Płatki owsiane na super śniadanie !

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Powinno być ono lekkie, energetyczne i szybkie w przyrządzeniu. Produktem, z którego możemy właśnie stworzyć taki posiłek, są płatki owsiane. Otrzymywane są ze zduszonego ziarniaka owsa. Owies to skarbnica witamin, minerałów, substancji odżywczych jak i biologicznie czynnych. Ma również wysoką zawartość błonnika pokarmowego – aż 14 % w tym frakcji nierozpuszczalnej około 6%, natomiast rozpuszczalnej blisko 8% i jej głównego składnika : beta-glukanu, który odpowiada za wiele korzystnych funkcji organizmu. Zdaniem lekarzy i dietetyków płatki owsiane mogą być świetnym źródłem uzupełnienia diety dla osób z zaburzonym profilem lipidowym, nadwagą, miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą, zaburzeniami czynności układu pokarmowego, niedoborami białka.

Wartości odżywcze płatków owsianych

Owies zawiera sporo potasu, wapnia, magnezu, żelaza, miedzi, manganu, tlenków siarki, tlenków fosforu, cynku, molibdenu, krzemu, jodu, kobaltu, witamin B1, B2,B6, PP, E, sodu. Witaminy z grupy B m.in. poprawiają pamięć, koncentrację, działają  łagodząco na układ nerwowy,  związki siarki i fosforu działają korzystnie na włosy, skórę, paznokcie. Żelazo, molibden, kobalt są odpowiedzialne za procesy krwiotwórcze. Witamina E, związki polifenolowe:  kwasy fenolowe, alkilofenole, flawonoidy mają działanie przeciwutleniające, to znaczy, że mają zdolność łączenia się z metalami, uniemożliwiając ich udział w niekorzystnych dla naszego organizmu procesach utleniania.

Wapń jest podstawowym budulcem kośćca, jak i jest odpowiedzialny za metabolizm komórek czy skurcz mięśnia. Za odporność odpowiedzialne są zawarte w płatkach żelazo, witamina  E oraz cynk. Płatki owsiane zawierają średnio w 100 gramach około 13g białka roślinnego, 65g węglowodanów, w tym około 14g błonnika, oraz dwukrotnie więcej niż inne zboża – ok. 7g tłuszczu. Tłuszcz ten to głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe, których organizm człowieka nie potrafi sam wytwarzać, a oprócz energii dostarczają nam również dobroczynnych właściwości zdrowotnych – między innymi działają korzystnie na profil lipidowy, hamują agregację płytek krwi, zapobiegając tworzeniu się zakrzepów.

Białko owsa zawiera kilka razy mniej gliadyny niż inne zboża i dlatego jedynie produkty owsiane, spośród  produktów zbożowych mogą być brane pod uwagę w diecie stosowanej przy zespole chorobowym, zwanym chorobą trzewną lub celiakią. Dzięki obecności węglowodanów złożonych oraz nietrawionego przez nasz układ pokarmowy błonnika mają niski indeks glikemiczny. Z tego powodu są wskazane dla osób chcących zredukować masę ciała czy dla cukrzyków. Błonnik to przede wszystkim frakcja rozpuszczalna i jego główny składnik – beta-glukan. Jeśli znajdzie się on w przewodzie pokarmowym, powleka śluzówkę jelit, spowalniając procesy wchłaniania. Zmniejsza ilość wchłoniętego tłuszczu i cholesterolu, a także glukozy. Wysoka lepkość utrudnia działanie enzymów rozkładających pokarm, którego część nie zostanie strawiona. Zwiększona objętość masy pokarmu przyspiesza jej transport i wydalanie. Beta-glukan jest więc sprzymierzeńcem wszystkich osób, które powinny schudnąć, mają problemy z zaparciami i podwyższonym poziomem cholesterolu.

Obniżenie poziomu glukozy we krwi po posiłku z dodatkiem beta-glukanu korzystnie wpływa na metabolizm cukrów. Beta-glukan powinien stać się składnikiem diety osób z cukrzycą typu-2. Badania sugerują też, że beta-glukan z owsa przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi. Bardzo interesująca jest możliwość wykorzystania właściwości beta-glukanu w terapii przeciwnowotworowej. Badania In vitro pokazały, że wiąże się on z receptorami białek adhezyjnych: leptyny i integryny zmieniając przyczepność powierzchni guza, co powoduje  57-90% redukcję jego rozmiarów.

Najważniejsze korzyści dla zdrowia

Podsumowując korzyści płynące ze spożywania płatków owsianych to między innymi:

  • szybkie i długotrwałe uczucie sytości po ich spożyciu,
  • spowolnienie wchłaniania cukrów-obniżenie indeksu glikemicznego
  • działanie pobudzające na procesy przemiany materii,
  • wzmocnienie odporności immunologicznej,
  • zwiększenie sprawności fizycznej i umysłowej,
  • obniżenie poziomu cholesterolu we krwi,
  • poprawa perystaltyki jelit,
  • działanie ochronne na śluzówkę jelit,
  • zmniejszenie zapadalności na raka jelita grubego,
  • korzystne oddziaływanie na uchyłki jelitowe i żylaki odbytu.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Studentka trzeciego roku dietetyki. Trener Personalny. Pasjonuje mnie zdrowy tryb życia. Interesuje mnie sposób żywienia sportowców, by osiągnąć jak najlepsze wyniki, leczenie chorób poprzez odpowiednie żywienie, budowanie nawyków żywieniowych u dzieci, problem otyłości etc. Najlepsze określenie dla dietetyki - " Jedzenie to wiedza".

Loading...
Udostępnienia