Zapraszamy do konkursu w którym wygra aż 5 osób!

Dzisiaj razem z wydawnictwem PZWL organizujemy konkurs związany z premierą polecanej przez Polski Komitet Olimpijski książki “Sportowe Kalorie. Czyli zdrowa dieta dla młodych sportowców”. Autorem tej publikacji jest Iwona Bates (recenzja tutaj).

Sportowe kalorie czyli zdrowa dieta dla młodych sportowców Iwony Bates to nowocześnie napisany poradnik, który prostym językiem wyjaśnia zależności zachodzące między tym co jemy a potencjalnymi możliwościami osiągania sukcesów sportowych.

ZASADY KONKURSU

Odpowiedz w 2-3 zdaniach do 8.10.2017 w komentarzu pod tym tekstem na pytanie: “Na co młody sportowiec powinien zwrócić uwagę w swojej diecie?”

Najciekawsze i najlepsze 5 odpowiedzi zostaną nagrodzone książką. Wyniki zostaną ogłoszone wkrótce po weekendzie tutaj, zaś zwycięzcy poinformowani dodatkowo mailem.

5/5 (2)

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

  • Szanowni uczestnicy naszego konkursu!

    Oto nagrodzone osoby:

    Tomasz Chudziński
    Ula La
    Grzegorz Wrona
    Sławomir Kula
    xWhyDoYoux

    O szczegółach poinformujemy mailem. Dziękujemy wszystkim za udział i świetne odpowiedzi!

  • Dominika Herbuś

    Sportowcu młody bacznie pamiętaj o odpowiedniej podaży wody.
    Łakocie i fast foody to nie najlepsza droga gdy chcesz mieć wyniki lepsze od Bolta.
    Zamiast tego nie zapomnij o węglowodanach złożonych- nie wiesz jakie to? Ciemne pieczywo, ryż i makarony to pewniak że energii wystarczy Ci na każde zawody.
    Nie zapomnij o mleku to zdrowe kości, a ryba doda Ci odporności.
    Warzywa i owoce to jasna sprawa, ale jedz więcej tych pierwszych od samego rana.

  • WeronikaB

    Przede wszystkim na jakość spożywanych produktów i n ich skład. Sportowiec często wie, ze ma spożywać białko, węglowodany, ale nie zastanawia się nad ich pochodzeniem, a także sposobem ich przygotowania.

  • xWhyDoYoux

    Sportowcu młody, dbaj o siebie! Byś był zdrowy!
    W 70% składasz się z wody, uzupełniaj na bieżąco jej niedobory.
    Z każdą kroplą potu sód i potas tracisz,
    znam na to antidotum, które przyrządzić na pewno potrafisz!
    Na jeden litr wody dodaj szczyptę soli, miód dostarczy glukozę, a sok z cytryny ze smakiem wypić izotonik Ci pozwoli.
    Na niedobór potasu mam asa w rękawie, po wysiłku garść suszonych owoców powinna dać radę!
    Wapń dostarcz z posiłkiem, inaczej z kości zostanie pobrany, przecież na stare lata nie chcesz być niedysponowany!

  • Marzena Gejdel

    Młody człowiek, który trenuje, musi nauczyć się co i kiedy je. Nie ma tutaj rzeczy bardziej lub mniej ważnej. Bo wszystko jest ważne. Trzeba dbać o odpowiednie nawodnienie, ale także właściwą podaż elektrolitów. Posiłki powinny uzupełniać zużyte węglowodany i białko, ale ze “zdrowych” produktów, a nie z byle jakich przekąsek. Młody sportowiec musi się tego nauczyć, tak jak uczy się wielu innych rzeczy. Zaowocuje to w przyszłości lepszym zdrowiem, lepszym samopoczuciem i lepszymi wynikami w sporcie.

  • Lilianna Jaworska

    Pieknie napisane 😆😊

  • Lidia Mil

    Słowo klucz: „młody” – to najwłaściwszy moment, by ukształtować prawidłowe nawyki żywieniowe, również pod kątem wzmożonej aktywności fizycznej. Odpowiednio zbilansowana dieta, nawodnienie oraz indywidualnie ustalona suplementacja wpłynął nie tylko na efekty sportowe, ale także na jakość późniejszego życia. Nie sztuką jest tak wyeksploatować młody, rozwijający się organizm, by po kilku, czy kilkunastu latach kolokwialnie mówiąc “rozsypał się jak domek z kart”.

  • a jakie to są zdrowe węglowodany ? ;).

