Jedz zgodnie z dietą FODMAP [Recenzja]

5/5 (1)

“Jedz zgodnie z dietą FODMAP” – nowość wydawnicza Esteri, autorstwa Sofii Antonsson.

Jedz zgodnie z dietą fodmap
Tytuł: Bez objawów zespołu jelita drażliwego. Jedz zgodnie z dietą FODMAP
Autor: Sofia Antonsson
Wydawnictwo: Esteri
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 103

Zespół jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego (IBS) jest zaburzeniem czynności motorycznych jelit, które powoduje problemy z wypróżnieniem, transportem gazów, co w efekcie prowadzi do uciążliwych objawów. Można do nich zaliczyć ból jelit, stan zapalny błony śluzowej jelit, czy nieregularne i niepełne wypróżnianie się. Obecnie na jej temat niewiele wiadomo. Szacuje się, że 15-20% światowej populacji cierpi na IBS. Schorzenie częściej dotyka kobiet, jednak nauka do tej pory nie dysponuje odpowiedzią „dlaczego?”. Przypuszczalnie kobiety żyją w większym stresie i gorzej radzą sobie z nim niż mężczyźni.  Przyczyny IBS również nie są poznane. Uważa się, że przyczyna IBS jest wieloczynnikowa: czynniki psychospołeczne (STRES!), zaburzenia czynnościowe mięśni i nerwów jelitowych oraz zmiany w przekazywaniu sygnałów nerwowych do i z mózgu.

Jedz zgodnie z dietą FODMAP

FODMAP to akronim utworzony od słów: fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides, and polyols- (łatwo fermentujące wielocukry, dwucukry, cukry proste i alkohole wielowodorotlenowe). Leczenie dietetyczne polega na usunięciu z diety tych węglowodanów, które fermentują w układzie pokarmowym. Trzeba zaznaczyć, że dieta FODMAP nie jest niskowęglowodanowa, ale opiera się na doborze odpowiednich węglowodanów. Badania wskazują, że zastosowanie diety FODMAP pomaga w 80% przypadków IBS.

Książka Jedz zgodnie z dietą FODMAP została napisana przez dietetyczkę Sofię Antonsson, która sama zmaga  się z IBS.  Wie, jak trudno opracować smaczny i ciekawy jadłospis oparty na diecie FODMAP, dlatego wyszła nam naprzeciw i stworzyła książkę, w której zebrała swoje najlepsze przepisy. Książka zawiera takie rozdziały jak: IBS i dieta FODMAP, Śniadania, Obiady i kolacje oraz Słodkości. Przepisy są po prostu rewelacyjne! Kilkuskładnikowe ciasto albo szybkie, zdrowe sałatki? To jest to co wszyscy uwielbiają! A do tego świetna grafika, która sprawia, że książka jest kulinarnym MUST HAVE.  W swojej kolekcji mam wiele kulinarnych poradników od wydawnictwa Esteri, ale ta propozycja stała się numerem 1.

Przykładowy przepis z książki

Racuchy bananowe

Czego potrzebujemy:

1 dojrzały banan

2 jajka

3 łyżki serka wiejskiego bez laktozy

szczypta soli

1 łyżka masła

Przygotowanie:Ugnieć banana widelcem i energicznie wymieszaj go z jajkiem, serkiem wiejskim i solą. Usmaż racuch na patelni na maśle. Podawaj z ulubionymi owocami lub jogurtem.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Izabela Florczak

Studentka kierunku dietetyka na UWM w Olsztynie. Główne zainteresowania: dietetyka sportowa, dietetyka leczenia otyłości, psychodietetyka oraz sport. Prowadzi własny profil „Zdrowiem Opętana”, na którym promuje zdrowe odżywianie i pomaga innym.