Teraz czytasz
Owocowe lato – skorzystaj z sezonu na świeże owoce!

Owocowe lato – skorzystaj z sezonu na świeże owoce!

Redakcja Dietetycy.org.pl
wyciskarka wolnoobrotowa

Według aktualnych zaleceń Piramidy Żywienia powinniśmy spożywać 5 porcji owoców i warzyw dziennie. Jak się okazuje nawet w trakcie sezonu to nie takie proste. W biegu zapominamy o tym, że bez warzyw i owoców ciężko dostarczyć organizmowi niezbędne witaminy i inne składniki odżywcze. Z pomocą może przyjść to, co jest gorącym dietetycznym trendem ostatnich lat – koktajle oraz soki.

Łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić? Postaramy się Was przekonać w tym artykule, że to wcale nie takie trudne. A warto spróbować poszukać – ponieważ lato sprzyja bogactwem świeżych owoców i warzyw i dostępnością świetnych produktów kulinarnych w wiodących sieciach w trakcie letnich wyprzedaży – zobacz więcej.

Co lubisz?

Zanim rozpoczniesz przygodę z koktajlami, napojami i sokami – istotne jest, żebyś na początku zastanowił jaki smak najbardziej Ci pasuje. Warto wiedzieć, że nie jest bez znaczenia czy sięgniemy potem po blender, sokowirówkę czy wyciskarkę.

Zacznij od wyboru sprzętu

Przede wszystkim podstawowe pytanie jest – czy lubisz bardziej gładkie napoje z minimalną ilością miąższu? Wtedy należałoby rozejrzeć się za dobrą wyciskarką. Daje ona klarowny napój – jednak nie ma co liczyć na to, by zrobić w niej dietetyczny hit taki jak zielony koktajl z warzywami liściastymi.

Od strony dietetycznej warto zauważyć, że godnymi polecenia są takie sprzęty, które nie sprawią, że pozbędziemy się w całości miąższu owocu – optymalnym i bardzo popularnym wyborem są więc różnego rodzaju sokowirówki. Oprócz ręcznych są też mechaniczne – sok jest gęsty ale zachowa więcej prozdrowotnych właściwości.

Podtypem tych urządzeń są wyciskarki wolnoobrotowe, które pozwalają na wykorzystanie znaczącej części owoców, warzyw ale też na przykład orzechów. Szeroki wybór znajdziesz tu: LINK

Jeśli kochasz smoothie – przydatny zaś będzie blender. Z zasady blender będzie ciął ostrzami owoce i warzywa, więc konsystencja będzie bardziej pulpowata.

Już wiesz jakie urządzenie będzie najlepsze? Jeśli tak, przechodzimy do punktu kolejnego, kulminacyjnego – co można wyczarować w kuchni?

Owocowe szaleństwo

Jeśli zastanawiacie się skąd wzięła się moda na koktajle i soki – to mamy na to teorię. Nie chodzi tu o same dietetyczne korzyści płynące ze spożycia większej ilości warzyw i owoców. Bardzo istotny jest fakt, że jeśli już uzbroimy się w odpowiedni sprzęt – wystarczy wymieszać składniki z głową – i efekt jest naprawdę świetny. To sprawia, że nawet bardzo początkujący mistrzowie domowej kuchni radzą sobie znakomicie z przygotowaniem takich napojów.

Możemy eksperymentować na własną rękę: jest to naprawdę bardzo proste i wiele zależy od tego do jakiej jakości surowca mamy dostęp. Dlatego nie bez powodu pisaliśmy o tym, że lato jest idealnym momentem na początek przygody z sokami i koktajlami. Po pierwsze latem bardzo istotne jest prawidłowe nawodnienie organizmu w ekstremalnie wysokich czasami temperaturach. Po drugie – mamy całe bogactwo lokalnych, świeżych owoców i warzyw w bardzo przystępnej cenie.

Najlepiej, gdy kupujemy je ze sprawdzonego źródła, na targu lub w sklepie. Obowiązuje jak zawsze zasada – czym bliższy transport z pola na stół – tym lepszej jakości efektu końcowego możemy się spodziewać.

Warto wybierać ponadto do napojów owoce dojrzałe, soczyste (ale nie przejrzałe, z początkami pleśni!) – sprawi to, że smak będzie przyjemniejszy, słodszy i mniej kusić nas będzie dosładzanie.

Zobacz również
sałata

I choć eksperymentowanie ma w sobie olbrzymi urok – warto dodatkowo posiłkować się dostępnymi na rynku przewodnikami kulinarnymi – czy to w poszukiwaniu gotowych rozwiązań, czy też po prostu inspiracji w kontekście ciekawych, smakowych połączeń – czasami bardzo nieoczywistych!

Na liście zakupów powinny pojawić się te owoce i warzywa, które dadzą nam dużo pysznego soku – w pierwszym rzędzie cytrusy, owoce jagodowe, owoce egzotyczne ale i krajowe (jabłka, gruszki, pomidory). Jeśli dysponujemy odpowiednim sprzętem można je łączyć z warzywami (nie tylko marchewką i burakami!) – nawet liściastymi. Do tego dla smaku możemy korzystać z licznych superfoods – żurawiny, jagód goji, nasion chia, nasion słonecznika, orzechów, imbiru… możemy tak wyliczać bez końca.

Po więcej przepisów polecamy udać się do książek – rynek księgarski w Polsce oferuje całe bogactwo dedykowanych pozycji sokom i koktajlom. Możecie poznać wybrane pozycji w naszym dziale recenzji lub zajrzeć tutaj.

Życzymy udanych kulinarnych eksperymentów pełnych zdrowia i witamin :)

Jeśli macie swoje ulubione przepisy oraz połączenia smakowe domowych soków i koktajli – nie wahajcie podzielić się nimi w komentarzu pod artykułem!

5 1 głosuj
Oceń artykuł :-)
1 Komentarz
Najnowszy
Najstarszy Najwięcej głosów
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie swoje komentarze