Najlepsza dieta 2022 według polskich dietetyków – RANKING dietetycy.org.pl

Avatar photo
najlepsza dieta 2022

Gabinety dietetyków zbyt często są świadkami takiego obrazka: pacjent przychodzi po wielu nieudanych próbach naprawienia swoich przyzwyczajeń żywieniowych i wylicza wszystkie diety-cud, których już próbował. Dietetycy są świadomi, że obecnie większym autorytetem jest influencer lub gwiazda ekranu niż dyplomowany specjalista z doświadczeniem.

Internet aż pęka od gotowych diet, z których każda jest reklamowana jako „ta najlepsza”. Zapytaliśmy zatem praktykujących polskich dietetyków o to, jakie diety są warte ich zdaniem polecenia, a jakie nie. Efektem jest niniejszy ranking.

Która dieta jest najzdrowsza w 2022 roku?

Ranking, jaki przestawiamy to odpowiedź na pytanie, która dieta jest najzdrowsza. Sprawdziliśmy też, jak skuteczne są konkretne style odżywiania w odchudzaniu oraz minimalizowaniu tzw. efektu jo-jo. W rankingu wzięte zostały pod uwagę 23 popularne w Polsce diety. Dietetycy, którzy przyjęli nasze zaproszenie do głosowania, wyrazili w większości przypadków jednomyślną ocenę względem większości diet, różnice nie były znaczące. Tym bardziej liczymy, że ich odpowiedzi mogą być pewną wskazówką dla konsumenta, któremu zależy na odżywianiu się zgodnie z aktualnym stanem wiedzy nauk o żywieniu” mówi dr Justyna Bylinowska, redaktor naczelna portalu dla dietetyków dietetycy.org.pl, który jest organizatorem rankingu.

Co wyróżnia 3 najzdrowsze diety według dietetyków?

Najwyższe pozycje w rankingu osiągnęły po kolei:

  1. Dieta DASH
  2. Dieta śródziemnomorska
  3. Dieta planetarna (EAT-Lancet)

To, co wyróżnia te diety, to poparcie ich skuteczności szeroko zakrojonymi badaniami naukowców.

Dr Katarzyna Kowalcze poproszona przez nas o komentarz do wyników stwierdza, że: „przedstawiony ranking to potwierdzenie naukowych podstaw dietetyki z prawdziwego zdarzenia, bez lansowania „diet cud”.

Uwagę zwracają przede wszystkim miejsca na podium, każda z trzech pierwszych diet ma mocno ugruntowane podstawy i badania naukowe, zarówno w aspekcie efektów prozdrowotnych, jak i bezpieczeństwa ich stosowania.

Skład diety śródziemnomorskiej i DASH opiera się na produktach spożywczych o jak najmniejszym stopniu przetworzenia i wysokiej wartości odżywczej takich jak pełnoziarniste produkty zbożowe, rośliny strączkowe, ryby, oleje roślinne, orzechy nasiona, pestki, warzywa i owoce.

Ponadto oszacowano, że stosowanie diety planetarnej może zapobiec nawet 11 milionom zgonów dorosłych rocznie i jednocześnie być zwrotem w kierunku zrównoważonej gospodarki żywnościowej przed rokiem 2050. Dieta ta skupia swoją uwagę na korzyściach dla planety, a jej autorzy podkreślają, że zrównoważona gospodarka żywnościowa zakłada zmianę w kierunku diety opartej głównie na produktach pochodzenia roślinnego, zmianę obowiązujących praktyk produkcji żywności oraz duże zmniejszenie ilości odpadów i strat żywności, które stanowią olbrzymi problem”.

dieta dash środziemnomorska
serezniy / 123RF

W zgodzie ze zdrowiem i… planetą

To właśnie ta ostatnia z diet jest najmłodszym stylem odżywiania, opracowanym w 2019. Z każdym rokiem i badaniem zdobywa solidniejsze podstawy, żeby rekomendować go w codziennym życiu. Szczególnie że pozwala również dbać nie tylko o zdrowie, ale i planetę.

Potwierdza to także dr Damian Parol, którego także poprosiliśmy o wrażenia dotyczące wyników rankingu: „Cieszy mnie, że na podium znajduje się Dieta planetarna. Świadczy to o tym, że mamy coraz większą świadomość tego, że nasz sposób jedzenia ma również wpływa na klimat naszej planety i zbliżającą się katastrofę klimatyczną. Należy mieć jednak świadomość, że to nie jest tak, że nasze indywidualne wybory żywieniowe mają kluczowe znaczenie. Żeby uratować naszą planetę, potrzebujemy systemowych zmian w zakresie produkcji i dystrybucji żywności

Pełny ranking 23 diet (od najzdrowszej)

Poznaj bliżej bohaterów rankingu:

