Groch – właściwości

Groch należy do rodziny jednorocznych roślin strączkowych. Jest jedną z najstarszych roślin uprawnych na świecie. Suche nasiona, czy też strąki zielonego grochu to źródło błonnika oraz skarbnica składników mineralnych.

Wartości odżywcze grochu

Jako doskonałe źródło białka groch jest szczególnie ceniony przez wegetarian. Zawiera dużą ilość aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie syntetyzuje i muszą być dostarczone wraz z pożywieniem. Oprócz tego w grochu znajdują się witaminy z grupy B, kwas foliowy i pantotenowy oraz składniki mineralne, takie jak: potas, magnez, fosfor, żelazo, czy wapń. Zawiera też witaminę A, mającą dobry wpływ na wzrok, witaminę C i K, a także witaminę młodości- E.

Błonnik

Warto zaznaczyć, iż groch zawiera znaczne ilości błonnika pokarmowego, który nie ulegając trawieniu w przewodzie pokarmowym, usprawnia pracę jelit, pomaga zapobiegać takim schorzeniom jak uchyłkowatość jelit czy zespół jelita drażliwego, obniża poziom cukru we krwi, a także poziom cholesterolu i ciśnienia tętniczego we krwi. Niewątpliwą zaletą dużej ilości błonnika jest to, że wydłuża uczucie sytości, a także dodaje energii i pomaga uniknąć podjadania między posiłkami, co pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, mimo iż groch jest uznawany za dość kaloryczny  (ok.100 kcal/100g produktu).

Atuty grochu

Niski indeks glikemiczny to kolejna zaleta, którą powinni dostrzegać zwłaszcza chorzy na cukrzycę typu 2, ponieważ gotowany groch powoli i stopniowo uwalnia glukozę.

Kolejnym atutem jest wsparcie w walce z chorobami nowotworowymi oraz redukcja ryzyka ich wystąpienia. Groch odgrywa dużą rolę w zapobieganiu rakowi jelita grubego, pomaga w leczeniu raka piersi, trzustki, prostaty, płuc, czy białaczki.

Należy do roślin zasadotwórczych, jest więc doskonałym pokarmem odkwaszającym organizm.

Oprócz dużych zasług związanych z żywieniem, groch ma dosyć szerokie zastosowanie w kosmetyce. Może być stosowany jako składnik masek zwalczających niedoskonałości, podrażnienia cery. Działa również przeciwzapalnie oraz nawilżająco.

Groch – wady i sposoby na ich eliminację

Niewątpliwe warto wspomnieć również o wadach grochu. Podobnie jak należąca do tej samej rodziny fasola, groch powoduje powstawanie gazów zarówno w żołądku, jak i w jelitach. Przyczynia się do tego składnik, który zakłóca działanie trypsyny – enzymu produkowanego przez żołądek, pomagającego trawić tłuszcze, białka i węglowodany. Z tego powodu, groch uznany jest za roślinę ciężkostrawną. Substancja zostaje zneutralizowana dopiero po ok. 3 godzinach i sytuacja powraca do normy.

Istnieją jednak sposoby zapobiegające powstawaniu gazów po spożyciu grochu: wystarczy wymoczyć groch w wodzie przez co najmniej 3 godziny, następnie go przepłukać zimną wodą i gotować w kolejnej porcji wody przez 30 minut. Ta metoda sprawia jednak, iż duża część witamin ulega wypłukaniu.

Wiele przypraw neutralizuje ciężkostrawność grochu. Należą do nich: majeranek, kminek, koper, imbir, szałwia, a także wszelkie mieszanki curry czy bazylia.

Sezonowość

O ile suchy groch bez problemu możemy przechowywać cały rok, groszek cukrowy lub świeży zielony zbiera się od czerwca do sierpnia. Warto w tym okresie znaleźć na talerzu miejsce na to warzywo. Poza sezonem warto sięgać po mrożony groszek, który zachowuje swoje składniki odżywcze, a także piękną zieloną barwę.

Okres jesienno – zimowy to doskonały moment, aby groch zaczął częściej gościć w naszym menu. Uzupełni braki w składnikach mineralnych oraz witaminach, zapewniając energetyczny i pożywny posiłek.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Ukończyłam studia o specjalności Dietoterapia i Dietoprofilaktyka. Poza obszerną wiedzą akademicką swoje wykształcenie poszerzyłam biorąc udział w konferencjach, szkoleniach i kursach. Uważam, że dobry dietetyk powinien stale podnosić swoje kwalifikacje, dlatego wiele czasu poświęcam zgłębiając literaturę dotyczącą żywienia w różnych jednostkach chorobowych i stanach fizjologicznych. Jestem właścicielką Gabinetu Dietetycznego „Równowaga”, którego prowadzenie jest spełnieniem moich marzeń. Każdy człowiek pojawiający się w jego drzwiach to nowe doświadczenie i zachęta do pracy nad własnym rozwojem. Moim głównym celem jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród społeczeństwa.

Komentowanie wyłączone.

Udostępnienia