Teraz czytasz
Jagody Acai – cudowne owoce na odchudzanie?

Jagody Acai – cudowne owoce na odchudzanie?

Redakcja Dietetycy.org.pl -
jagody acai

Jagody Acai to owoce podobne z wyglądu do winogron, pochodzące z lasów tropikalnych Ameryki Południowej. Owoce te rosną na palmach o tej nazwie. Są stosunkowo niewielkie, bo dorastają do około 1 do 2 centymetrów średnicy i charakteryzują się ciemnofioletowym kolorem. Miąższu w owocu jest dość niewiele, a jego większość bo blisko 80% jego masy stanową pestki. Smak jagód Acai jest dla nas Europejczyków dość zaskakujący, smakosze opisują go jako mieszanka czekolady i jagód z lekkim, metalicznym posmakiem.

Pod kątem odżywczym jagody Acai są jednym z wartościowszych owoców. Co ciekawe są one stosunkowo bogate w tłuszcze, mniej zasobne zaś w cukry, w 100 g tych owoców znajduje się ok 5 g tłuszczów, a tylko 2 g cukrów. Ponadto owoce te obfitują w pierwiastki śladowe takie jak chrom, żelazo, miedź, magnez, mangan, potas i fosfor. Najwięcej jednak walorów prozdrowotnych jagód Acai związanych jest z zawartymi w nich substancjami aktywnymi, głównie antocyjanami – barwnikami nadającymi jagodom fioletowy kolor o silnie przeciwutleniającym działaniu.

Właściwości prozdrowotne jagód Acai

Jagody Acai zostały w ostatnich latach dobrze przebadane pod kątem walorów odżywczych a wyniki badań wskazały na tak liczne ich walory, że wśród specjalistów z zakresu żywienia okrzyknięto je mianem superfood. Jagody te wykazują szereg właściwości prozdrowotnych, między innymi substancje w nich zawarte wspierają układ sercowo-naczyniowy, kondycję skóry, obniżają poziom złego cholesterolu czy wspomagają tempo redukcji masy ciała, jednak wszystkie z tych walorów posiadają mocne dowody naukowe.

Funkcje poznawcze

Choroby neurodegeneracyjne związane z wiekiem, takie jak choroba Alzheimera i choroba Parkinsona są nieuleczalne, jednak niektóre badania sugerują, że dieta bogata w przeciwutleniacze i substancje przeciwzapalne, głównie związki polifenolowe mogą obniżyć ryzyko wystąpienia tych chorób. Ponadto antocyjany zawarte w jagodach Acai, mają właściwości obniżające stres oksydacyjny i stany zapalne, korzystnie wpływając na zdrowie mózgu. Substancje te mają też korzystny wpływ na poprawę pamięci i umiejętność zapamiętywania. Dzieje się tak poprzez poprawę przepływów mózgowych oraz lepszą sygnalizację synaptyczną.  

Jagody Acai i antyoksydacja

Substancje przeciwutleniające, dostarczane z pożywienia są istotne w obronie przeciw wolnym rodnikom tlenowym wykazującym niszczycielski wpływ na struktury komórkowe. Wolne rodniki mogą sprzyjać powstawaniu licznych konsekwencji zdrowotnych w tym powstawaniu niektórych typów nowotworów, cukrzycy czy chorób serca i układu naczyniowego. Jagody Acai charakteryzują się wysoką zawartością substancji przeciwutleniających, niekiedy wyższą niż borówki czy żurawiny. Zawartość antyoksydantów w produktach spożywczych mierzona jest w skali ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity). Jagody Acai wyraźnie górują pod względem zawartości przeciwutleniaczy – w 100 g mrożonej pulpy tych owoców ORAC notowane jest na 15405 mikromoli. Dla porównania w borówkach antyoksydantów jest 4669 mikromoli. Tymi substancjami czynnymi są przede wszystkim antocyjany, których nieco więcej jest w pulpie owocowej niż samym soku z Acai. Więcej na ten temat czytaj tutaj.

Redukcja masy ciała

W Internecie istnieje wiele stron promujących odchudzanie jagodami Acai, różnego typu detoksy, terapie sokami, ekstraktami oraz niezliczone suplementy na bazie tej rośliny. Należy tu zachować czujność, gdyż jagody Acai nie mają potwierdzonego działania odchudzającego.

Zobacz również
jagody acai

acai
© 123RF

Proponowane w handlu mikstury jak soki, napoje, dżemy czy pulpy mogą zawierać pokaźne ilości dodanego cukru – owoc w postaci nieprzetworzonej jest dość kwaskowy. Efekt redukcji masy ciała może być oczywiście osiągnięty z udziałem tych jagód, jednak dieta taka musi zakładać ujemny bilans energetyczny.

Jagody Acai doskonale wpiszą się w założenia diety DASH – naukowo opracowanej diety prozdrowotnej, mającej wspomagać walkę z nadciśnieniem – o tym, jak istotne są antyoksydanty w tego typu diecie przeczytasz tu: https://optymalnewybory.pl/antyoksydanty-w-diecie-czy-maja-znaczenie-w-zapobieganiu-chorobom-serca/. Dieta ta oparta jest o nieprzetworzone produkty z wysokim udziałem warzyw i owoców, orzechów, nasion roślin strączkowych i pełnoziarnistych zbóż. Osoby chcące poprawić zdrowie, działać profilaktycznie, a także zredukować masę ciała powinny skonsultować się ze specjalistą dietetykiem w celu opracowania indywidualnego planu żywieniowego, w którym z powodzeniem mogą znaleźć się niedosładzane jagody Acai w formie mrożonej, sproszkowanej lub soku.

5/5 (1)

Proszę oceń