  • Sławomir Kula

    Młody sportowiec powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na jakość swojej diety w jej ogólnym aspekcie. Dla niego to okres życia, w którym królują słone przekąski, słodycze, fast-foody, słodkie napoje – również wśród młodych sportowców, którzy pomimo tego, że trenują, nadal chcą być jak rówieśnicy i jeść to co oni. Jeżeli na tym etapie uda się zaszczepić dobre nawyki żywieniowe, zyskujemy bardzo duże prawodopodobieństwo, że wychowamy dobrego sportowca i jeżeli uda nam się zrobić ten krok, łatwiej będzie zająć się konkretnymi, bardziej szczegółowymi aspektami diety młodego sportowca, skupiając się na tym co szwankuje i co można udoskonalić.

  • Grzegorz Wrona

    Podejść należy bardzo rozlegle nie skupiając się na pojedynczych aspektach. Niezbędnym jest odpowiedni bilans kaloryczny jadłospisu pokrywający indywidualne zapotrzebowanie, kolejnym aspektem na który warto zwrócić uwagę to jakość spożywanej żywności i bogactwo witamin i składników mineralnych niezbędnych dla organizmu. Bardzo intensywne treningi mogą powodować obniżenie odporności więc antyoksydanty a także witamina D mogą okazać się pomocne. Ważnym jest także zawartość węglowodanów, tłuszczów i białka odpowiadająca pokryciu norm na ich zapotrzebowanie. Finalnie należy także zwrócić uwagę na nawodnienie organizmu a także posiłki okołotreningowe.

  • Sylwia Woj

    Młody sportowiec powinien szczególną uwagę zwrócić oczywiście na nawodnienie, natomiast bardzo ważnym aspektem korelującym będzie spożycie białka w diecie. Podczas intensywnej pracy fizycznej zostaje zahamowana synteza białek – w tych stanach przeważa proces rozpadu i zawartość białek w mięśniach nieznacznie się obniża. Białko jest materiałem budulcowym dla mięśni, a mięśnie potrzebują około pół roku, aby wymienić białka, z których są zbudowane, z czego wynika, że długotrwała, nieprawidłowa dieta białkowa będzie miała swoje odbicie w budowie mięśni i ich prawidłowej regeneracji – to natomiast obniży wydolność fizyczną na miesiące.

  • Ula La

    Młody sportowiec wg mnie powinien zwrócić baczną uwagę na przekąski okołotreningowe. O ile taka osoba zwykle wie o konieczności właściwego nawodnienia, z moich obserwacji wynika, że raczej też zwraca uwagę na główne posiłki, ale często w okolicy treningu zapomina o ich jakości, wtedy na miejsce banana do torby treningowej wskakuje baton mars a zamiast napoju izotonicznego coca cola. Powinien też zwrócić uwagę na dostosowanie przekąsek do intensywności i długości treningu.

  • Ilona Śmiechowicz

    Na pierwszym miejscu jest woda do picia,
    W końcu to wszystkich istota życia!
    Na podium stoją też warzywa
    Obok węgli- energii paliwa.
    Produkty białkowe też dziś zwyciężają,
    Dla wzrostu mięśni bardzo dużo dają.
    Na koniec wymieńmy jeszcze orzechy
    Wszystko co wyżej to diety uciechy!😊

  • Izabela

    Moim zdaniem młody sportowiec powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na posiłek potreningowy. Powinien być on bogaty w białko i węglowodany,aby uzupełnić niedobory powstałe w wyniku dużego obciążenia organizmu. Niestety często młodzi sportowcy zapominają o swoim
    Najważniejszym posiłku dnia i jedzą cokolwiek.

  • Lilianna Jaworska

    Młody sportowiec powinien duża wagę przywiązywać do zdrowego jedzenia ; gdyż jego młody organizm potrzebuje zdrowych węglowodanów które dodadzą mu energii podczas treningów .Potrzebuje on też nawodnienia, gdyż braki płynów w organizmie mogą zmniejszyć ich wytrzymałość .

  • Tomasz Chudziński

    “Na co młody sportowiec powinien zwrócić uwagę w swojej diecie?”
    Zdecydowanie na pierwszym miejscu powinno stanąć nawodnienie. Odwodniony sportowieć ma problemy z koncentracją, obniża się wydolność fizyczna, wydłuża czas reakcji na bodźce, szybciej się męczy, częściej dochodzi do skurczy mięśni. Kolejnym, równie istotnym elementem jest rodzaj i czas spożywanych posiłków zwłaszcza w czasie trwania zawodów. Należy możliwie najbardziej odciążyć przewód pokarmowy w tym okresie z uwagi na fakt, że ukrwienie jelit podczas trwania aktywności jest niższe. Ostatnim i nie mniej istotnym elementem jest regeneracja na którą składa się sen, jego higiena oraz czas wolny między poszczególnymi jednostkami treningowymi :)

Loading...
Udostępnienia