Popraw dietę i zyskaj 10 dodatkowych lat życia! Co pokazuje nowe badanie?

długowieczność

Brzmi zbyt wspaniale, żeby było możliwe? Zespół Larsa Fadnesa z norweskiego University of Bergen potwierdza, że tak wyglądają twarde dane. Nowe badanie opublikowano w renomowanym PLOS Medicine. Wskazuje ono konkretną korzyść z odżywiania się w sposób zgodny ze zdrowotnymi rekomendacjami. Jak to zrobić?

Czym wcześniej, tym lepiej…

Badanie oparto na założeniu, że 20-letni obywatele USA porzuciliby swoją aktualną dietę zachodnią. W jej miejsce wprowadziliby zaś szereg prozdrowotnych zmian. Efekt jest nieco różny dla obu płci:

  • 10,7 roku dla kobiet (przedział 5,9-14,1)
  • 13,0 roku dla mężczyzn (przedział 6,9-17,3)

… ale nigdy nie jest za późno!

To, co może ucieszyć jednak jeszcze bardziej, to fakt, że bardzo mocny, pozytywny wpływ ma zmiana nawyków nawet w wieku 60 lat (8,0 lat dla kobiet i 8,8 dla mężczyzn). Również w wieku 80 lat zmiana przełoży się na dodatkowe 3,4 lat życia.

OK, to ile będę żył?

Trochę może to trącić modnymi kilka lat temu stronami kradnącymi dane osobowe (odkryj, kiedy umrzesz!), ale tu możecie być bezpieczni. Badacze wykorzystali dane z meta-analiz oraz The Global Burden of Diseases, Injuries, and Risk Factors study (GBD). Model zaś został udostępniony w sieci i można się nim do woli bawić: https://food4healthylife.org/

Kluczowe czynniki diety dla długowieczności

Naukowcy oszacowali w powyższym modelu, jaki czynniki najmocniej wpływają na naszą długowieczność. W efekcie wiadomo, czym jest ta „zdrowa” dieta. W czołówce są:

ModyfikacjaMężczyźniKobiety
Więcej roślin strączkowych+2,5+2,2
Więcej produktów pełnoziarnistych+2,3+2,0
Więcej orzechów+2,0+1,7
Mniej czerwonego mięsa+1,9+1,6
Mniej mięsa przetworzonego+1,9+1,6

Warto na pewno zacząć od poszukiwania zwiększenia w diecie źródeł białka roślinnego. Pisaliśmy wcześniej o opracowaniu w The BMJ, które potwierdzało te spostrzeżenia.

Pozostałe czynniki widać w oryginalnej tabeli:

Źródło: [1]

Podsumowanie

Badanie wskazuje na silny wpływ naszego stylu odżywiania na długość życia. Potwierdza jednocześnie, że łatwe do wprowadzenia zmiany warto wdrożyć niezależnie od wieku.

Na podstawie:

  1. Fadnes L. (2022). Estimating impact of food choices on life expectancy: A modeling study. PLOS Medicine, 8.02.2022, https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1003889
dieta długie życie
aletia / 123RF