Pokonaj nadciśnienie dietą DASH. Agata Lewandowska

Pokonaj nadciśnienie dietą DASH. Agata Lewandowska

Pokonaj nadciśnienie dietą DASH” to jedna z dwóch książek, napisanych przez Agatę Lewandowską, które zostały opublikowane w 2020 roku przez wydawnictwo RM. Recenzja najnowszej książki tej autorki, dostępna jest tutaj – LINK

Nadciśnienie to poważny problem zdrowotny współczesnego świata. Choroba ta jest dietozależna. Daje poważne powikłania kardiologiczne i naczyniowe. Często może powodować odległe w czasie skutki neurologiczne, retinopatię czy zaburzenia funkcji nerek. Nieleczone nadciśnienie sprzyja powstawaniu zawałów i udarów, które mogą być groźne dla życia.

Tytuł: Pokonaj nadciśnienie dietą DASH
Autor: Agata Lewandowska
Wydawnictwo: RM
Ilość stron: 264
Rok wydania: 2020

Pokonaj nadciśnienie dietą DASH

Pokonaj nadciśnienie dietą DASH. Agata Lewandowska

O diecie DASH

Autorka w pierwszych rozdziałach „Pokonaj nadciśnienie dietą DASH” w przystępny sposób wyjaśnia przyczyny nadciśnienia. Wymienia sposoby jego diagnostyki oraz potencjalne konsekwencje zdrowotne, wynikające z niefrasobliwego podejścia do tej choroby. 

W książce opisano jak nieprawidłowa masa ciała, niehigieniczny tryb życia i brak aktywności fizycznej wpływa na zdrowie, sprzyjając nadciśnieniu. Autorka wskazała rozsądny plan naprawczy, polegający na modyfikacji diety i stylu życia.

Tytułowa dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) ma udowodniony klinicznie korzystny wpływ przeciwdziałający nadciśnieniu.

Jak ustalili badacze, wdrożenie diety DASH już po 2 tygodniach stosowania pozwoliło obniżyć wartości ciśnienia u osób z nadciśnieniem 1 stopnia i u osób z ciśnieniem prawidłowym, lecz wyższym niż optymalne. W książce znalazły się dokładne wytyczne jak prawidłowo skomponować jadłospis w myśl zasady diety DASH.

Autorka wskazała i omówiła produkty dozwolone oraz przeciwwskazane. Podpowiedziała, które techniki kulinarne są korzystne. Podkreśliła też rolę umiarkowanej, ale regularnej aktywności fizycznej w profilaktyce nadciśnienia. Wiele informacji dotyczących zasad i przebiegu diety autorka przedstawiła w za pomocą tabel, infografik i wykresów. Znacznie ułatwia to poruszanie się w treści i jej zrozumienie. 

Przepisy diety DASH

Część przepisową autorka podzieliła na 7 podrozdziałów. Uwzględniają one posiłki i okazje do podania poszczególnych potraw.

Śniadania

Wśród propozycji śniadaniowych znajdziemy między innymi:

  • Owsiankę z owocami
  • Kanapki z duszonymi śliwkami
  • Sałatkę z komosy ryżowej
  • Dla tradycjonalistów kanapki z mozzarellą i warzywami

Lunche

Osoby, chcące zabierać ze sobą dania do pracy, powinny skusić takie propozycje jak:

  • Pęczak ze szparagami
  • Papryka i fasolą
  • Kasza na słodko z brzoskwiniami
  • Kanapki z humusem

Ten rozdział uwzględnia też szeroki wybór sałatek od meksykańskiej, jajeczno-brokułowej, tej z kurczaka, mozzarelli po tę z ryżem i fasolą. 

Pokonaj nadciśnienie dietą DASH przepis

Obiady

Wśród dań obiadowych zachwycić mogą:

  • Zupa wiosenna z kaszą jaglaną, szpinakiem i soczewicą
  • Indyk z salsą pomidorową
  • Kotleciki z fasoli z lubczykiem

Przekąski

Czasami, gdy brakuje pomysłu na szybkie danie, można posiłkować się przepisami zebranymi w rozdziale „przekąski” w książce „Pokonaj nadciśnienie dietą DASH”:

  • Ziemniaki z twarogiem
  • Koktajl warzywny z chilli i bazylią
  • Placki gryczane
  • Knedle z owocami

Danie te nie sprawią kłopotu w przygotowaniu. Jednocześnie dostarczą cennych składników odżywczych. 

Zobacz również

Desery

Dla łasuchów autorka przewidziała takie delicje jak:

  • Trufle orzechowe z cynamonem
  • Ciasto kakaowe
  • Lody bananowe
  • Krem czekoladowo orzechowy

Kolacje

Wśród dań kolacyjnych nie sposób pominąć:

  • Wiosennej młodej kapusty
  • Kremu z selera i ziemniaków
  • Sałatki z bobem rzodkiewką i awokado.  

Dodatki

Agata Lewandowska pomyślała także o dodatkach do dań i domowych przetworach urozmaicających dietę DASH:

  • Domowy chleb pełnoziarnisty ze zmniejszonym dodatkiem soli
  • Kanapkowa pieczeń z indyka
  • Duszone śliwki
  • Pieczone warzywa i domowy sos pomidorowy

Dodatki te na pewno uatrakcyjnią codzienne posiłki. 

Podsumowanie

Wszystkie zebrane w książce przepisy są szybkie w przygotowaniu, oparte o lokalne i sezonowe produkty. To, co je łączy, to ich prozdrowotne działanie. Ma to na celu unormowanie wartości ciśnienia krwi

Książka warta jest polecenia osobom z grupy ryzyka chorób układu krążenia. Dzięki niej w sposób świadomy będą mogły zadbać o swoje zdrowie. To także dobry pomysł na prezent dla osób poszukujących nowych kulinarnych inspiracji i lekkiej kuchni. 

Dla fanów autorki możemy polecić także inną jej książkę: Dieta zdrowych jelit