędzone – z charakterystycznym lekko dymnym smakiem,
  • smakowe – z dodatkiem czosnku, chili, ziół,
  • marynowane – charakterystyczny smak nadaje mu użyty do marynaty sos sojowy.

Warto przy tym podkreślić, że tofu jest w stanie zastąpić jajka, twaróg, ser żółty, a nawet wędliny i mięso.

  • Migdały

Migdały, chociaż kojarzone przede wszystkim jako źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dostarczają także sporej ilość białka (ok. 12%).

Ich spożywanie nie tylko pozwala pokryć sporą część zapotrzebowania organizmu, ale również zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę – poprzez regulowanie poziomu glukozy we krwi.

  • Soczewica

Soczewica, podobnie jak fasola, należy do grupy roślin strączkowych. W ok. 30% składa się z białka, ale dostarcza też wielu innych składników odżywczych, np. potasu, magnezu, wapnia. Między innymi za sprawą zawartości błonnika pozwala zachować uczucie sytości na dłużej.

Soczewica, dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, może nabrać smaku zbliżonego do smaku mięsa.

Masz ochotę na dania wegetariańskie? Zamów je online

Jeżeli jesteś na diecie wegetariańskiej, wcale nie musisz rezygnować z jedzenia w restauracjach. Coraz więcej lokali, np. Fiero Pizza, proponuje dania bazujące na składnikach pochodzenia roślinnego. Wystarczy skorzystać z pośrednictwa portalu gastronomicznego, by złożyć online zamówienie na jedzenie – takie, które dostarczy sporej ilości białka roślinnego.

Zostaw swoją opinię:

Yes No