Teraz czytasz
Nadciśnienie tętnicze – jak się odżywiać w nadciśnieniu?

Nadciśnienie tętnicze – jak się odżywiać w nadciśnieniu?

dieta na nadciśnienie

Nadciśnienie jest to jedna z wielu chorób na tle sercowo-naczyniowym jak i również cywilizacyjnych. Każdy z nas zna kogoś kto choruje na nadciśnienie. 

W 2018 r. w Polsce chorych na nadciśnienie było 9.9 mln dorosłych osób wg danych NFZ, to ok. 31.5 % populacji. 

Jakie są przyczyny? Jakie objawy i jak walczyć z tą chorobą? Dowiecie się w dalszej części artykułu.

dieta nadciśnienie tętnicze
© Oleksandra Naumenko / 123RF

Jakie są przyczyny powstawania tej choroby?

Do czynników zwiększających ryzyko zachorowania należą:

  • nadwaga i otyłość
  • brak aktywności fizycznej
  • palenie papierosów
  • nieprawidłowe odżywianie:
  • duża ilość soli
  • zbyt mała ilość warzyw i owoców
  • zbyt dużo żywności wysokoprzetworzonej

Większość osób wciąż nie dba o swój tryb życia. Dieta bogata w tłuszcze nasycone, zbyt duża ilość cukru, brak żywności bogatej w cenne minerały, palenie papierosów, brak ruchu – te czynniki w bardzo dużym stopniu powodują zwiększenie ryzyka zachorowalności na nadciśnienie.

Jakie powinny być prawidłowe parametry ciśnienia tętniczego?

W tabeli przedstawiono docelowe zakresy ciśnienia tętniczego oraz te, stanowiące podstawę do rozpoznania nadciśnienia (na podstawie wytycznych ESC/ESH):

Skurczowe (SBP)Rozkurczowe (DBP)
Ciśnienie optymalne<120<80
Ciśnienie prawidłowe120-12980-84
Ciśnienie prawidłowe wysokie130-13985-89
Nadciśnienie I stopnia140-15990-99
Nadciśnienie II stopnia160-179100-109
Nadciśnienie III stopnia>180>110

Jak walczyć z chorobą?

  • ograniczenie spożycie soli (WHO zaleca max. 5g/dobę)
  • odpowiednia ilość wapnia (Istnieją dowody, iż odpowiednia ilość tego pierwiastka może w pewnym stopniu ograniczyć szkodliwy wpływ sodu, wapń bierze również kluczową rolę regulacji ciśnienia)
  • dieta bogata w warzywa i owoce (posiadają wiele cennych składników jak: błonnik pokarmowy, potas, antyoksydanty)
  • produkty mleczne (wiele metaanaliz udowadnia, że chude produkty mleczne zmniejszają ryzyko zapadalności na nadciśnienie)
  • zastąpienie tłuszczów nasyconych pochodzących głównie z mięsa na rzecz jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (istnieją dowody, że spożycie kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 może pozytywnie wpływać na obniżenie ciśnienia)

Jakie modele żywieniowe najbardziej pozytywnie wpływają na obniżenie ciśnienia tętniczego?

Dieta DASH

Jest ona uznana za najlepszą dietę stosowaną w celu obniżenia zbyt wysokiego ciśnienia krwi. Na czym ona polega i jakie są jej główne zalecenia?

  • ograniczenie sodu
  • duża ilość warzyw i owoców
  • produktu pełnoziarniste
  • chude przetwory mleczne
  • duża ilość ryb
  • orzechy i nasiona roślin strączkowych

Dieta Dash dzięki temu zawiera znikome ilości: tłuszczów nasyconych, przetworzonego jedzenia. Jest ona bogata w błonnik pokarmowy, produkty zawierające duże ilości wapnia, potasu i magnezu jak również jest źródłem kwasów omega-3. Wszystkie te aspekty są niezbędne w leczeniu nadciśnienia.

Dieta Dash nie tylko obniża ciśnienie krwi, ale również poprawia wrażliwość na insulinę oraz wpływa na odpowiedni poziom cholesterolu.

Zobacz również
fitoterapia w nadciśnieniu

Dieta śródziemnomorska

Jest to to kolejna dieta uważana za jedną z najlepszych modeli do walki nie tylko z nadciśnieniem, ale również innymi chorobami takimi jak: cukrzyca, insulinooporność lub inne choroby układu sercowo-naczyniowego.

dieta śródziemnomorska nadciśnienie
© Oleksandra Naumenko / 123RF

W diecie tej stosuje się:

  • duże spożycie warzyw i owoców
  • ograniczenie spożycia mięsa i przetworów mięsnych; w zamian za to zaleca się spożycie ryb i owoców morza
  • duża ilość oliwy z oliwek
  • ograniczenie spożywania tłuszczów nasyconych
  • wybieranie produktów lokalnych, jak najmniej przetworzonych
  • umiarkowane spożycie produktów mlecznych
  • duże spożycie nasion roślin strączkowych

Są to najlepsze diety stosowane w tej chorobie. Jednak oprócz diety należy również pamiętać o:

  • aktywności fizycznej
  • unikanie palenia papierosów
  • ograniczenie spożycia alkoholu
  • redukcji nadmiernej masy ciała

Są to kluczowe czynniki w walce z nadciśnieniem jak i wieloma innymi chorobami cywilizacyjnymi, dotykającymi coraz więcej osób w naszym społeczeństwie.

Źródła:

  1. Williams, B., Mancia, G., Spiering, W., Rosei, E. A., Azizi, M., Burnier, M., … & Kahan, T. (2018). Wytyczne ESC/ESH dotyczące postępowania w nadciśnieniu tętniczym (2018). Nadciśnienie Tętnicze w Praktyce4(2), 49-142.
  2. Grzymisławski, M. (red.) Dietetyka kliniczna, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2019
  3. https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/dieta-dash—–gwiazda-wsrod-diet
  4. dashdiet.org
  5. https://zdrowedane.nfz.gov.pl/pluginfile.php/80/mod_resource/content/1/nadcisnienie-tetnicze-raport-nfz-2019-small.pdf
0 0 głosuj
Oceń artykuł :-)
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie swoje komentarze