Dieta na kifozę, lordozę i zespoły bólowe pleców

Odpowiednio zbilansowana dieta wspomaga leczenie niektórych wad i zespołów bólowych kręgosłupa. Wspiera też pracę i regenerację całego układu ruchu. Jadłospis bogaty w witaminy i inne związki odżywcze wzmacnia kości, chrząstki i krążki międzykręgowe. Sprawdź, co jeść!

Witaminy i minerały

Sposób odżywiania bezpośrednio oddziałuje na przebieg wielu stanów i chorób przewlekłych o różnej etiologii. Odpowiednio zbilansowany, sprzyja łagodzeniu niektórych dolegliwości bólowych pleców, wzmacnia kości, mięśnie i stawy całego układu ruchu. Dieta to jeden z ważnych elementów leczenia i profilaktyki wielu nieprawidłowości dotyczących kręgosłupa, takich jak pogłębiona kifoza czy zniesiona lordoza.

Niezbędnymi składnikami odżywczymi w trosce o zdrowe plecy są witaminy. W jadłospisie nie może zabraknąć przede wszystkim witaminy D, ponieważ usprawnia ona wchłanianie wapnia, odpowiedzialnego za szczelność i wytrzymałość tkanki kostnej. Jej źródłem są m.in. tłuste ryby, żółtka i zielone warzywa. Niezbędna jest też witamina K. Znajdziesz ją w szpinaku, kapuście, awokado, brokułach i produktach mlecznych. Dieta powinna obejmować odpowiednią podaż witamin z grupy B, których braki sprzyjają m.in. osteoporozie i zaburzeniom procesów krwiotwórczych w szpiku kostnym. Nie pomijaj witaminy C. Nadaje ona chrząstkom elastyczności dzięki stymulacji tworzenia kolagenu. Korzystnie też wpływa na regenerację uszkodzeń w obrębie kości, mięśni i stawów. Znajdziesz ją w różnorodnych owocach, ale i w słodkiej papryce czy ziemniakach.

Poza witaminami warto uwzględnić w diecie sole mineralne oraz inne związki odżywcze. Należy wykluczyć lub ograniczyć spożywanie niektórych produktów.

Zobacz również
personalizacja diety

Co wykluczyć, a co wprowadzić?

Niektóre produkty mogą nasilać dolegliwości bólowe kręgosłupa, zaostrzając stany zapalne. Unikaj zwłaszcza czerwonego mięsa i wyrobów zawierających tłuszcz zwierzęcy. Utrudniają one wchłanianie białek niezbędnych do procesów kościotworzenia. Znajdź też alternatywę dla oleju słonecznikowego. Zawiera on związki blokujące dobroczynne działanie zdrowych tłuszczów z grupy omega. Przeciwzapalne składniki mają natomiast oliwa z oliwek i oleje tłoczone na zimno, a także wiele ryb, np. śledzie, tuńczyki i flądry.

Leczenie kifozy, lordozy i zespołów bólowych kręgosłupa wspomagają białko, wapń i fosfor, które znajdziesz m.in. w roślinach strączkowych i nabiale, ale uważaj. Wystrzegaj się mleka krowiego. Wypłukuje ono z organizmu wapń, przez co osłabia kości u dorosłego człowieka. Bywa też ciężkostrawne. Sięgnij lepiej po mleko owsiane czy migdałowe, jogurty, sery i kefiry. Bezwzględnie ogranicz fast foody i słodycze. Zawierają one szkodliwe konserwanty. Pij naturalne soki warzywne i owocowe oraz z dodatkiem nasion, zieloną herbatę, naturalne napary, np. z pokrzywy. Nie odmawiaj sobie przypraw, zwłaszcza kurkumy, imbiru i gorczycy. Podkreślają one również smak, kolor i aromat wielu potraw mięsnych, wegetariańskich oraz deserów.