3/5 (1)

Dieta śródziemnomorska a osłabienie organizmu u osób starszych

Analiza opublikowanych badań wskazuje, że przestrzeganie diety śródziemnomorskiej może zmniejszyć ryzyko osłabienia u osób starszych. Odkrycia opublikowane w „Journal of American Geriatrics Society” sugerują, że dieta kładąca nacisk przede wszystkim na żywność pochodzenia roślinnego – np. owoce i warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych i orzechy – może pomóc starszym osobom zachować zdrowie i niezależność.

Osłabienie osób starszych:

Starsze osoby mogą często odczuwać spadek energii, obserwować u siebie utratę masy ciała i słabszą siłę mięśni. Są bardziej narażani na wiele problemów zdrowotnych, w tym upadki, złamania, hospitalizacje, umieszczenie w ośrodkach pomocy społecznej, niepełnosprawność, demencję i przedwczesną śmierć. Osłabienia organizmu wiąże się również z niższą jakością życia.

Jak dotąd nie powstała definicja „osłabienia organizmu”, ale naukowcy i klinicyści rozpoznają ten stan, jeśli zostaną spełnione trzy z pięciu następujących kryteriów:

– niska aktywność fizyczna,

– słaba siła chwytu,

– niski poziom energii,

– powolna prędkość chodzenia,

– niezamierzona utrata masy ciała.

Charakterystyka badania:

Zespół badawczy  z University College w Londynie, w Wielkiej Brytanii, zbadał wpływ zdrowej diety na osłabienie u osób starszych. Naukowcy przeanalizowali dowody ze wszystkich publikacji  badających związek między przestrzeganiem diety śródziemnomorskiej a rozwojem osłabienia u osób starszych. Ich analiza obejmowała dane 5789 osób z badań przeprowadzonych we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Chinach. Średni czas trwania badania to 3,9 roku. We wszystkich czterech badaniach dokonano podziału uczestników na 3 grupy w zależności od stopnia przestrzegania diety śródziemnomorskiej.

Stwierdzono, że u starszych  osób stosujących dietę śródziemnomorską występuje niższe ryzyko osłabienia organizmu.  Badacze zauważyli, że dieta śródziemnomorska może pomóc starszym osobom zachować siłę mięśni, aktywność fizyczną na optymalnym poziomie, masę ciała w granicach normy i poziom energii.

Chociaż starsze osoby, które stosowały dietę śródziemnomorską, miały mniejsze ryzyko osłabienia organizmu, nie jest jasna całość tego mechanizmu. Istnieje potrzeba dalszych badań w tym kierunku, uwzględniających w analizie czynniki takie jak: np. wiek, płeć, sytuacja finansowa, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu czy stopień aktywności fizycznej.

Dieta śródziemnomorska

Kluczowe składniki obejmujące dietę śródziemnomorską to:

  • wysokie spożycie żywności pochodzenia roślinnego, takiej jak warzywa (w tym warzywa liściaste), owoce, orzechy, nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe pełnoziarniste i oliwa z oliwek,
  • umiarkowane spożycie ryb, przetworów mlecznych, mięsa i czerwonego wina oraz
  • niskie spożycie słodyczy i jaj.

Źródło: Gotaro Kojima, Christina Avgerinou, Steve Iliffe, Kate Walters. Adherence to Mediterranean Diet Reduces Incident Frailty Risk: Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of the American Geriatrics Society, 2018.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320586.php

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.