1. Dieta DASH

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐⭐⭐

Dieta DASH to skrót od Dietary Approach to Stop Hypertension. To właśnie w stosunku do osób zagrożonych chorobami układu krwionośnego jest ona najbardziej polecana. Ma mocne potwierdzenie w wielu badaniach naukowych. Jej korzyści zdrowotne nie kończą się także na wspieraniu serca. Polskiego czytelnika może zainteresować fakt, że jadłospisy i zalecenia tej właśnie diety dostępne są za darmo na portalu NFZ. O samej diecie możesz przeczytać więcej tu: https://dietetycy.org.pl/dieta-dash/

2. Dieta śródziemnomorska

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐⭐⭐

Trudno znaleźć dietę, której skuteczność potwierdzałby tak długi szereg badań. Dieta śródziemnomorska jest nie tylko zdrowa – jeśli uwielbiacie południową kuchnię, znajdziecie w niej oprócz bogactwa wartości odżywczych także ulubione smaki. O diecie śródziemnomorskiej przeczytacie tutaj: https://dietetycy.org.pl/dieta-srodziemnomorska-zasady/

3. Dieta planetarna EAT-Lancet

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐⭐⭐

Dieta planetarna to odpowiedź naukowców na potrzebę zadbania o długofalowe wyżywienie rosnącej populacji – z dbałością o zdrowie ludzkie oraz o planetę. Pierwsze badania potwierdzają jej prozdrowotność. Więcej na temat diety w dedykowanym artykule: https://dietetycy.org.pl/planetary-health-diet-czyli-dieta-przyjazna-planecie/

4. Dieta wegetariańska

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐⭐⭐

Już dawno minęły czasy, kiedy dieta wegetariańska była traktowana jako światopoglądowa zachcianka. Przejście na dietę bezmięsną jest jednym z popularniejszych postanowień noworocznych, kolejne badania wskazują, że dieta roślinna pod warunkiem zadbania o podaż wszystkich składników odżywczych jest zwyczajnie korzystna dla zdrowia. Więcej argumentów znajdziecie tu: https://dietetycy.org.pl/dieta-roslinna-ile-o-niej-wiemy/

5. Dieta indeksu glikemicznego

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐⭐

Indeks glikemiczny to wskaźnik, który jest szczególnie istotny dla osób chorych i zagrożonych cukrzycą. Jest to także dieta, którą docenia się za skuteczność w kontrolowaniu apetytu i w sposób naturalny promuje zdrowe jedzenie. O indeksie glikemicznym przeczytasz tu: https://dietetycy.org.pl/indeks-glikemiczny/

6. Fleksitarianizm

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐⭐

Dieta fleksitariańska zdobywa coraz więcej zwolenników. To złoty środek dla osób, które nie chcą w pełni odchodzić od mięsa, jednak chcą się odżywiać zdrowiej i w zgodzie z planetą. Nic dziwnego, że to dieta, którą rekomenduje wielu dietetyków. Szczegóły o fleksitarianizmie: https://dietetycy.org.pl/fleksitarianizm/

7. Dieta wegańska

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐⭐

Dieta wegańska podobnie jak wegetariańska i fleksitariańska wykazuje szereg korzyści zdrowotnych. Dużo osób obawia się jej jednak z uwagi na wiele narosłych wokół niej mitów i nieporozumień. Aby zrozumieć, czy ta dieta jest dla Ciebie, polecamy artykuł, który rozwiewa te wątpliwości: https://dietetycy.org.pl/czy-weganizm-jest-zdrowy/

8. Intermittent fasting

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐

Intermittent fasting to dieta, nad którą wciąż trwają badania. Dieta ta zakłada okresowe głodówki, stąd nie będzie pasować każdemu. Za i przeciw tej diecie znajdziecie w artykule: https://dietetycy.org.pl/intermittent-fasting-rewolucyjna-metoda-czy-przereklamowana-moda/

9. Dieta sirtuinowa

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐

Dieta sirtuinowa, dieta SIRT to styl odżywiania, który stał się głośny z uwagi, że jej skuteczność przetestowała na sobie z sukcesem Adele. Stąd też w codziennych dyskusjach często jest nazywana Dietą Adele. Więcej na jej temat dowiecie się tu: https://dietetycy.org.pl/dieta-sirt-zasady/

10. Dieta garstkowa

Zdrowie ⭐⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐⭐

Dieta garstkowa albo dieta dr Anny Lewitt to najwyżej uplasowana dieta rodem z Polski. Jej zasady są proste i pomocne dla osób, które mają skłonność do przejadania się. Więcej w artykule: https://dietetycy.org.pl/dieta-garstkowa-dieta-dr-anny-lewitt/

11. Dieta paleo

Zdrowie ⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐

Dieta paleo to dieta, z którą wiążą się dyskusje w gronie lekarzy i dietetyków. Oparta jest na dość chwytliwym haśle – jedzmy tak, jak nasi przodkowie. Czy warto podążyć za tym hasłem – o tym przeczytacie w tym artykule: https://dietetycy.org.pl/dieta-paleo-fakty-i-mity/

12. Dieta ketogeniczna

Zdrowie ⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐

Niech Was nie zmyli pozycja w środku rankingu. Dieta ketogeniczna to królowa pod względem popularności, dyskusji w Internecie i poza nim. Od kilku lat wciąż cieszy się ogromnym wzięciem pomimo, że coraz częściej przez chór jej zwolenników przebijają się głosy o zagrożeniach z nią związanych.

