O kaszy jaglanej raz jeszcze

Kasza jaglana powstaje z prosa. To jedno z najstarszych ziaren, które występuje na całym świecie.

Każdego dnia, przybywa jej coraz więcej zwolenników.

Nazywana- królową kasz. A dlaczego?

Ma właściwości zasadotwórcze, co jest bardzo korzystne, ponieważ nasza dieta jest nasycona produktami kwasotwórczymi. Bogata w witaminy z grupy B, lecytynę, zawiera wapń, potas, fosfor i inne minerały. Spośród wszystkich kasz zawiera najwięcej żelaza, oraz jest naturalnym źródłem krzemu, który odpowiada za piękny i zdrowy wygląd włosów, paznokci  i skóry ale również utrzymuje elastyczność naczyń krwionośnych oraz nie pozwala odkładać się w nich związkom tłuszczowym. Zatem reguluje poziom cholesterolu w naszym organizmie. Zawiera krzem, który również bierze udział w mineralizacji kości. Odpowiednie dawki krzemu poprawiają przemianę materii i ułatwiają odchudzanie. Proso zawiera idealny skład aminokwasów, w jego skład wchodzi tryptofan, często niedoborowy aminokwas.

Kasza jaglana polecana jest w chorobach wątroby, jelit, nerek oraz przy wyziębieniu organizmu. Jest bezglutenowym, lekkostrawnym produktem zbożowym. Jaglana zawiera duże ilości białka. Zawiera witaminę B1, B2 oraz B6. W jej skład również wchodzi żelazo i miedź a jej strukturę stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe. W kaszy jaglanej znajdziemy również witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: dobrze jest więc spożywać ją wraz z dobrej jakości tłuszczem, np. kokosowym, dla podniesienia jej walorów smakowych i lepszego wchłaniania witamin. Dostarcza sporej dawki energii, dlatego idealnie nadaje się dla sportowców, czy pracujących fizycznie czy umysłowo osób. Często słyszy się o jej zbawiennych właściwościach detoksykacyjnych, pomaga usuwać złogi, metale ciężkie czy toksyny z organizmu. Jest idealna dla osób z zaparciami. Oczyszcza jelita i przyczynia się do redukcji masy ciała. Usuwa nadmiar śluzu z organizmu, który często jest przyczyną stanów zapalnych. Polecana przy częstych infekcjach górnych dróg oddechowych.

Idealna dla dzieci jak i dorosłych. Można serwować ją na mnóstwo sposobów: jako kleiki, puddingi, dodatek do drugich dań czy zup. Na słodko czy słono, z warzywami, czy bakaliami. To zawsze będzie pełnowartościowy posiłek, który doda nam zastrzyk energii.

Jak przechowywać i gotować? Przechowywać w szklanych, zamkniętych pojemnikach. Można ją przed ugotowaniem uprażyć, lub ugotować tradycyjnie w wodzie. Powinno płukać się kaszę, najlepiej w zimnej wodzie 2-3 razy, aż do uzyskania klarownej wody. Następnie zalać ziarna w proporcji 2 do 1, lekko osolić i gotować pod przykryciem. Można dodać odrobinę oleju np. kokosowego. Poprawi smak i wchłanialność witamin. Kasze gotujemy 8-15 min, w zależności od czasu, jaki mamy podany na opakowaniu. Można ją również uprażyć przed ugotowaniem. Podgrzać w suchym garnku. Po uprażeniu, zalać kaszę małą ilością wrzątku, wypłukać, zalać jeszcze raz wrzącą wodą i gotować z dodatkiem soli. W trakcie prażenia mieszamy kaszę drewnianą łyżką. Zaleca się gotowanie kaszy na mniejszym ogniu.

Na zdrowie !

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Magister Dietetyk, specjalista ds. jakości żywności, audytor HACCP

Loading...
Udostępnienia