Brak ocen

Badania wskazują, że unikanie określonej żywności może złagodzić problemy żołądkowo-jelitowe, których niektórzy doświadczają podczas ćwiczeń. Ponad dwie trzecie osób zaangażowanych w nowe badania zgłaszały poprawę.

Biegacze w szczególności mogą być podatni na objawy podobne do zespołu jelita drażliwego (IBS). Wcześniejsze badania wykazały, że dieta low  FODMAP może pomóc osobom z IBS. FODMAP to akronim opisujący krótkołańcuchowe węglowodany słabo trawione, podlegające fermentacji przez bakterie jelitowe (pochodzi od: fermentable oligosaccharide, disaccharide, monosaccharide and polyol).

Badanie

Prowadzone przez naukowców z Anglia Ruskin University (Wielka Brytania) i opublikowane w „Journal of International Society of Sports Nutrition” nowe badanie wykazało, że dieta low FODMAP zmniejsza niektóre problemy spowodowane przez ćwiczenia, takie jak skurcze żołądka i wzdęcia oraz korzystnie wpływa na zdolność danej osoby do wykonania ćwiczenia.

Badaniem objęto grupę 16 zdrowych osób ćwiczących rekreacyjnie (3 treningi w ciągu tygodnia od co najmniej 3 miesięcy). Wszyscy w grupie przestrzegali dwóch planów żywieniowych w projekcie krzyżowym przez tydzień. Jadłospisy różniła zawartość FODMAP.

Dieta FODMAP obejmowała produkty zawierające laktozę (mleko, jogurty i ser), fruktany (znajdujące się w produktach zbożowych), galaktooligosachardy (rośliny strączkowe) fruktozę (miód, owoce, na przykład jabłka, gruszki) oraz poliole (często stosowane jako dodatek do żywności).

Wpływ diety low-FODMAP na badanych

Grupa wypełniła ankiety na początku i końcu prowadzenia każdego planu żywieniowego, aby ocenić problemy żołądkowo-jelitowe, których doświadczyli oraz opisać jak ich zdaniem każda dieta wpłynęła na ich zdolność do ćwiczeń. Badanie wykazało, że 69% osób stosujących dietę low FODMAP doświadczyło zmniejszenia odczuwania objawów i stwierdziło, że są w stanie ćwiczyć częściej i z większą intensywnością.

biegacze
© izflzf / 123RF

Wnioski

Współautor, dr Justin Roberts, główny wykładowca Sport & Exercise Sciences na Uniwersytecie Anglia Ruskin, powiedział, że zauważono wyraźną zależność między prowadzeniem diety low FODMAP a redukcją odczuwania objawów żołądkowo-jelitowych związanych z wysiłkiem wśród zdrowych biegaczy amatorów.

Zgłoszoną poprawę odczuwanego bólu w połączeniu ze zmniejszeniem epizodów wzdęć przy diecie low FODMAP, prawdopodobnie tłumaczy się zmniejszeniem objętości wody w jelicie i wytwarzania gazów, spowodowanym mniejszą ilością niestrawnych węglowodanów dostępnych do fermentacji w jelitach”.

Podsumowanie

Konieczne są dalsze badania, aby analizować korzyści płynące z tej diety w połączeniu z długofalowymi strategiami treningowymi”. Jednak warto zaznaczyć, że wprowadzenie każdego sposobu odżywienia się powinno być skonsultowane ze specjalistą.

Zawodowi sportowcy ściśle współpracują z dietetykami, ale biegacze amatorzy mogą odczuwać, że prowadzenie restrykcyjnych diet jest dla nich za trudne, a nawet stresujące. Ważne jest również mieć na uwadze to, że decydując się na dietę low FODMAP, dochodzi do zmniejszenia całkowitej wartości energetycznej i spożycia węglowodanów, co może mieć wpływ na ogólną jakość odżywczą diety”.

Źródło: Melanie Wiffin, Lee Smith, Jose Antonio, James Johnstone, Liam Beasley, Justin Roberts. Effect of a short-term low fermentable oligosaccharide, disaccharide, monosaccharide and polyol (FODMAP) diet on exercise-related gastrointestinal symptoms. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2019; 16 (1)

Proszę oceń

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.