Jak wybrać płatki śniadaniowe?

Jak wybrać płatki śniadaniowe?

Płatki śniadanioweWybieraj takie płatki śniadaniowe które są bogate w błonnik i niskosłodzone.

Zwykle brakuje nam czasu na przygotowanie dużego śniadania ale najczęściej wystarczy parę łyżek płatków zalanych mlekiem.

Produkty śniadaniowe najczęściej są dostępne w każdym sklepie osiedlowym, pięknie opakowane przyozdobione wizerunkami z kreskówek. Jaskrawe kolory i obrazki przykuwają wzrok ale warto zwrócić uwagę nie tylko na stronę marketingową tych produktów. Zastanówmy się czy w krzykliwym opakowaniu kryje się najlepszy dla nas produkt.  

Jak to zrobić?

  1. Spójrz na etykietę na boku lub z tyłu opakowania. Tam znajdziesz cenne informacje dotyczące składu – czy i ile cukru zostało dodane do płatków, ile błonnika zawierają, czy zostały wzbogacone w witaminy i składniki mineralne oraz czy zawierają potencjalne alergeny.
  2. Wybieraj płatki które mają 5 gramów lub mniej cukru w porcji. Dodawaj do nich świeżych jagód, plasterków owoców lub rodzynek by osłodzić ich smak. Unikaj takich które mają dużo cukru – niektóre rodzaje płatków mają 10g cukru (to około 3 łyżeczek) lub nawet więcej w jednej porcji.
  3. Zwróć uwagę ile płatków nasypujesz w ramach jednej porcji – wiele osób zjada 2 do 3 porcji płatków na raz!
  4. Wybieraj płatki o wysokiej zawartości błonnika – przynajmniej 3 gramy na porcję. Najwięcej błonnika będą miały płatki górskie, jęczmienne, pszenne nieprzetworzone, oraz otręby dostępne na rynku. Dla płatków zbożowych obowiązuje niepisana zasada – im więcej zawierają cukru tym mniej w nim błonnika. Mocno słodzone płatki zazwyczaj zawierają około 1 grama błonnika na porcję.
  5. Poszukuj płatków wzbogacanych – najczęściej w witaminy i składniki mineralne ale jeśli prowadzisz świadomą dietę bogatą w warzywa i owoce, produkty pełnozbożowe oraz wbierasz poprawnie produkty bogate w białka i odtłuszczone produkty mleczne to najprawdopodobniej nie musisz się martwić, że dostarczasz organizmowi za mało tych związków.  Jeśli jednak twoja dieta nie jest tak urozmaicona lub kupujesz płatki dla dziecka niejadka, te z dodatkiem witamin i składników mineralnych będą trafionym zakupem. Ilość dodanych składników różni się w zależności od płatków ale warto wybierać te z dodatkiem wapnia, witaminy D kwasu foliowego i witaminy C.
  6. Jeszcze raz przyjrzyj się etykiecie – a dokładnie składowi produktu – jeśli znalazłeś napis „z pełnego ziarna” lub „pełnozbożowe” jako pierwszy ze składników jesteś na dobrej drodze jeśli chodzi o wybór. Zobacz czy dany produkt nie zawiera sztucznych dodatków smakowych i barwników.

Wskazówki:

  • Czytaj etykiety, nie daj się zwieść kolorowemu opakowaniu
  • Nie rób zakupów gdy jesteś głodny – wtedy łatwiej ulegniesz pokusie zakupu cukierkowo słodkich płatków do mleka
  • Staraj się jeść zdrowe śniadanie na bazie odtłuszczonego mleka i pełnozbożowych płatków
  • Dodawaj naturalny błonnik do porcji płatków śniadaniowych przez wkrojenie do miseczki świeżych owoców lub garści rodzynek i orzechów

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redaktor Dietetycy.org.pl

  • Jagoda

    Moje najulubieńsze płatki śniadaniowe, to Sonatina z otrębami, rodzynkami, migdałami i miodem. Fantastyczna pełnoziarnista mieszanka :) Polecam i do mleka i do jogurtu.

  • Velvet

    A co myślicie na temat innych wynalazków – typu ze smakami, czekoladowe, ze wsadami (żeby nie podawać marek)?

Loading...
Udostępnienia