5/5 (6)

Wiele osób kojarzy pracę dietetyka wyłącznie z układaniem diet redukcyjnych. Jednym z pierwszych pytań jakie pada z ust nowopoznanej osoby jest zwykle – o, jesteś dietetykiem, daj mi kilka sprawdzonych rad jak się odchudzić. Na rynku pojawiają się coraz to nowe diety, których autorzy obiecują rewelacyjne rezultaty przy minimalnym nakładzie pracy. Bez uczucia głodu i ćwiczeńm zażywając jedynie garść suplementów możesz mieć figurę powabnej modelki. Niestety, cuda zdarzają się głównie w bajkach, zaś praca nad szczupłą sylwetką wymaga pracy, ćwiczeń, dobrze dobranej diety – a przede wszystkim mobilizacji i wytrwałości.

Kiedy już znajdziemy motywację i podejmiemy wyzwanie jakim jest praca nad ciałem, dobrze jest poprosić o pomoc specjalistę – dietetyka. To on przeprowadzi dokładny wywiad żywieniowy, zapyta o występujące schorzenia, czasem zleci konieczne badania i na tej podstawie ułoży jadłospis odpowiednio dopasowany do potrzeb, stylu życia i wytyczonego celu dla swojego podopiecznego.

Co jeśli z jakichś powodów wizyta u dietetyka jest niemożliwa? Osoby, chcące rozpocząć odchudzanie, sięgają po porady z prasy kolorowej, telewizji i Internetu. Tu czyha wiele pułapek, niesprawdzone informacje, komunikaty marketingowe czy samozwańczy eksperci mogą sporo namieszać zarówno w możliwości osiągnięcia pożądanych rezultatów – jak niekiedy mogą wręcz zaszkodzić zdrowiu.

Jakie diety warto rozważyć?

Ciekawą opcją diety dla tych mniej doświadczonych adeptów odchudzania może być dieta śródziemnomorska czy dieta Dash. Obie te diety, choć aby były odchudzające, muszą być nieco zredukowane pod względem energetyczności są uznane za diety prozdrowotne. Podobnie dość rozsądną dietą byłaby dieta niskiego indeksu glikemicznego – ta stosowana jest często przez osoby z insulinoopornością czy cierpiące na cukrzycę.

Trendem jaki w ostatnich latach zyskał uznanie wielu osób na diecie odchudzającej, a także specjalistów jest stosowanie dobrze dobranych koktajli, które nie tylko są przyjazne dla sylwetki – ale również wspierają zdrowie. 5 przykładów prozdrowotnych koktajli znajdziesz tu: https://www.cocacola.com.pl/historie/5-koktajli-odchudzajacych-dieta-koktajlowa

Wszystkie z powyższych diet zakładają rezygnację z wysokoprzetworzonych produktów, spożywanie dużej ilości warzyw, średniej ilości owoców, wprowadzenie pełnoziarnistych produktów zbożowych, kasz, olejów roślinnych z przewagą nienasyconych kwasów tłuszczowych. Diety te zalecają ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym przede wszystkim czerwonego mięsa, na których miejsce zalecane są suche nasiona roślin strączkowych i ryby morskie.

Dobranie odpowiedniej diety do indywidualnych potrzeb jest istotne, gdyż zwiększa szansę na powodzenie całego przedsięwzięcia. Dobranie lubianych produktów spożywczych i niegwałtowna restrykcja kaloryczna zwiększy akceptację nowego sposobu żywienia. Osoba z dobrze dobraną dietą nie będzie odbierała jej jako kary – a jako coś, co korzystnie wpłynie na stan zdrowia, samopoczucie i wygląd. Ważne jest też nastawienie do zmiany – diety z kolorowych gazet mają to do siebie, że trwają tydzień lub dwa. Po nich możemy powrócić do dawnych nawyków żywieniowych i poddać się w pełni efektowi jo-jo. Przy dobrze dopasowanej diecie redukcyjnej należy się nastawić na długotrwałe jej stosowanie i stałą zmianę nawyków żywieniowyc,h dzięki czemu efekt jo-jo praktycznie się nie pojawi.

Pamiętaj!

Przed wyborem diety odchudzającej poradź się specjalisty – lekarza lub dietetyka. Chcąc skorzystać z gotowych planów dietetycznych bądź rozważny, przeczytaj z kilku źródeł jakie są zasady diety, jakie mogą wystąpić objawy niepożądane, jak długo ma trwać taka dieta dopiero po sprawdzeniu tych informacji podejmij świadomą decyzję.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redakcja Dietetycy.org.pl -

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl