Regeneracja po chorobie i odbudowa flory bakteryjnej

Prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka zależy od flory bakteryjnej. To drobnoustroje, które znajdują się głównie w jelitach – wspomagają m.in. trawienie, układ odpornościowy oraz przyswajanie składników odżywczych. Gdy ulegają osłabieniu (przez przebyte choroby oraz związane z nimi terapie antybiotykami), pojawiają się problemy zdrowotne. Zobacz, jak dbać o florę bakteryjną i jelita.

Co to jest flora bakteryjna?

90% komórek w ludzkim cele to flora bakteryjna. Dobroczynne drobnoustroje ważą nawet 2 kilogramy! Wpływają na wiele aspektów funkcjonowania organizmu – pomagają trawić pokarm, pozyskiwać z niego energię i chronią go przed niebezpiecznymi bakteriami i patogenami. Badania naukowe potwierdzają, że bakterie jelitowe mają także wpływ na nasze samopoczucie oraz pomagają utrzymać prawidłową wagę. Więcej informacji o nieocenionej roli mikrobiomu flory bakteryjnej można znaleźć w artykule Flora bakteryjna jelit. Jaki wpływ ma na nasz organizm?

Zaburzenia w funkcjonowaniu flory bakteryjnej pojawiają się najczęściej po przebytej antybiotykoterapii. Leki skutecznie pokonują chorobę, jednak mogą też negatywnie wpłynąć na cały organizm. Może pojawić się poczucie osłabienia oraz ogólnego rozbicia. By tego uniknąć, warto od początku prowadzenia kuracji uzupełniać ją o probiotyki, które wzmocnią i ochronią florę bateryjną przed niepożądanym działaniem medykamentów. Dlaczego jest to tak ważne?

Osłabienie po antybiotyku

Przyjmowany w trakcie choroby antybiotyk eliminuje nie tylko szkodliwe dla nas bakterie, ale również niszczy naturalną mikroflorę jelit. Przyjmowane leki nie rozróżniają bakterii pożytecznych od tych, które powodują chorobę. Stąd wyjałowienie flory bakteryjnej jelit często jest przykrym następstwem zakończonej antybiotykoterapii. Finalnie pokonujemy chorobę, ale może towarzyszy temu szereg różnych skutków ubocznych, których efekt możemy odczuwać długo po zakończeniu antybiotyku.

Osłabienie po terapii lekami przejawia się często w postaci ogólnego rozbicia, braku siły w nogach i rękach, a przede wszystkim brakiem energii i chęci podejmowania codziennych wyzwań. Osłabienie po antybiotyku objawia się również problemami z układem pokarmowym: pojawiają się biegunki i zaparcia, zaś w trudniejszych przypadkach może nawet dojść do powstania grzybicy lub wzrostu wagi spowodowanej zaburzeniem procesów trawiennych.

Warto więc wiedzieć, co możemy zrobić, by uniknąć tych komplikacji. Przede wszystkim, warto przyjmować probiotyki w trakcie antybiotykoterapii. Dzięki temu, zminimalizujemy uszkodzenie flory bakteryjnej. Co więcej, nie rezygnujmy z ich przyjmowania zaraz po zakończeniu kuracji – lepiej przyjmować je jeszcze przez jakiś czas, by pomóc wzmocnić i odbudować florę. Dodatkowo wzbogaćmy codzienną dietę o produkty, które są doskonałym źródłem pożywienia dla dobroczynnych bakterii – kiszonki, maślanki, kefiry czy cykoria.

Pamiętajmy, że nie tylko antybiotyki źle wpływają na florę bakteryjną naszego organizmu. Także podczas walki z grypą i przeziębieniem warto uzupełnić leczenie o probiotyki i odpowiednią dietę. Bowiem każda infekcja ma wpływ na dobre bakterie mieszkające w ciele człowieka.

Jak wzmocnić osłabiony organizm?

Prawidłowa rekonwalescencja po chorobie obejmuje holistyczne podejście do organizmu: odpowiednia ilość snu, regularna aktywność fizyczna oraz bogata w witaminy i mikroelementy dieta, znacząco wpływają na poprawę zdrowia.

Wszystko jest ze sobą powiązane – poczucie osłabienia po przebytej chorobie wcale nie musi być spowodowane walką z wirusem czy bakteriami. To także objaw mocno osłabionej flory bakteryjnej.

Naturalna odbudowa flory jelit możliwa jest dzięki zmianom w żywieniu i diecie opartej na świeżych i jak najmniej przetworzonych produktach. Sezonowe warzywa i owoce powinny stanowić podstawę codziennego menu, podobnie jak nabiał oraz ryby. Korzystnie jest wyeliminować wysoko przetworzoną żywność, zrezygnować ze spożywania cukru (zarówno w postaci słodyczy, jak i napojów gazowanych), a także w miarę możliwości zastąpić smażenie pieczeniem lub gotowaniem na parze.

O ile w przypadku snu i aktywności fizycznej pora roku nie ma specjalnego znaczenia, o tyle w okresie jesienno-zimowym trudniej jest zaopatrzyć się w świeże i naturalne produkty.  Jak nabrać siły? Warto postawić na suplementy diety, w których składzie nie brakuje pożytecznych szczepów bakterii. Ważne, by decydować się na preparaty, w których szczepy te są jasno oznaczone. Taki właśnie jest Guut immunity, który oprócz kapsułki z probiotykami Lactobacillus paracasei 13434 oraz Lactobacillus plantarum 659, zawiera również kapsułkę Wellmune oraz witaminę D. To kompleksowe połączenie sprawia, że wspieramy nie tylko florę bakteryjną, ale również wzmacniamy i wspieramy układ odpornościowy naszego organizmu.

Odbudowa flory bakteryjnej

Jelita są „domem” flory jelitowej, dlatego ich zdrowie jest tak niezmiernie ważne. Kuracja antybiotykowa lub długotrwała terapia lekami może zaburzyć funkcjonowanie jelit, flory bakteryjnej i tym samym pogorszyć ogólny stan naszego organizmu. Osłabienie po chorobie wywołane przez zniszczoną mikroflorę można wyeliminować. Należy zadbać wtedy zarówno o jelita.

Zobacz również
Lactobacillus

Jednym ze sposobów na wzmocnienie organizmu po antybiotyku jest zmiana nawyków żywieniowych. Do codziennej diety należy włączyć wspomniane już produkty mleczne, a także produkty bogate w kwas mlekowy – tutaj doskonale sprawdzą się nasze rodzime kiszonki: ogórki, kapusta i kwas chlebowy. Do jedzenia o właściwościach prebiotycznych zalicza się warzywa (głownie czosnek, cebulę, por), owoce (pomidory i banany), a także zboża i rośliny strączkowe (owies, jęczmień).

Kolejnym dobrym rozwiązaniem jest uzupełnienie codziennej diety o suplementy probiotyczne, takie jak Guut. Kapsułka probiotyczna wyróżnia się krótkim składem – zawiera jedynie ogromne ilości szczepy zdrowych bakterii, które zostały dokładnie przebadane pod kątem wpływu na nasze zdrowie. W Guut znajdziesz też drugą kapsułkę dostosowaną  do aktualnych potrzeb organizmu: odpowiednio wspiera i wzmacnia układ odpornościowy (Guut immunity), poprawia metabolizm (Guut metabolism), samopoczucie i nastrój (Guut mood) lub dodaje więcej energii (Guut energy). Warto rozważyć odpowiednią suplementację w zależności od potrzeb naszego organizmu oraz stanu zdrowia.

Jak jeszcze zadba

 o organizm i wesprzeć florę bakteryjną? Zarówno nasze ciała jak i dobre bakterie, nagrodzą nas za unikanie papierosów i alkoholu. Zminimalizowanie stresu, zadbanie o dobre samopoczucie, pozytywnie wpłynie nie tylko na naszą codzienność, ale i na zdrowie jelit i dobrych bakterii. Więcej ważnych informacji można znaleźć w artykule Jak skutecznie wzmocnić odporność organizmu?

Guut to suplement diety przeznaczony dla zdrowych osób, stanowiący uzupełnienie codziennej diety. Nie ma właściwości leczniczych.

Źródła:

0 0 głosuj
Oceń artykuł :-)
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie swoje komentarze