13. Dieta grup krwi

Zdrowie ⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐

Często promowana w mediach internetowych dieta ta odwołuje się do różnorodnych potrzeb osób w zależności od posiadanej grupy krwi. Czy jest dobra czy nie? Przeczytacie o tym tu: https://dietetycy.org.pl/grupa-krwi-dieta/

14. Dieta South Beach

Zdrowie ⭐⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐

To dieta, której popularność utrzymuje się już od dawna. Znana jest z uwagi na wielu jej promotorów wśród gwiazd Hollywood. O diecie przeczytacie w dedykowanym artykule: https://dietetycy.org.pl/dieta-south-beach/

15. Dieta Dukana

Zdrowie ⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐

Zobacz również
zdrowa dieta dla mężczyzn

Jeszcze kilka lat temu Dieta Dukana była prawdziwą królową na rynku dietetycznym. Obecnie coraz więcej osób zdaje sobie sprawę również z zagrożeń związanych z tym bardzo restrykcyjnym jadłospisem. O diecie Dukana przeczytacie tu: https://dietetycy.org.pl/dieta-dukana-a-zdrowie/

16. Dieta OXY

Zdrowie ⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐

To inna popularna dieta proteinowa. Składa się z trzech faz, z której każda trwa 7 dni. Jest ona dość podobna do diety Dukana.

17. Dieta Atkinsa

Zdrowie ⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐

Dieta Atkinsa to prawdziwy weteran w tym zestawieniu. Po raz pierwszy pojawiła się w latach 60., czyli już ponad 60 lat temu i jest pierwowzorem dla wielu innych diet niskowęglowodanowych. O diecie Atkinsa przeczytacie tu: https://dietetycy.org.pl/dieta-atkinsa/

18. Dieta jajeczna

Zdrowie ⭐⭐

Odchudzanie ⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐⭐

Dieta dla fanów jajek i osób zmagających się z otyłością. Większości osób może nie przypaść do gustu z uwagi na jej monotonność. Szerzej przeczytacie tu: https://dietetycy.org.pl/dieta-jajeczna/

19. Dieta kapuściana

Zdrowie ⭐

Odchudzanie ⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐

Kolejna dieta dla osób, lubiących specyficzny styl odżywiania. Zawiera wiele przepisów na zupy, z dużym udziałem tytułowej kapusty.

20. Dieta kopenhaska

Zdrowie ⭐

Odchudzanie ⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐

Od wielu lat cieszy się ogromną popularnością pomimo ostrzeżeń dietetyków, że grozi niedoborami i efektem jo-jo. Możecie się o niej dowiedzieć więcej z artykułu: https://dietetycy.org.pl/dieta-kopenhaska-w-poszukiwaniu-zalet/

21. Dieta sokowa

Zdrowie ⭐

Odchudzanie ⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐

Dieta sokowa i jej liczne modyfikacje zwykle stosowane są przy okazji tzw. „detoksu”, czyli idei, na którą większość dietetyków ma wręcz alergię. Spoiler: detoks jako taki nie jest potrzebny organizmowi poza wyjątkami klinicznych zatruć. O samej diecie sokowej przeczytacie tu: https://dietetycy.org.pl/dieta-sokowa/

22. Dieta Kwaśniewskiego

Zdrowie ⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐

Dieta Kwaśniewskiego jest inaczej znana jako dieta optymalna. Jest to dieta wysokotłuszczowa, niskowęglowodanowa. Z uwagi na jej charakter jest zwykle stanowczo odradzana przez dietetyków nawet dla osób ze znaczącą nadwagą i otyłością, co też ilustruje pozycja w tym rankingu

23. Dieta Dąbrowskiej

Zdrowie ⭐

Odchudzanie ⭐⭐⭐

Niskie ryzyko efektu jo-jo ⭐⭐

Ostatnie, najniższe miejsce uzyskała w rankingu Dieta Dąbrowskiej. Dieta ta posiada swoich zagorzałych wielbicieli i obrońców. Dietetycy są jednak dość zgodni w jej negatywnej ocenie szczególnie przy dłuższym jej stosowaniu i ryzyku niedoborów. Więcej na temat związanej z nią kontrowersji: https://dietetycy.org.pl/dieta-dr-dabrowskiej/

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się ze znajomymi i zapisz się poniżej na nasze newsletter!

herbaty
kappachan / 123RF