Teraz czytasz
Probiotyki

Probiotyki

Probiotyki to zespół mikroorganizmów zasiedlających ludzkie ciało. Mikroorganizmy te pozostają w stanie dynamicznej równowagi, zapewniając prawidłowe funkcjonowanie organizmu gospodarza.

Wpływ probiotyków na stan zdrowia

Obecnie najwięcej prac naukowych dotyczących ludzkiego mikrobiomu poświęcanych jest tematyce mikroorganizmów zasiedlających przewód pokarmowy. Badania te wskazują liczne zależności między składem, aktywnością i liczebnością mikroflory jelitowej a wpływem na ogólny stan zdrowia.

Wymienia się tu korzystne działanie probiotyków na prawidłową funkcję przewodu pokarmowego, stymulację układu odpornościowego, a także kontrolę masy ciała. Należy pamiętać, że mikrobiota jelitowa to żywe organizmy, wrażliwe na różne nawet drobne zmiany warunków panujących w jelitach.

Na zaburzenie ich równowagi mogą mieć wpływ takie czynniki jak dieta, przyjmowane leki, choroby, przyjmowanie antybiotyków, palenie, zmiany zachodzące wraz z wiekiem czy stres.

Dieta

To właśnie dieta ma znaczący wpływ na skład i liczebność zasiedlających jelita mikroorganizmów. Ta obfitująca w produkty pełnoziarniste, warzywa i owoce, żywność o niskim stopniu przetworzenia a także produkty fermentowane wspomaga prawidłowy rozwój przyjaznej mikroflory jelitowej.

Dieta charakterystyczna dla modelu zachodniego – bazująca na produktach wysoko przetworzonych, oczyszczonej mące, wysokiej zawartości cukrów prostych, jednocześnie ubogiej w błonnik nie sprzyja optymalnym warunkom rozwoju bakterii probiotycznych.

Zaburzenia mikroflory jelitowej mogą skutkować zaburzeniami pracy układu pokarmowego, rozwojem alergii czy większą skłonnością do rozwoju otyłości. Dlatego też ważne jest zapewnienie korzystnych warunków do rozwoju i prawidłowej kolonizacji bakterii probiotycznych w jelitach.

Co należy jeść dla zdrowia jelit?

Jednym z dość prostych do wprowadzenia zmian i dających widoczne efekty jest odpowiednia dieta. Włączanie do jadłospisu produktów takich jak jogurty, kefiry, produkty fermentowane jak kapusta, ogórki, kimchi, miso czy tempeh dostarczają dobrej jakości bakterie fermentacji mlekowej pożądane w ludzkim przewodzie pokarmowym.

Zapewnienie odpowiedniej ilości włókna pokarmowego pochodzącego z surowych warzyw, owoców czy pieczywa i nasion roślin strączkowych działają prebiotycznie, ułatwiając rozwój przyjaznej mikroflory.

Suplementacja

Osoby, które z jakichś względów (np. będące na specjalnej diecie eliminacyjnej, mające problemy z uzębieniem) nie mogą spożywać tych prozdrowotnych produktów, mogą sięgać po suplementy zawierające szczepy bakterii probiotycznych.

Preparaty takie są dobrze poznane, skuteczne, a także bezpieczne w stosowaniu do tego stopnia, że mogą być podawane małym dzieciom (szczegóły: probiotyki dla dzieci).

Zespół jelita drażliwego – IBS

Z preparatów tych mogą korzystać także osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego, u których zaobserwowano nasilenie się objawów. Kilka tygodni kuracji wpływa korzystnie na unormowanie się częstotliwości wypróżnień, łagodzi dolegliwości bólowe nadbrzusza, a także wycisza nadpobudliwość jelitową.

Zobacz również
wino serce

Biegunka podróżnych

Podobne korzyści ze stosowania preparatów probiotycznych mogą odnieść osoby, u których wystąpiła biegunka podróżnych – u nich preparaty zawierające szczepy  bakterii Lactobacillus rhamnosusLactobacillus casei oraz drożdży Saccharomyces boulardii ograniczają nasilenie objawów.

Antybiotykoterapia

Stosowanie probiotyków jest także zalecane w trakcie trwania oraz po zakończeniu antybiotykoterapii. Dzięki tym preparatom łatwiej odbudowuje się przyjazna mikroflora jelitowa której równowaga została zachwiana przez stosowanie leku.

Podsumowanie

Należy pamiętać, że żywe mikroorganizmy probiotyczne mogą być pobierane ze źródeł pokarmowych jak i gotowych preparatów pod postacią tabletek, kapsułek, proszków zawierających liofilizowane formy dobroczynnych bakterii. Przy stosowaniu tych preparatów należy pamiętać, że część z mikroorganizmów ginie w procesie trawienia głównie za sprawą soku żołądkowego. Stąd należy pamiętać, że ważna jest liczba przyjętych bakterii badania wykazują, że najbardziej skuteczne jest przyjęcie od 1 do 100 miliardów żywych mikroorganizmów zdolnych do formowania kolonii dziennie.

(artykuł sponsorowany)

5/5 (1)

Proszę oceń

Scroll To Top