Co jeść, by nie przytyć na wakacjach?

Lato to pod wieloma względami najlepszy czas na odchudzanie. W wysokich temperaturach jemy mniej, mamy większą ochotę na lekkie potrawy, zapominamy na jakiś czas o zawiesistych sosach i rozgrzewających daniach, a owoce i warzywa smakują wspaniale i są tanie jak w żadnej innej porze roku.

Jednak lato to również czas urlopów, wyjazdów, plenerowych spotkań z przyjaciółmi. Podczas wyjazdów pozwalamy sobie na więcej, łatwiej ulegamy pokusom. To w końcu czas na odpoczynek, a nie stresowanie się dietą. Co zrobić, aby nie przytyć podczas wakacji, a przy tym spróbować nowych smaków i rozkoszować się nieznaną dotąd kuchnią? Jak poradzić sobie z jedzeniem na imprezach, żeby nie zaprzepaścić skutków diety? Jak nadal realizować wypracowane zdrowe nawyki żywieniowe, a przy tym nie narzekać, że „nie mogę, bo jestem na diecie” i nie mieć poczucia straty przy odmawianiu sobie pyszności? Pamiętaj, zawsze można wybierać zdrowo i smacznie! Stosuj się do kilku prostych zasad, a nie ominie Cię nic z kulinarnych przyjemności podczas urlopu. I nie przywieziesz ze sobą żadnego „nadbagażu”.

Jedz wszystko, ale z głową

Nie musisz rezygnować ze wszystkich przysmaków, aby było zdrowo i dietetycznie. Wystarczy zachować umiar. Jeden gofr raz na kilka dni nie zaszkodzi, jednak zjedz go z owocami, a nie z bitą śmietaną. W polskich miejscowościach turystycznych króluje ryba, a do niej frytki. Zrezygnuj z frytek i dobierz do swojego obiadu więcej warzyw. Spędzasz cały dzień na plaży? Zabierz kanapki pełne pysznych składników, batony musli, owoce i warzywa. Frytki z plażowego baru nie będą wtedy takie atrakcyjne. Gałka lodów śmietankowych lub sorbetu owocowego podczas aktywnego dnia też Ci nie zaszkodzi. O ile będzie to jedna gałka, a nie deser lodowy z bitą śmietaną. Jeśli zależy Ci na zdrowiu i ładnej sylwetce częściej wybieraj wartościowe alternatywy – owocowe sałatki, koktajle, smoothie.

Próbuj nowych smaków, jednak wybieraj potrawy, przestrzegając podstawowych zaleceń diety

Podróże to również fantastyczna przygoda kulinarna. Ciężko jest zrezygnować z próbowania lokalnych przysmaków. Pamiętaj jednak, aby wybierać właściwą obróbkę termiczną. Unikaj potraw smażonych i przygotowanych z dodatkiem tłuszczu. Nie musisz jeść tylko drobiu lub chudych ryb. Jednak warzywa do posiłku to podstawa.

Jedz 5 posiłków

Regularne posiłki to klucz do redukcji masy ciała, a później utrzymania wagi. Z tego nawyku nie rezygnuj nawet podczas urlopu. Zawsze zjedz śniadanie, które dostarczy Ci węglowodanów złożonych, np. pieczywo pełnoziarniste lub musli czy naleśnik z razowej mąki. Miej przy sobie owoce i butelkę kefiru, które będą stanowiły dobre drugie śniadanie lub podwieczorek, a nie są kłopotliwe w transporcie, nawet podczas długiej wędrówki. Słodycz owoców zrekompensuje brak słodkości w diecie i zahamuje chęć na batonika. Jedząc je, zapewnisz sobie również dowóz witamin i wartościowych składników odżywczych. Zrezygnuj z węglowodanów do kolacji, wybieraj raczej potrawy skomponowane z warzyw, mięsa lub ryb, bądź serów. Regularne jedzenie spowoduje, że nie będziesz mieć ochoty na podjadanie niezdrowych i wysokokalorycznych produktów.

Uważaj na napoje

Soki z kartonów, cola i inne gazowane napoje, słodzone jogurty pitne, alkohol… To wszystko produkty bardzo kaloryczne. Nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę, bo wypicie dwóch szklanek napoju nie daje uczucia sytości. Natomiast kalorii dostarcza co niemiara – aż 200! To prawie tyle co 2 kanapki z wędliną drobiową i warzywami. Dodatkowo wieczorem często mamy ochotę na alkohol, w końcu wakacyjna atmosfera sprzyja relaksowi. Zamiast kolorowych drinków, które są bombą kaloryczną, wybieraj wytrawne wino. Nie wywoła ono również tak silnej ochoty na przekąski, jak np. piwo. Podczas picia alkoholu pij również wodę. Zapobiegnie ona zatrzymywaniu się płynów w organizmie, nieprzyjemnym obrzękom i bólowi głowy następnego dnia.

Wyczekiwany urlop to czas na dobrą zabawę, odpoczynek, niemyślenie o problemach. Nie dawaj sobie jednak zielonego światła dla wszystkich zachcianek. Stanięcie na wagę po powrocie z wakacji może wywołać wiele frustracji. Szkoda zaprzepaścić efekty diety, którą stosowałeś do tej pory. Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach i nie będziesz musiał zaprzątać sobie głowy zbędnymi kilogramami. Bo w końcu dobra dieta to styl życia, a nie wytyczne, które ktoś każe nam realizować. Zatem dostosuj swój zdrowy tryb życia do wakacyjnych warunków i ciesz się urlopem!

Przeczytaj także:

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Absolwentka studiów z obszaru żywności, żywienia i dietetyki. Zwolenniczka prostej, zdrowej kuchni i świadomych wyborów w codziennym odżywianiu.

Loading...
Udostępnienia